per
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
2020-02-20
9
36
1
20
105539
Original Article
مدل ارتباط پرخاشگری و دیدگاه گیری اجتماعی با رفتار جامعه پسند با نقش واسطه ای اعتماد اجتماعی
The Model Of Relationship Between Aggression and Social Perspective Taking With Pro-social Behavior through mediator Role Social Trust
ستار صیدی
saidi.sattar@gmail.com
1
مجید صفاری نیا
m.saffarinia@yahoo.com
2
حمزه احمدیان
ahmadian2012@gmail.com
3
گروه روان شناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
استادیار گروه روان شناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
چکیدهمقدمه: معلمان در بسیاری مواقع نقش الگو را دارند. نظریهپردازان با انجام آزمایشهای زیادی نشان دادهاند که رفتار جامعهپسند از طریق قرار گرفتن در معرض الگوهای مناسب، تحت تأثیر قرار میگیرد. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر بررسی مدل ارتباط پرخاشگری و دیدگاهگیری اجتماعی با رفتار جامعهپسند با نقش واسطهای اعتماد اجتماعی در معلمان است.روش: طرح پژوهش جزء تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان شاغل در مدارس شهر سنندج در سال 1396 میباشد که تعداد 425 نفر شرکتکننده، به عنوان نمونه پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، پرسشنامههای پرخاشگری (زاهدیفر، 1375)، دیدگاهگیری اجتماعی (محققی و همکاران، 1395)، مجموعه شخصیت جامعهپسند (پنر، 2002)، اعتماد اجتماعی (صفارینیا و شریف، 1389) را تکمیل کردند. دادههای پژوهش با نرمافزار آماری AMOS و با استفاده از روش تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی روابط بین متغیرهای مذکور از برازش قابل قبولی برخوردار است. ضرایب مسیر نشان دادند پرخاشگری و دیدگاهگیری اجتماعی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از راه اعتماد اجتماعی با رفتار جامعهپسند در رابطه هستند. همچنین، تمامی فرضیههای پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند.نتیجهگیری: با توجه به اثر معنادار پرخاشگری و دیدگاه گیری اجتماعی بر رفتار جامعه پسند و امکان دستکاری و آموزش این متغیرها، نتایج این مطالعه دارای کاربردهایی برای ارتقاء سلامت روان جامعه می باشد.
AbstractIntroduction: Teachers play the modeling role in many times. Many theorists have shown that prosocial behavior is affected by exposure to appropriate models. Therefore, the purpose of this study was to investigate the relationship between aggression and social perspective taking with prosocial behavior through the mediating role of social trust in teachers. Method: The research design is descriptive-correlational. The statistical population of the study consisted of all teachers working at schools in Sanandaj in 2017. in this study 425 techers were selected through categorical random sampling method. The participants completed the aggression (zahedifar, 1196), social perspective taking (mohaghegi and et al, 2016), pro-social behavior (penner, 2002), social trust(saffarinia and sharif, 2010) questionnaires. Data analysis was conducted by AMOS software using path analysis method. Results: The results showed that the final model has good fitness with the data. The path analysis model has determined that pro-social behavior is influenced by aggression and social perspective taking directly and indirectly through social trust. also, all research hypothesis are conformed. Conclusion: Considering the significant effect of aggression and social perspective taking on pro-social behavior and the possibility of manipulation and training of these variables, the results of this study have implications for promoting community mental health.
