کریم بابایی؛ فرزانه میکاییلی منیع؛ علی عیسی زادگان؛ عزت الله احمدی
چکیده
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه شناخت هیجانات (پایه و پیچیده) و رفتارهای نوع دوستانه در بین دوقلوها بر اساس جنسیت بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه پژوهش را کلیه دوقلوهای همسان و ناهمسان شهر تهران تشکیل دادند که از این جامعه 80 جفت ( 40 جفت همسان و 40 جفت ناهمسان) از طریق روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب گردیدند. ...
بیشتر
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه شناخت هیجانات (پایه و پیچیده) و رفتارهای نوع دوستانه در بین دوقلوها بر اساس جنسیت بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه پژوهش را کلیه دوقلوهای همسان و ناهمسان شهر تهران تشکیل دادند که از این جامعه 80 جفت ( 40 جفت همسان و 40 جفت ناهمسان) از طریق روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب گردیدند. این پژوهش با استفاده از مجموعه ذهن خوانی تصویری – صوتی کمبریج (CAM) گولن و همکاران (2015) و همچنین آزمون ذهن خوانی از روی چشم ها ( بار آن – کوهن، ویلیرایت، هیل، ریست و پلامپ، 2001) و مقیاس خودگزارشی نوع دوستی (SRA) روشتون و همکاران (1981) اجزا گردید. پس از جمع آوری اطلاعات داده ها از طریق روش همبستگی پیرسون و همچنین تحلیل واریانس چند راهه تحلیل گردیدند. یافتهها: بین رفتارهای نوع دوستانه و شناخت هیجانات پایه رابطه مثبت معناداری وجود دارد و همچنین بین رفتارهای نوع دوستانه و شناخت هیجانات پیچیده رابطه معناداری وجود ندارد، همچنین از لحاظ رفتارهای نوع دوستانه تفاوت معناداری بین دو جنس وجود ندارد و بین شناخت هیجانات پایه و پیچیده رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: رفتارهای نوع دوستانه و شناخت هیجانات هر دو شامل فهم حالات ذهنی دیگران است و بر همین اساس افراد با توانایی بالا در شناخت هیجانات بیشتر رفتارهای نوع دوستانه نشان میدهند.
عزت الله احمدی؛ صمد عدلی پور؛ فریبا پورجبار آخونی
دوره 8، شماره 29 ، خرداد 1397، ، صفحه 77-94
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مطالعه رفتارهای وندالیستی دانشجویان و رابطه آن با پایبندی به ارزشها (ارزشهای خانوادگی، دینی، فرهنگی- اجتماعی)، احساس بیهنجاری (بیهنجاری اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی) و میزان استفاده از رسانههای نوین (اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی) انجام شد. روش: این پژوهش به روش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مطالعه رفتارهای وندالیستی دانشجویان و رابطه آن با پایبندی به ارزشها (ارزشهای خانوادگی، دینی، فرهنگی- اجتماعی)، احساس بیهنجاری (بیهنجاری اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی) و میزان استفاده از رسانههای نوین (اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی) انجام شد. روش: این پژوهش به روش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سالتحصیلی 97-96 که تعداد آنها برابر با 7000 نفر بود. نمونه آماری، شامل 364 نفر از دانشجویان بودند که به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه رفتارهای وندالیستی (علیوردینیا و همکاران، 1392)، پرسشنامه پایبندی به ارزشها (رسولزاده اقدم و همکاران، 1394) و پرسشنامه احساس بیهنجاری (نادری و همکاران، 1389) است. تجزیه و تحلیل آماری یافتههای پژوهش با آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و مدلسازی معادله ساختاری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش بیانگر آن است که بین پایبندی به ارزشها (ارزشهای خانوادگی، دینی، فرهنگی- اجتماعی) با رفتارهای وندالیستی دانشجویان همبستگی معنادار معکوسی وجود دارد. اما بین میزان احساس بیهنجاری (بیهنجاری اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی) با رفتارهای وندالیستی رابطه معنادار مستقیمی وجود دارد. همچنین، بین میزان استفاده دانشجویان از اینترنت و رفتارهای وندالیستی آنها رابطه مستقیم ضعیفی وجود دارد. علاوه بر این، متغیرهای مستقل در مدل رگرسیونی پژوهش توانستهاند، 21 درصد از تغییرات رفتارهای وندالیستی دانشجویان را تبیین کنند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدست آمدهافزایش پایبندی به ارزشها و کاهش احساس بیهنجاری نزد دانشجویان از امور ضروری است و هر گونه بهبود و تغییر در میزان این متغیرها میتواند، کاهش رفتارهای وندالیستی را در پی داشته باشد.