@article { author = {Khaneh Keshi, Ali and Khanmohammadi Otaghsara, Arsalan and Malekian, Sedigheh}, title = {The relationship of emotional instability, pro-social behavior and aggression with addiction readiness of secondary High school boy students}, journal = {Social Psychology Research}, volume = {7}, number = {28}, pages = {123-145}, year = {2018}, publisher = {Iranian Social Psychology association}, issn = {2251-8002}, eissn = {2717-3615}, doi = {}, abstract = {Introduction: This study aimed to investigate the relationship of emotional instability, pro-social behavior and aggression with addiction readiness of secondary High school boy students. Method: This study was a descriptive retrospective one with correlational design. The statistical population consisted of all secondary high school boy students (N=3000) in Quemshahr, out of which 382 students were selected by a random multi-stage cluster sampling, and were asked to fill in emotional instability (Barbareny et.al), pro-social behavior (Kaprar et.al) and aggression (bass and perry), readiness to addiction (Zargar et.al) questionnaires. The data were analyzed using simple and multiple linear regression. Findings: The results showed that all of predictor variables have a significant role in readiness to addiction (P <0.001). Further, results of multiple regression showed the predictor variables jointly are able to explain the variance of readiness to addiction significantly, so that. The pro-social behavior with the higher amount of Beta (β=0.67) also was the best predictor of readiness to addiction. Conclusion: based on the results, the improvement of prosocial behavior, and reduction of emotional instability and aggression seem necessary.}, keywords = {Emotional instability,pro-social behavior,aggression,readiness to addiction}, title_fa = {رابطه بی ثباتی هیجانی، رفتار جامعه‌پسند و پرخاشگری با آمادگی به اعتیاد دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه}, abstract_fa = {مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضرتعیین رابطۀ بی ثباتی هیجانی، رفتار جامعه‌پسند و پرخاشگری با آمادگی به اعتیاد دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم بود. روش: این پژوهش توصیفی با طرح همبستگی بود و جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان قائم‌شهر در سال تحصیلی 94-1393 (3000 نفر) بودند که از میان آنان 384 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ی چند مرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های بی‌ثباتی هیجانی(باربارنلی و همکاران)، رفتار جامعه‌پسند (کپرار و همکاران)، پرخاشگری(باس و پری) و آمادگی به اعتیاد(زرگر و همکاران) پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل رگرسیون خطی ساده و چندگانه استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون خطی ساده، حاکی از این بود که تمام متغیرهای پیش‌بین در آمادگی به اعتیاد نقش داشتند(001/0>P). همین‌طور نتیجه تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که متغیرهای پیش‌بین بطور معنی داری واریانس آمادگی به اعتیاد را تبیین می کنند، بطوری که ضرایب بتا بیانگر این بودند که رفتار جامعه‌پسند با بالاترین مقدار بتا(67/0=β)، بیشترین سهم را در تبیین آمادگی به اعتیاد دارد(001/0>p). نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، تقویت رفتار جامعه پسند و کاهش بی ثباتی هیجانی و میزان پرخاشگری از طریق آموزشهای خاص ضروری به نظر می رسد.}, keywords_fa = {بی‌ثباتی هیجانی,رفتار جامعه‌گرا,پرخاشگری,آمادگی به اعتیاد}, url = {https://www.socialpsychology.ir/article_75354.html}, eprint = {https://www.socialpsychology.ir/article_75354_60963452610e52fd1fa2741b189c724c.pdf} }