https://www.socialpsychology.ir/article_105539_c9748429f7d2b3efe2f30a9051d5c75d.pdf
پرخاشگری
دیدگاه گیری اجتماعی
رفتار جامعه پسند
اعتماد اجتماعی
aggression
Social Perspective Taking
pro-social behavior
Social trust
per
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
2020-02-20
9
36
21
38
105540
Original Article
مقایسه تأثیر رفتار جامعهیار مربوط و نامربوط به موقعیت بر خلق در دانشجویان دانشگاههای تهران
Comparing effects of situationally relevant and irrelevant prosocial behavior on mood in students of Tehran universities
محمد عرفان معماریان
memar.erfan@gmail.com
1
جلیل فتح آبادی
j_fathabadi@gmail.com
2
امید شکری
oshokri@yahoo.com
3
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی از دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی
مطالعات نشان دادهاند رفتار جامعهیار خلق را بهبود میبخشد. این مطالعات غالباً بهبود خلق را تنها در موقعیت مشخّصی که همدلی را برانگیخته بررسی نمودهاند؛ در حالی که الزاماً رفتار جامعهیار در همان موقعیتی که همدلی برانگیخته شده انجام نمیگردد. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر رفتار جامعهیار بر خلق، بین موقعیتی که همدلی را برانگیخته و موقعیتی نامربوط صورت پذیرفت. طرح آزمایشی حاضر با مشارکت 60 دانشجوی دانشگاههای تهران انجام شد. پس از برانگیختن همدلی و سنجش اولیّه خلق، یک گروه مشغول انجام رفتارهای جامعهیار مربوط به موقعیت شده، و دو گروه دیگر رفتار جامعهیار نامربوط به موقعیت یا رفتاری خنثی را انجام دادند. سپس خلق مشارکتکنندگان مجدداً ارزیابی شد. پس از کنترل نمرات پیش-آزمون، اثر رفتار جامعهیار بر خلق در زیرمقیاس عاطفه منفی (47/0P =) معنادار نبود؛ امّا این اثر در زیرمقیاس عاطفه مثبت معنادار بود (011/0P =). در مقایسههای زوجی، افزایش عاطفه مثبت بر اثر رفتار جامعهیار نامربوط، از رفتار خنثی بیشتر بود (0۰۹/0P =). عدم تغییر عاطفه منفی میتواند به وسیله کاهش برآورد فرد از اثربخشی رفتار جامعهیار خویش، ادراک تغییرناپذیری وضعیت نیازمندان، و دیدگاهگیری دوگانه تبیین شود. عدم وجود تفاوت بین دو گروه رفتار جامعهیار مربوط و خنثی، و تفاوت بین دو گروه رفتار جامعهیار نامربوط و خنثی، میتواند به پیشبینی عدم موفقیت کمکرسانی مرتبط باشد. این مشاهده میتواند حاکی از آن باشد که بهبود خلق ناشی از رفتار جامعهیار، بیش از آنکه به بهبود وضعیت نیازمندان موضوع همدلی مرتبط باشد، به تخمین موفقیت رفتار جامعهیار در کمک به هر نیازمندی مرتبط است.
Past studies indicate that prosocial behavior enhances mood. Most of these studies have only investigated mood enhancement in the specific situation that has triggered empathy; while prosocial behavior does not necessarily take place in the same situation. The goal of this study is to investigate the enhancement effect of prosocial behavior on mood between empathy-triggering situation and an unrelated situation. 60 students studying in universities of Tehran participated in this experiment. After inducing empathy & primary mood measurement, the first group conducted a situationally relevant prosocial behavior, the second group conducted a situationally irrelevant prosocial behavior, & the third group participated in a control task. Afterward, the mood of participants was measured again. After controlling for pre-test scores, prosocial behavior did not have a significant effect on negative affect (P = 0/47); but had a significant effect on positive affect (P = 0/011). Pairwise comparisons revealed that situationally irrelevant prosocial behavior enhanced positive affect more than the control task (P=0/009). Lower estimation of prosocial behavior’s success, uncertainty about improvement of the receiver’s situation, and dual perspective taking may contribute to stability of negative affect. The lack of significant difference between related prosocial behavior and control groups, and the difference between unrelated prosocial behavior and control group, can be understood by predictions of how unsuccessful prosocial behaviors are to be. This suggests that mood enhancement due to prosocial behavior is more about success of prosocial behavior rather than improving welfare of empathy subjects.
