@article { author = {Chamani, Reza and Bagherian, Fatemeh and shokri, omid}, title = {The Effect of Social Conformity on Decision-Making under Risk and Uncertainty among University Students}, journal = {Social Psychology Research}, volume = {8}, number = {32}, pages = {1-16}, year = {2019}, publisher = {Iranian Social Psychology association}, issn = {2251-8002}, eissn = {2717-3615}, doi = {}, abstract = {Introduction: Studies in the context of social impact on decision-making and cognitive biases are very limited and rare, especially in our academic research. The group effect, the peer effect, and awareness of the choice of others on the Internet are rarely considered. Purpose: Is awareness of the previous group majority of individuals making the will change the participants' responses? Can such changes relate to the decision-making of others? Method: the research population was all student of universities of Tehran, and the sample was 180 student with convenience sampling. The social effect deduced from the changes in decisions before and after subjects' awareness of the most popular choices of previous participants. Although the subjects can maintain their choices. The non-normal distribution of data made us use non-parametric tests like Chi-Square, Wilcoxon, and Mann Whitney. Results: The effect of the decision-making was significant (more in favor of irrational economic decision-making). People faced to conformity booster problems change four problems on average, and in conformity reducer problems changed 3 answers on average (significantly 7 out of 31 problems). Participants just by observing a sign changed their overall 23 percent of all questions in line with the related kind of conformity (p <0.05). Women showed more intense tendency to conform, and "risk aversion" and "ambiguity" in general were more prone to it (p <0.05). Conclusion: Based on the findings of this research, social conformity was effective in changing cognitive biases and heuristics in economic decision-making, especially when increases those biases.}, keywords = {Social Conformity,Economic decision-making,Prospect Theory,Cognitive Biases and Heuristics,Bounded Rationality}, title_fa = {تاثیر همرنگیِ‌اجتماعی بر تصمیم‌گیری در موقعیت ریسک و عدم‌قطعیت دانشجویان}, abstract_fa = {مقدمه: مطالعات در راستای اثرگذاری اجتماعی بر تصمیم‌گیری وخطاها و سوگیری‌های‌شناختیِ درگیر در آن بسیار ناچیز است. نقش اجتماع، گروه همسالان، و آگاهی از انتخاب‌اکثریت در اینترنت، به‌ندرت مورد‌بررسی قرار گرفته است. هدف: آیا آگاهی از کم‌و‌کیف تصمیم‌گیریِ اکثریت افراد باعث تغییر پاسخ شرکت‌کننده‌ها می‌شود؟ چنین تغییری همراستا با پاسخ جمع است یاعکس آن است؟ روش: جامعه دانشجویان دانشگاه‌، نمونه‌‌180دانشجوی دانشگاه شهیدبهشتی به‌صورت نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شد. اثرِگروه از مقایسه‌ی تغییرِ انتخابِ شرکت‌کننده‌ها در اجرای مجدد تکلیفِ تصمیم‌گیریِ اقتصادی بعد از آگاهی از انتخاب اکثریت پیشین بدست آمد. گرچه فرد مختار بود که پاسخش را تغییر ندهد. عدم‌برقراری شرط توضیع نرمال تحلیل‌داده‌ها به روش‌های ناپارامتریک را پیش روی گذاشت واز آزمون‌های خی‌دو، ویلکاکسون، Uمن‌ویتنی و غیره استفاده شد. یافته‌ها: اثرگروه تصمیم‌گیری را به‌شکل معنادار تغییر داد (بیشتر درجهتِ تصمیم‌گیری غیرعُقلایی اقتصادی). به‌طور متوسط افراد در بخش همرنگی‌اجتماعی افزایشی پاسخ‌های4 مساله و برای همرنگی‌اجتماعب کاهشی 3مساله را تغییر دادند (تغییر معنادار 7مساله از 31 مساله). شرکت‌کنند‌ها درکل 23درصد از سوالات را به‌صِرف مشاهده‌‎ی یک علامت (در رایانه، بدون مشاهده یا حضور حتی‌یک نفراز جمعیتِ اثرگذار) درجهت همرنگی آنها را تغییر دادند (p <0.05). خانم‌ها گرایش شدیدتری به همرنگی نشان دادند، و درکل احتمالِ همرنگ شدن در مساله‌های مربوط به ”ریسک‌گریزی“ و ”ابهام‌گریزی“ بیشتر وجود بود (p <0.05). نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این پژوهش همرنگیِ اجتماعی در تغییر سوگیری‌های تصمیم‌گیری اقتصادی اثرگذار و البته به شکل معناداری در افزایش آنها قوی‌تر بود. سوگیری‌های تصمیم‌گیری (در این مورداقتصادی) در سطوح گوناگونی از گروه، جمع و همسالان به اشکال گوناگون تاثیر می‌پذیرد.