مجید قاسمی؛ علی مقدم زاده
دوره 7، شماره 27 ، آبان 1396، ، صفحه 15-34
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین تفاوتهای جنسیتی در استفاده از شبکههای اجتماعی و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی در میان دانشآموزان مقطع دبیرستان منطقه 5 تهران در سال تحصیلی 95-94 میباشد. روش: این پژوهش به روش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانشآموزان مقطع دبیرستان منطقه 5 تهران در سال تحصیلی 95-1394 میباشد. ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین تفاوتهای جنسیتی در استفاده از شبکههای اجتماعی و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی در میان دانشآموزان مقطع دبیرستان منطقه 5 تهران در سال تحصیلی 95-94 میباشد. روش: این پژوهش به روش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانشآموزان مقطع دبیرستان منطقه 5 تهران در سال تحصیلی 95-1394 میباشد. نمونه آماری، شامل 372 نفر از دانشآموزان هستند که (172 پسر و 200 دختر) به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. همچنین بهمنظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته که دارای ویژگیهای فنی (روایی محتوایی و پایایی، 86/0) مناسبی بوده برای اندازهگیری میزان استفاده دانشآموزان از شبکههای اجتماعی استفاده گردیده و از نمرات پایان ترم دوم تحصیلی 95-1394 برای عملکرد تحصیلی دانشآموزان استفاده شد، سپس از طریق نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در بین دانشآموزان زیاد بوده و این مسئله سبب افت تحصیلی دانشآموزان شده است. تفاوت معناداری بین دختران و پسران در میزان استفاده و انگیزه استفاده از اینگونه شبکهها وجود داشت. همچنین، شبکه اجتماعی تلگرام بیشترین محبوبیت را در بین دانشآموزان داشته است.