https://www.socialpsychology.ir/article_105540_782fe8b6474ce5295f7c38fd4f9c9287.pdf
رفتار جامعه یار
خلق
رفتار نوعدوستانه
همدلی
Prosocial Behavior
mood
Altruistic behavior
Empathy
per
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
2020-02-20
9
36
39
54
105541
Original Article
شاخصهای روانسنجی پرسشنامه حمایت اجتماعی همسالان پرسیدانو و هلر
Psychometric Indicators of Social Support Questionnaire for Peers Procidano and Heller
مرضیه آقامیرلی
fatemeh111@ymail.com
1
پروین کدیور
fileamozesh.ir@gmail.com
2
سوزان امامی پور
emamipursd@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایران
استاد روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
استادیار رشته روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
پژوهش حاضر باهدف بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه حمایت اجتماعی همسالان پرسیدانو و هلر (1983)، انجام گرفت. حجم نمونه این پژوهش 500 دانشآموز دختر دبیرستانی بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای از بین مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامه پاسخ دادند. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضرایب آلفای کرونباخ در زیر مقیاسهای آن بین 87/0 تا 88/0 است. همچنین برای تعیین روایی عامل، از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفههای اصلی، علاوه بر عامل کلی پرسشنامه حمایت اجتماعی همسالان ، 5 عامل (حمایت، مراقبت، کمک، اطلاعات و بازخورد) را برای پرسشنامه حمایت اجتماعی همسالان پرسیدانو و هلر تایید کرد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مؤید این است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با دادهها دارد و کلیه شاخصهای نیکویی برازش مدل را تأیید میکند. یافتههای تحلیل عاملی تقریباً مشابه تحقیقات انجام گرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب پایایی و روایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود؛ بنابراین با توجه به خصوصیات روانسنجی مطلوب، این پرسشنامه ابزار مناسبی برای تعیین حمایت اجتماعی همسالان از دیدگاه دانشآموزان دبیرستانی است.
The present study was conducted to evaluate the psychometric indices of Procidano and Heller,s peer support questionnaire. The sample size of this study was 500 female high school students who were selected by cluster sampling method from public secondary high schools of Tehran respond to the questionnaire. The results of exploratory factor analysis by main components method, in addition to the general factor of peer social support questionnaire, confirmed 5 factors (support, care, assistance, information and feedback) for the procidano and Heller peer social support questionnaire. Cronbach's alpha coefficient was used to assess the reliability of the questionnaire. The results showed that the questionnaire had acceptable internal consistency and Cronbach's alpha coefficients were below 0.87 to 0.88.. The results showed that the questionnaire had an acceptable internal consistency, and the Cronbach's alpha coefficients in the sub-scales ranged from 0.87 to 0.88. However, to determine the validity of the factor, a confirmatory factor analysis was used which the results of confirmatory factor analysis confirm that the structure of the questionnaire has an acceptable fit with the data and confirms all the indicators of goodness of fit of the model. Factor analysis findings were almost similar to that of the original culture, and the reliability and validity coefficients were close to the results of previous research. Therefore, considering the desirable psychometric properties of this questionnaire, this tool was a suitable tool for determining the social support peers, From the point of view of high school students.