}, keywords_fa = {همرنگی اجتماعی,تصمیم‌گیری اقتصادی,نظریه‌ی چشم‌انداز,سوگیری‌ها و خطاهای شناختی,عقلانیت محدود شده}, url = {https://www.socialpsychology.ir/article_89698.html}, eprint = {https://www.socialpsychology.ir/article_89698_035e5e7e0d7097e50a3e0d4a6078a894.pdf} } @article { author = {Shabahang, Reza and Besharat, Mohammad Ali and Mokhtari Chirani, Benyamin and Rezaei, Sajjad and nikoogoftar, mansooreh and Bagheri Sheykhangafshe, Farzin}, title = {Investigation of Psychometric Attributes of the Experience of Parasocial Interaction Scale in Iranian Students Sample}, journal = {Social Psychology Research}, volume = {8}, number = {32}, pages = {17-44}, year = {2019}, publisher = {Iranian Social Psychology association}, issn = {2251-8002}, eissn = {2717-3615}, doi = {}, abstract = {Objective: The present study aimed to investigate psychometric attributes of the Experience of Parasocial Interaction Scale in Iranian students sample. Method: The research design was descriptive and validation study. The statistical population of the study consisted of students from the faculty of literature and humanities of the University of Guilan in 1397 (N=4114). Among them, 240 female and male students were selected by available sampling method. In order to evaluate the Iranian version of experience of parasocial interaction scale and related video message (Hartmann & Goldhoorn, 2011), measures for evaluating addressing, perceived attractiveness, perceived trustworthiness, perceived expertise, perspective-taking, enjoyment and commitment to the norms were used. Data were processed by SPSS24 software using Pearson correlation coefficient, exploratory factor analysis and univariate analysis of variance and multiple regression analysis. Results: Exploratory factor analysis revealed that extracted factor explaining 56.53 of EPSI variance. The Cronbach's alpha coefficient was calculated to be 0.84. Correlation coefficient of EPSI with other measures was got ranging from 0.13 to 0.53 (p Conclusion: Considering appropriate psychometric attributes of the Iranian version of experience of parasocial interaction, the present scale can be used in studies of parasocial interaction with media and related studies of parasocial bonds.}, keywords = {Experience of parasocial interaction,Iranian students sample,Reliability,Validity}, title_fa = {بررسی مشخصه‌های روانسنجی مقیاس تجربه تعامل فرا اجتماعی در نمونه دانشجویان ایرانی}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مشخصه‌های روانسنجی مقیاس تجربه تعامل فرا اجتماعی در نمونه دانشجویان ایرانی صورت گرفت. روش‌: طرح پژوهش توصیفی و از نوع اعتبارسنجی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان در سال 1397 بود (4114=N). از این بین 240 دانشجو خانم و آقا با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب گردیدند. به منظور ارزیابی نسخه ایرانی مقیاس تجربه تعامل فرا اجتماعی و پیام ویدئویی مرتبط با آن (هارتمن و گلدهورن، 2011) از ابزارهایی برای سنجش آدرس‌دهی، جذابیت ادراک شده، اعتماد ادراک‌شده، حرفه‌ای بودن ادراک‌شده، توانایی اتخاذ دیدگاه، لذت و تعهد به هنجارها استفاده شد. داده‌ها به‌کمک نرم‌افزار SPSS24 با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل