مژگان سپاه منصور؛ عطیه امراللهی بیوکی
دوره 6، شماره 22 ، تیر 1395
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رفتار کنترلی ادراکشده و زورگویی، و نقش واسطهای عدم ارضای نیازهای روانشناختی و خشم در این رابطه بود.
روش: تعداد 480 نفر ار دانشآموزان شهر تهران به صورت نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شده و به پرسشنامههای رفتار کنترلی ادراکشده (بارثولومیو و همکاران،2010)، پرسشنامه عدم ارضای نیازهای ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رفتار کنترلی ادراکشده و زورگویی، و نقش واسطهای عدم ارضای نیازهای روانشناختی و خشم در این رابطه بود.
روش: تعداد 480 نفر ار دانشآموزان شهر تهران به صورت نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شده و به پرسشنامههای رفتار کنترلی ادراکشده (بارثولومیو و همکاران،2010)، پرسشنامه عدم ارضای نیازهای روانشناختی (بارثولومیو و همکاران، 2011) و پرسشنامه زورگویی و خشم (بوسورث و همکاران، 1999) پاسخ دادند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد عدم ارضای نیازهای روانشناختی بر خشم و زورگویی اثر مستقیم و مثبت و تأثیر خشم بر زورگویی مثبت و معنادار است. تأثیر توجه مشروط منفی، تهدید و ارعاب و کنترل بیشازحد رفتار بر عدم ارضای نیازهای روانشناختی مثبت و معنادار است؛ اما تأثیر کنترل با تحسین/پاداش بر عدم ارضای نیازهای روانشناختی معنادار نیست. تأثیر غیرمستقیم توجه مشروط منفی، تهدید و ارعاب و کنترل بیشازحد رفتار بر خشم و زورگویی مثبت و معنادار است. تأثیر غیرمستقیم عدم ارضای نیازهای روانشناختی بر زورگویی مثبت و معنادار است.
نتیجهگیری: یافتهها نقش رفتار کنترلی ادراکشده و عدم ارضای نیازهای روانشناختی بر خشم و زورگویی را مورد تأکید قرار میدهند.