https://www.socialpsychology.ir/article_105541_cc53aad3054fc29a5eb2f61fec1d6f03.pdf
حمایت اجتماعی همسالان
حمایت
مراقبت
کمک
ارتباط
بازخورد
peer social support
Support
caring
Assistance
information and feedback
per
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
2020-02-20
9
36
55
72
105542
Original Article
بررسی نقش میانجی نگرش به هرزه نگاری و خودکنترلی در رابطه بین پای-بندی مذهبی و میل به هرزه نگاری اینترنتی
The Study of mediating role of attitude toward pornography and self –control in the relationship between religious commitment and tendency to internet pornography
آرزو خالقیان
arezookhaleghian@khuisf.ac.ir
1
ایلناز سجادیان
arezookhaleghian@yahoo.com
2
مریم فاتحی زاده
m.fatehizade@edu.ui.ac.ir
3
غلامرضا منشئی
gh.manshaei@khuisf.ac.ir
4
دانشجوی دکترای مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی وروان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
مقدمه: تأثیرات منفی گسترده هرزهنگاری اینترنتی به عنوان یک معضل در حال رشد در دنیای امروز، پرسشهای زیادی درباره عوامل مؤثر در گرایش به آن ایجاد کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی نگرش به هرزهنگاری و خودکنترلی در رابطه بین پایبندی مذهبی و میل به هرزه نگاری اینترنتی بود. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مردان متأهل ساکن شهر اصفهان بود که پس از اطلاعرسانی از طریق شبکههای اجتماعی مجازی وتعدادی از دانشگاههای شهر اصفهان 123 نفر به طور داوطلبانه از طریق پاسخگویی به پرسشنامه های بارگذاری شده در یک سایت اینترنتی درپژوهش شرکت کردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه میل به هرزهنگاری (کراس و روزنبرگ، 2014)، مقیاس خودکنترلی (تانجنی و همکاران، 2004)، پرسشنامه پایبندی مذهبی (ورثینگتون و همکاران، 2003) و پرسشنامه نگرش به هرزهنگاری (استیلمن، 2011) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش الگویابی معادلات ساختاری با استفاده از روش کم-ترین مربعات جزئی به وسیله نرم افزار Warp-PLS استفاده شد.یافته ها : نتایج نشان داد که پایبندی مذهبی هم به طور مستقیم (25/0- =β و 01/0>P) و هم غیر مستقیم وبا میانجیگری نگرش به هرزه-نگاری (31/0- =β و 01/0>P) و خودکنترلی (80/0- =β و 01/0>P) قادر به پیش بینی میل به هرزهنگاری اینترنتی در مردان متأهل است.نتیجه گیری: براساس این یافتهها پایبندی مذهبی، نگرش به هرزه-نگاری و خود کنترلی نقش تعیین کننده ای در پیش بینی میل به هرزهنگاری اینترنتی داشته و میتوانند به عنوان عوامل محافظت کننده در برابر آن عمل نمایند. بنابراین متخصصان سلامت جامعه می-توانند از آموزههای مذهبی و راهبردهای خودکنترلی در تدوین برنامههای پیشگیرانه و درمانی در زمینهی مقابله با هرزهنگاری اینترنتی استفاده نمایند.
Introduction: The widespread negative effects of internet pornography as a growing issue in today’s world, has raised many questions about the factors influencing the tendency to it. The aim of the current study was to investigate the mediating role of attitude toward pornography and self-control in the relationship between religious commitment and tendency to internet pornography.Method: The study was a descriptive-correlation study. The statistical population consisted of all married men in Isfahan city. After informing via virtual social networks and a number of universities in Isfahan 123 married men voluntarily participated in the study by answering the questionnaire uploaded on a website. The used questionnaire were: The Pornography Craving Questionnaire (PCQ- Kraus & Rosenberg, 2014), Attitude toward pornography scale (Steelman, 2011), Religious Commitment Inventory (RCI-10- Worthington, et al, 2003) and Self Control Scale (SCS-Tangney, et al, 2004). For data analysis, structural equation modeling method with partial least squares (PLS) by the Warp-PLS software was used. Results: The results indicated that religious commitment both directly (ß=-0/25, P<0/01) and indirectly by the mediating role of attitude toward pornography (ß=-0/31, P<0/01) and self-control (ß=-0/80,P<0/01) is able to predict tendency to internet pornography in married men.Conclusion: Based on the findings religious commitment, attitude toward pornography and self-control have detrimental roles in predicting tendency to internet pornography, and thus could function as protective factors against it. Thus, social health professionals can use religious teachings and self- control strategies in developing preventive and therapeutic programs for overcoming internet pornography in society