واریانس تک متغیری و تحلیل رگرسیون چندگانه پردازش شدند. یافته‌ها: تحلیل عاملی اکتشافی آشکار ساخت یک‌ عامل استخراج‌شده مجموعاً 03/56 واریانس کل EPSI را تبیین می‌کند. ضریب‌ آلفای کرونباخ برای آن 84/0 محاسبه شد. ضریب همبستگی EPSI با سایر ابزارهای نامبرده در دامنه 13/0 تا 53/0 (05/0p< و 01/0p<) به‌دست آمد که تایید کننده روایی سازه‌ای EPSI بود. بر اساس نتایج بدست‌آمده، تاثیر اصلی زاویه دوربین بر نمره کل تجربه تعامل فرا اجتماعی معنی‌دار به دست آمد (01/0> p). همچنین نتایج نشان می‌دهند، متغیر آدرس‌دهی و لذت به‌طور معنی‌داری تجربه تعامل فرا اجتماعی را پیش‌بینی می‌کنند (0001/0>p ). نتیجه‌گیری: با توجه به مشخصه‌های روانسنجی مناسب نسخه ایرانی مقیاس تجربه تعامل فرا اجتماعی، از مقیاس پیش‌رو می‌توان در بررسی-های تعامل فرا اجتماعی با اشخاص رسانه‌ای و مطالعات مرتبط با پیوستگی‌های فرا اجتماعی بهره برد.}, keywords_fa = {تجربه تعامل فرا اجتماعی,نمونه دانشجویان ایرانی,پایایی,روایی}, url = {https://www.socialpsychology.ir/article_89703.html}, eprint = {https://www.socialpsychology.ir/article_89703_e683f361e75711cefe9047c3281aa33c.pdf} } @article { author = {پورعبدل, سعید and صبحی, ناصر}, title = {The effect of Acceptance / Commitment Training on improving social competence among students with Specific Learning Disorder(SLD)}, journal = {Social Psychology Research}, volume = {8}, number = {32}, pages = {45-60}, year = {2019}, publisher = {Iranian Social Psychology association}, issn = {2251-8002}, eissn = {2717-3615}, doi = {}, abstract = {Introduction:The purpose of this research was to study the effect of acceptance/commitment training on improving social competence among students with Specific Learning Disorder (SLD). Method: This was an experimental study with the pre-test, post-test and a control group. Research population included all 5th grade male students suffering from specific learning disorder (case study: 5th grade students in Ardabil in 2015). Research sample included 40 male students suffering from specific learning disorder (SLD) who were selected through multi-step cluster sampling and classified into two groups: Experimental group (n= 20) and control group (n= 20). The following tools were used for data collection: Kay Math mathematic Test, Raven Intelligence Test, Reading Test of Shafiei et al, Falahchay Writing Expression, social competence Questionnaire and Diagnostic Interview based on DSM-5. Data were analyzed by multivariate of Covariance analysis (MANCOVA) model in the SPSS software version 22. Results: The results revealed that acceptance/commitment training was effective on improving social competence in students suffering from specific learning disorder (P< 0.001). Conclusion: According to the results of this study, We can say the acceptance of emotions and communication problems rather than avoid them to help students to learn ways to deal with negative emotions and prevent the consequences of this deficiency disorders, such as social competence.}, keywords = {specific learning disorder,Social competence,Acceptance/Commitment}, title_fa = {اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود کفایت اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص}, abstract_fa = {مقدمه: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش / تعهد بر بهبود کفایت اجتماعی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. روش: این پژوهش به شیوه‌ی آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش‌آموزان پسر دارای اختلال یادگیری خاص کلاس پنجم ابتدایی تشکیل دادند که در سال تحصیلی 94-93 در شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 40 