حجت وحدتی؛ سیدهادی موسوی نژاد؛ افشین بازگیر
دوره 8، شماره 30 ، شهریور 1397، ، صفحه 37-54
چکیده
چکیده هدف:هدف این پژوهش بررسی نقش کودکان در فرایند تصمیمگیری خرید خانواده با توجه به هشت طبقه مختلف محصول و سه زیرتصمیم خرید بود. روش: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه والدین دارای کودک 5 تا 13 سال در سطح شهر قزوین بوده که براساس فرمول کوکران در جامعه آماری ...
بیشتر
چکیده هدف:هدف این پژوهش بررسی نقش کودکان در فرایند تصمیمگیری خرید خانواده با توجه به هشت طبقه مختلف محصول و سه زیرتصمیم خرید بود. روش: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه والدین دارای کودک 5 تا 13 سال در سطح شهر قزوین بوده که براساس فرمول کوکران در جامعه آماری نامحدود، 196 نفر به عنوان حجم نمونه توسط پرسشنامه مورد پیمایش قرار گرفتند. برای بررسی ارتباط بین متغیرهای مستقل پژوهش و درک تأثیر کودکان در تصمیمگیری خرید محصول نیز از رگرسیون ترتیبی به کمک نرمافزار اسپیاساس بهره گرفته شد. یافتهها: براساس یافتههای پژوهش کودکان بسته به زیرتصمیمهای خرید میتوانند، تأثیرات متفاوتی داشته باشند؛ کودکانی که نقش آغازکننده دارند، نسبت به کودکان فاقد این نقش، تأثیر بیشتری بر زیرتصمیمها دارند. همچنین، نتایج نشان داد که کودکان بر روی فرایند تصمیمگیری خرید خانواده، به ویژه خرید محصولاتی که استفاده شخصی داشته و ریسک مالی کمی نیز به همراه دارد، تأثیر بیشتری دارند. علاوه بر این، نتایج حاکی از تأثیر بیشتر کودکان بزرگتر نسبت به کودکان کوچکتر است و در این میان، جنسیت کودکان تأثیر چندانی بر تصمیمگیری خانواده ندارد. نتیجهگیری: به طور کلی، نتایج این پژوهش نشانگر اهمیت نقش کودکان در تصمیمگیری خرید خانوادهها میباشد و میتواند به سازمانها بینشی جدید برای طراحی و جایگاهیابی اثربخش محصولات خود با تمرکز بر نقش مهم کودکان ارائه دهد.