@article { author = {Omidpour, Arezoo and Baradaran, Majid and Ranjbar Noushari, Farzaneh}, title = {Effectiveness of Gratitude Training on Empathy and Communication Skills in Adolescents Girls}, journal = {Social Psychology Research}, volume = {10}, number = {38}, pages = {151-166}, year = {2020}, publisher = {Iranian Social Psychology association}, issn = {2251-8002}, eissn = {2717-3615}, doi = {10.22034/spr.2020.114706}, abstract = {Introduction: The purpose of this study was to effectiveness of gratitude training on empathy and communication skills in adolescents girls. Method: This research was conducted through a pre-test and post-test research design with a control group. The statistical population of the study consisted of 3258 female eighth-grade students in Rasht city in the academic year of 2019-2020, from which a sample of 40 was selected and randomly divided into experimental and control groups. For data collection, Quinn Dam (2004), Empathy Juliff & Farrington (2006), and Emmons & McCullough Appreciation Training Questionnaire (2) were used. The data were analyzed by multivariate analysis of covariance. Results: The results showed that gratitude training influenced female adolescents' empathy (P˂0.028) and communication skills (P˂0.001). Conclusion: According to the findings of this study, it can be concluded that adolescence is a very important and important period with unique characteristics. In this context, appreciation of training can be effective.}, keywords = {Gratitude training,Empathy,Communication skills,Adolescent girls}, title_fa = {اثربخشی آموزش قدردانی بر همدلی و مهارت‌های ارتباطی نوجوانان دختر}, abstract_fa = {مقدمه: هدف این پژوهش اثربخشی آموزش قدردانی بر همدلی و مهارت­های ارتباطی نوجوانان بود. روش: این پژوهش به روش آزمایشی و طرح پژوهش پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تعداد 3258 از دانش آموزان دختر پایه هشتم شهرستان رشت در سال تحصیلی 99-1398 بود که از بین آن­ها نمونه‌ای به تعداد 40 نفر انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای جمع­آوری داده­ها، از پرسشنامه­های مهارت­های ارتباطی کوئین دام (2004) و همدلی جولیف و فارینگتون (2006) و آموزش قدردانی ایمونز و مک کالوگ (۲۰۰۳) استفاده شد. داده­های پژوهش با تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش قدردانی بر افزایش همدلی (028/0P˂) و مهارت­های ارتباطی دختران نوجوان اثرگذار است (001/0P˂). نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج یافته های این پژوهش می‌توان نتیجه‌گیری کرد که دوره نوجوانی دوره بسیار حساس و با اهمیتی است که دارای ویژگی­های منحصر به فرد می­باشد و در این زمینه آموزش قدردانی می­تواند مؤثر باشد.  }, keywords_fa = {آموزش قدردانی,همدلی,مهارت‌های ارتباطی,دختران نوجوانان}, url = {https://www.socialpsychology.ir/article_114706.html}, eprint = {https://www.socialpsychology.ir/article_114706_2fbbff5f36b9bba986144db4bb898e40.pdf} }