دانش‌آموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص بودند که به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (20 نفر برای هر گروه). برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون ریاضی کی‌مت، آزمون هوشی ریون، آزمون خواندن شفیعی و همکاران، آزمون بیان نوشتاری فلاح چای، پرسشنامه‌ کفایت اجتماعی و مصاحبه تشخیصی بر اساس DSM-5 استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) توسط نرم‌افزار SPSS-22 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش/ تعهد بر بهبود کفایت اجتماعی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص مؤثر بوده است (001/0P}, keywords_fa = {اختلال یادگیری خاص,کفایت اجتماعی,پذیرش و تعهد}, url = {https://www.socialpsychology.ir/article_89705.html}, eprint = {https://www.socialpsychology.ir/article_89705_ed1983c61d378e663b2b18aab5a3e2d1.pdf} } @article { author = {karami, gholamreza and hajiazimi, farzad and saffarinia, majid}, title = {Factors affecting the intention to fraudulent financial reporting and the role of monetary ethics and moral obligation}, journal = {Social Psychology Research}, volume = {8}, number = {32}, pages = {61-78}, year = {2019}, publisher = {Iranian Social Psychology association}, issn = {2251-8002}, eissn = {2717-3615}, doi = {}, abstract = {Introduction: The purpose of this study was to investigate the factors affecting the intention towards fraudulent financial reporting and the role of monetary ethics and ethical obligation through mixed research method based on factor analysis and structural equation modeling. Method: This research was conducted using the Delphi method and the statistical community included accounting experts in the field of fraudulent financial reporting, selected on the basis of a criterion-based sample. In order to investigate the variables of the research, Ajzen behavioral intention Questionnaire (2006), Tang Money Ethics Questionnaire (1992) and Ajzen & Beck's Ethical obligation Questionnaire (1991) were used. Results: According to research findings, attitudes toward behavior, perceived behavioral control and monetary ethics have a positive and significant effect on the intention to provide fraudulent financial reporting. Also, ethical obligations have a negative and significant relationship with the intention to financial reporting being fraudulent. In addition, subjective norms do not have a significant effect on the intention. Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that increased behavioral attitude, perceived behavioral control, and monetary ethics increase the intention to provide fraudulent financial reporting, and moral obligations reduce this intention.}, keywords = {behavioral intentions,attitude to behavior,behavioral accounting,Moral Obligation,monetary ethic,fraudulent financial reporting}, title_fa = {عوامل مؤثر بر تمایل به گزارشگری مالی متقلبانه و نقش اخلاق پولی و تعهد اخلاقی}, abstract_fa = {مقدمه: هدف این مطالعه بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به گزارشگری مالی متقلبانه و نقش اخلاق پولی و تعهد اخلاقی با استفاده از روش پژوهش آمیخته مبتنی بر روش تحلیل عاملی و مدل یابی معادلات ساختاری بوده است. روش: این تحقیق با استفاده از روش دلفی و جامعه‌ی آماری شامل خبرگان حسابداری در حوزه گزارشگری مالی متقلبانه بوده که بر اساس نمونه کیری ملاک محور انتخاب‌شده‌اند. به‌منظور بررسی متغیرهای پژوهش از پرسش‌نامه تمایل رفتاری ایزن(2006)، پرسشنامه اخلاق پولی تانگ (1992) و پرسشنامه تعهد اخلاقی ایزن و بک (1991) استفاده‌شده است. یافته ها: بر اساس یافته‌های پژوهش نگرش به رفتار ، کنترل رفتاری ادراک شده و اخلاق پولی اثر مثبت و معناداری بر تمایل به ارائه گزارشگری مالی متقلبانه دارد. همچنین تعهدات اخلاقی دارای رابطه منفی و معنی‌داری بر تمایل به گزارشگری مالی متقلبانه است. علاوه بر این هنجارهای ذهنی اثر معنی‌داری بر تمایل ندارد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ها می‌توان نتیجه‌گیری کرد که افزایش نگرش رفتاری،کنترل رفتار ادراکی و اخلاق پولی سبب افزایش تمایل به ارائه گزارشگری مالی متقلبانه می‌گردد و تعهدات اخلاقی این تمایل را کاهش می‌دهد.