@article { author = {Payandeh, Roghayeh and NematTavousi, Mohtaram}, title = {The Mediating Role of Internalization of Societal Ideals in the Relationship Between Sociocultural Attitudes and Body Appearance Dissatisfaction}, journal = {Social Psychology Research}, volume = {10}, number = {40}, pages = {59-74}, year = {2021}, publisher = {Iranian Social Psychology association}, issn = {2251-8002}, eissn = {2717-3615}, doi = {10.22034/spr.2021.127714}, abstract = {Introduction: Aim of this research was to determine the mediating role of internalization of societal ideals in the relationship between sociocultural attitudes and body appearance dissatisfaction. Method: Based on a correlation design, 270 client (women) aged 20- 40 years to beauty centers of Tehran were selected with convenience sampling and complete Multidimensional Body-Self Relations (Cash,1997) and Sociocultural Attitudes Towards Appearance -3 (Thompson et al, 2000) questionnaires. In order to analyze data, path analysis used. Results: The Findings indicated that the model has an acceptable fit between the variables .Direct effect from importance (ß=0/122, p < 0/05) and pressure (ß=0/141, p < 0/05) sub scales from sociocultural attitudes, and direct effect from general internalization (ß=0/276, p < 0/001) from internalization of societal ideals have negatively significant association with body appearance dissatisfaction. Direct effect from athlete internalization (ß=0/222, p < 0/001) has a positively significant association with body appearance dissatisfaction. This findings showed that sociocultural attitudes through the internalization of societal ideals has a significant indirect effect on body appearance dissatisfaction. Also, Predictive variables can be explained 17% of the variance of body appearance dissatisfaction. Conclusion: According to the findings of this research, the factors regarding internalization of societal ideals could be beneficial in prevention of body appearance dissatisfaction and related problems.}, keywords = {"internalization of societal ideals","sociocultural attitudes"," body appearance dissatisfaction"}, title_fa = {نقش واسطه‌ای درونی سازی آرمان‌های اجتماعی در رابطه بین بازخوردهای اجتماعی- فرهنگی و نارضایتی از ظاهر بدنی}, abstract_fa = {مقدمه: این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطه‌ای درونی‌سازی آرمان‌های اجتماعی در رابطه بین بازخوردهای اجتماعی- فرهنگی و نارضایتی از ظاهر بدنی انجام گرفت. روش: برمبنای یک طرح همبستگی 270 زن مراجعه‌کننده به مراکز زیبایی منطقه 2 شهر تهران در سال 98 با دامنه سنی 20 تا 40 سال به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامه‌های روابط چند بعدی بدن – خود (کش، 1997) و بازخوردهای اجتماعی – فرهنگی به ظاهر-3 (تامسون و همکاران، 2000) پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل مسیر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد مدل پیشنهادی بین متغیر‌ها از برازش قابل قبولی برخوردار است. اثر مستقیم زیرمقیاس-های اهمیت (122/0-=ß، 05/0>P) و فشار (141/0-=ß، 05/0>P) از بازخوردهای اجتماعی- فرهنگی، و اثر مستقیم زیرمقیاس درونیسازی عمومی (276/0-=ß، 001/0> P) از درونی‌سازی آرمان‌های اجتماعی به صورت منفی بر نارضایتی از ظاهر بدنی معنادار هستند. اثر مستقیم درونی‌سازی ورزشکار (222/0=ß، 001/0>P) به صورت مثبت بر نارضایتی از ظاهر بدنی معنادار است. این یافته‌ها نشان دادند بازخوردهای اجتماعی- فرهنگی با واسطه درونی‌سازی آرمانهای اجتماعی بر نارضایتی از ظاهر بدنی زنان اثر غیرمستقیم معنادار دارد. همچنین 17 درصد از واریانس نارضایتی از ظاهر بدنی توسط متغیرهای پیش‌بین تبیین شد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش، بررسی عوامل زمینه‌ساز درونی‌سازی آرمان‌های اجتماعی می‌تواند گامی موثر در جهت پیشگیری از نارضایتی از ظاهر بدنی و مشکلات وابسته به آن باشد.}, keywords_fa = {"درونی‌سازی آرمان‌های اجتماعی ","بازخوردهای اجتماعی- فرهنگی ","نارضایتی از ظاهر بدنی"}, url = {https://www.socialpsychology.ir/article_127714.html}, eprint = {https://www.socialpsychology.ir/article_127714_438e36cfdc6e11d8a3372bf54809ef78.pdf} }