}, keywords_fa = {تمایلات رفتاری,نگرش به رفتار,حسابداری رفتاری,تعهد اخلاقی,اخلاق پولی,گزارشگری مالی متقلبانه}, url = {https://www.socialpsychology.ir/article_89707.html}, eprint = {https://www.socialpsychology.ir/article_89707_9621781f26d70347f3d75d3fc8acbb51.pdf} } @article { author = {پیشرو کلانکش, صمد and نعمتی, شهروز}, title = {Modeling Structural Relations of social Support and Identity Styles with Social Adjustment and Quality of Life}, journal = {Social Psychology Research}, volume = {8}, number = {32}, pages = {79-90}, year = {2019}, publisher = {Iranian Social Psychology association}, issn = {2251-8002}, eissn = {2717-3615}, doi = {}, abstract = {Introduction: Regarding the process of the younger college in Iran and the importance of quality of life structures, social adaptation, identity styles and social support in students as young and upper-class members of society the aims of this study was to model structural relationships between social support and identity styles with social adjustment and quality of life. Method: For this purpose 350 students of Tabriz University who were studying in the academic year 2015ad by multi-stage random cluster sampling method were selected. In order to the collect data quality of life questionnaire (Sf-36), Reynolds adolescent adjustment Inventory (RAAI), Berzonesky identity style questionnaire (ISI), and multi-dimensional perceived social support questionnaire (Mshpd apss) was used. Data were analyzed using SEM and Amos software. Results: The results of the research indicated that the conceptual model has appropriate fitness .there is a significant relationship between quality of life with components of identity styles and social support, also between social adjustment with components of identity styles and social support. Conclusion: The present model showed that research experimental dada can be covered somewhat with the social learning theory. Social support in all three indices family, friends and significant others as environmental factors play a direct role in shaping behavior and personal factors; styles identity as personal factors have a direct impact on social adjustment and quality of life; social adaptive or maladaptive behaviors also affective reciprocally on personal, environment factors and finally in the quality of life.}, keywords = {Social Support,Quality of Life,identity style social adjustment}, title_fa = {مدل یابی روابط ساختاری حمایت اجتماعی و سبک های هویت با سازگاری اجتماعی و کیفیت زندگی}, abstract_fa = {مقدمه: با توجه به فرآیند قشر جوان دانشگاهی در ایران و اهمیت سازه های کیفیت زندگی، سازگاری اجتماعی، سبک های هویت و حمایت اجتماعی در دانشجویان بعنوان اقشار برگزیده و جوان جامعه مطالعه حاضر با هدف مدل یابی روابط ساختاری حمایت اجتماعی و سبک های هویت با سازگاری اجتماعی و کیفیت زندگی انجام شد. روش: این پژوهش به روش توصیفی بنیادی نتیجه گرا بر روی350 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز که در سال تحصیلی95-94 مشغول به تحصیل بودند به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله انتخاب گردیده است. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های سبک هویت (ISI)، پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36)، پرسشنامه سازگاری رینالدز(RAAI)، پرسشنامه حمایت اجتماعی اداراک شده چند بعدی(Mshpd apss) استفاده گردید. . داده ها با استفاده از روش آماری مدل معادلات ساختاری (SEM) و نرم افزار Amos مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج پژوهش بیانگر آن است که مدل مفهومی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است. بین کیفیت زندگی با مولفه های هویت و حمایت اجتماعی و همچنین بین سازگاری اجتماعی با مولفه های سبک هویت و حمایت اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد ( 005/0p < ). نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده داده های تجربی پژوهش می‌توانند تا حدودی با نظریه های یادگیری اجتماعی پوشش داده شود چرا که حمایت اجتماعی در هرسه شاخص خانواده، دوستان و افراد مهم، به عنوان عامل محیطی، نقش مستقیم در شکل گیری رفتار و عوامل شخصی دارد؛ سبک های هویت نیز به عنوان عامل شخصی تاثیر مستقیمی بر سازگاری اجتماعی و کیفیت زندگی دارد؛ رفتار سازگارانه و یا ناسازگارانه اجتماعی نیز متقابلا بر روی عوامل شخصی، محیطی و در نتیجه بر روی کیفیت زندگی تاثیر می گذارد از اینرو توجه به مولفه های حمایت اجتماعی و سبک های هویت بعنوان عوامل دخیل در سازگاری اجتماعی و کیفیت زندگی دانشجویان بسیار ضروری است.}, keywords_fa = {حمایت اجتماعی,کیفیت زندگی,سبک هویتی,سازگاری اجتماعی}, url = {https://www.socialpsychology.ir/article_89714.html}, eprint = {https://www.socialpsychology.ir/article_89714_f9b0bb6718e1eba9bf68f2498ece917b.pdf} } @article { author = {Rafiepoor, Amin and sakeni, zahra}, title = {Predicting the components of love based on Myers-Briggs personality traits}, journal = {Social Psychology Research}, volume = {8}, number = {32}, pages = {99-108}, year = {2019}, publisher = {Iranian Social Psychology association}, issn = {2251-8002}, eissn = {2717-3615}, doi = {}, abstract = {Predicting the components of love based on Myers-Briggs personality traits Amin Rafiepoor1, zahra sakeni *2 1. Abstract Introduction: Love experience comes from many personal factors. The present study aimed to predict the components of lovemaking based on Myers-Briggs personality traits. Method: A sample of 152 married students was selected using available sampling method and participated in this study. Participants were asked to complete the Myers-Briggs Personality Types Questionnaire and Sternberg Triangular Love Questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation and stepwise regression. Results: The results of the research showed that there is a positive correlation between personality traits, extroversion with intimacy and judgment with commitment (P <0.01). Also, based on the results of the Myers / Briggs Personality Types, extroversion personality type is the only predictor of love, which explains 6% of its distribution (p <0.01). Conclusion: Based on the findings of this research, it can be concluded that personality traits can predict love in individuals. Keywords: Love, Character, Myers-Briggs}, keywords = {Keywords: Love,character,Myers-Briggs}, title_fa = {پیش بینی مولفه های عشق ورزی بر اساس ویژگی های شخصیتی مایرز-بریگز}, abstract_fa = {چکیده مقدمه: تجربه عشق از عوامل فردی بسیاری نشات می گیرد مطالعه حاضر با هدف پیش بینی مولفه های عشق ورزی بر اساس ویژگی های شخصیتی مایرز-بریگز انجام شد. روش‌ها: تعداد 152 دانشجوی متاهل به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. از شرکت‌کنندگان خواسته شد، پرسشنامه تیپهای شخصیت مایرز-بریگز و پرسشنامه عشق مثلثی استرنبرگ را تکمیل کنند. جهت تحلیل داده‌ها از روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که از بین ویژگی های شخصیتی، برونگرایی با صمیمیت و قضاوت گرایی با تعهد همبستگی مثبت معنادار دارد (01/0>P). همچنین بر اساس نتایج حاصل، از تیپهای شخصیتی مایرز/بریگز، تیپ شخصیتی برونگرایی تنها متغیر پیش بینی کننده عشق است که 6 درصد پراکندگی آن را تبیین می‌نماید (01/0p <). بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس یافته های این پژوهش، می‌توان نتیجه گرفت که ویژگی های شخصیتی می توانند پیش بینی کننده عشق در افراد باشند و ومولفه های آن را پیش بینی کنند. واژه‌های کلیدی: عشق، شخصیت، مایرز-بریگز}, keywords_fa = {عشق,شخصیت,مایرز-بریگز}, url = {https://www.socialpsychology.ir/article_89715.html}, eprint = {https://www.socialpsychology.ir/article_89715_fb6ecb52f1a0d5571fa13364bc0e3fe1.pdf} } @article { author = {oraki, mohammad and Hassanzadeh, Parastoo}, title = {The comparison of forgiveness, aggression and social well-being among healthy individuals and people with social phobia and narcissism}, journal = {Social Psychology Research}, volume = {8}, number = {32}, pages = {109-127}, year = {2019}, publisher = {Iranian Social Psychology association}, issn = {2251-8002}, eissn = {2717-3615}, doi = {}, abstract = {The aim of this research was the comparison of forgiveness, aggression and social well-being among among healthy individuals and people with social phobia and narcissism. The research was kind of causal-comparative and it`s sample was composed of 90 people (30 people with social phobia, 30 narcissistic and 30 healthy individuals) that were selected by convenient sampling method. Research tool included Social Phobia Inventory (Connor etal, 2000), Narcissistic Personality Inventory (Raskin & Terry, 1998), Forgiveness Questionnaire (Saffarinia & Mafakheri, 1390), Ahwaz Aggression Scale (Zahedifar, Najarian & Shokrkone, 1379) and Social Well-being Scale (Keyes, 1998). For analyzing data was used of multivariate variance analysis. The results indicated that healthy individuals experienced higher forgiveness and social well-being and lower aggression than narcissistic individuals and people with social phobia. According to the research results, exhibiting educational workshops and considering therapeutic techniques in psychological interventions is recommended for inhancing forgiveness and social well-being and decreasing aggression in narcissistic individuals and people with social phobia.}, keywords = {forgiveness,aggression,social well-being,Narcissism,Social Phobia}, title_fa = {مقایسه گذشت، پرخاشگری و بهزیستی اجتماعی در افراد سالم و مبتلایان به هراس اجتماعی و خودشیفتگی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف مقایسه گذشت، پرخاشگری و بهزیستی اجتماعی در افراد سالم و مبتلایان به هراس اجتماعی و خودشیفتگی انجام شد. پژوهش از نوع علّی- مقایسه‌ای و نمونه آن متشکل از 90 نفر (30 فرد مبتلا به هراس اجتماعی، 30 فرد خودشیفته و 30 فرد سالم) بود که با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هراس اجتماعی کانِر و همکاران (2000)، پرسشنامه شخصیت خودشیفته (40-NPI) راسکین و تری (1998)، پرسشنامه گذشت صفاری‌نیا و مفاخری (1390)، مقیاس پرخاشگری اهواز (1379) و مقیاس بهزیستی اجتماعی کیز (1998) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که افراد سالم در مقایسه با افراد خودشیفته و مبتلا به هراس اجتماعی، گذشت و بهزیستی اجتماعی بالاتر و پرخاشگری کمتری را تجربه می‌کنند. با توجه به نتایج پژوهش، برای افزایش گذشت و بهزیستی اجتماعی و کاهش پرخاشگری در افراد خودشیفته و مبتلا به هراس اجتماعی، برگزاری کارگاههای آموزشی و در نظر گرفتن تکنیکهای درمانی در مداخله‌های روان‌شناختی توصیه می‌شود.}, keywords_fa = {گذشت,پرخاشگری,بهزیستی اجتماعی,خودشیفتگی,هراس اجتماعی}, url = {https://www.socialpsychology.ir/article_89718.html}, eprint = {https://www.socialpsychology.ir/article_89718_87e58b9f04f3e52c8c476dc4f244836e.pdf} }