https://www.socialpsychology.ir/article_105542_723ad701cd7b4806dd381d2faba6e80f.pdf
میل به هرزه نگاری
هرزه نگاری اینترنتی
پایبندی مذهبی
نگرش به هرزه نگاری
خودکنترلی
tendency to pornography
internet pornography
Religious Commitment
attitude toward pornography
self control
per
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
2020-02-20
9
36
73
88
105544
Original Article
پیشبینی خودکارآمدی بر اساس تابآوری، تبعیض جنسیتی ادراک شده و طرحوارههای نقش جنسیتی زنان
Prediction of self-efficacy based on resiliency, perceived gender discrimination and gender role schemas of women
محبوبه کربلایی
karbalaie1981@gmail.com
1
جهانگیر کرمی
j.karami@razi.ac.ir
2
دانشگاه رازی
دانشگاه رازی
مقدمه: هدف این پژوهش پیشبینی خودکارآمدی بر اساس تابآوری، تبعیض جنسیتی ادراک شده و طرحوارههای نقش جنسیتی زنان بود. خودکارآمدی، اعتماد شخص به توانایی خود در مقابله با شرایط دشوار است. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف و نحوۀ جمعآوری دادهها از نوع همبستگی است. به همین منظور از میان معلمان زن شهر کهریزک 124 نفر با استفاده از نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای خودکارآمدی عمومی، خود تابآوری، رویدادهای تبعیض آمیز جنسیتی و نقش جنسیتی پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که متغیرهای تابآوری، طرحوارههای جنسیتی با خودکارآمدی رابطۀ مثبت و معنادار دارند، و متغیر رویدادهای تبعیض آمیز جنسیتی با خودکارآمدی رابطه منفی و معنادار دارد. متغیرهای تابآوری، رویدادهای تبعیض آمیز جنسیتی در طول زندگی و طرحواره نقش جنسیتی مردانه درمجموع قادر به پیشبینی 31 درصد از واریانس خودکارآمدی بودند. نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشانگر اهمیت متغیرهای تابآوری، تبعیض جنسیتی ادراک شده و طرحوارههای نقش جنسیتی در تبیین خودکارآمدی زنان معلم است. بنابراین طرحریزی مطالعات بیشتر جهت ارتقای خودکارآمدی زنان معلم، با توجه به نقش خطیر آنان در پرورش دانش آموزان، توصیه میشود.
Introduction: The purpose of this study was to predict self-efficacy based on resiliency, perceived gender discrimination and gender role schemas of women. Self-efficacy is a person's confidence in his ability to cope with difficult situations. Method:The present study in term of purpose and data collection is a correlation study. For this purpose, 124 female teachers from Kahrizak city were selected by cluster sampling. Participants responded to general self-efficacy, self-resiliency, gender discrimination events and gender role questionnaires. For data analysis, Pearson correlation coefficient and step-by-step multiple regression were used. Results:The results showed that the resiliency, gender schemas and self-efficacy have a positive and significant relationship, and the gender discrimination events has a negative and significant relationship with self-efficacy. Resiliency, gender discrimination events throughout life, and male gender role schemas could predict 31% of self-efficacy variance. Conclusion:The present study indicates the importance of resiliency, perceived gender discrimination and gender role schemas in explaining teacher self-efficacy. Therefore, planning further studies to promote the self-efficacy of female teachers is recommended, given their critical role in nurturing students.
https://www.socialpsychology.ir/article_105544_0c7a01900a769fd3273b6d39ec46ea00.pdf
خودکارآمدی
رویدادهای تبعیض آمیز جنسیتی
طرحواره نقش جنسیتی
تابآوری
self-efficacy
gender discrimination events
gender role schemas
resiliency
per
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
2020-02-20
9
36
89
114
105545
Original Article
بازنمایی فرآیند بهره مندی از سرمایه اجتماعی در تاب آوری زلزله زدگان کرمانشاه: یک مطالعه کیفی
Exploring of The process of utilizing social capital in Resilience of survivors of Earthquake in Kermanshah: A Qualitative Study
کاوه صیدمرادی
kave494@yahoo.com
1
عبداله شفیع آبادی
ashafiabady@yahoo.com
2
نورعلی فرخی
farrokhinoorali@yahoo.com
3
حسین سلیمی بجستانی
drsalimi@yahoo.com
4
آرزو غفوری
arezu.ghafoori@ut.ac.ir
5
دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی تهران
گروه مشاور، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
گروه مشاور، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
گروه آموزش بزرگسالان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران
چکیدهمقدمه: به دلیل افزایش بلایای طبیعی و اثرات آن بر جامعه، تأکید بر نقش عوامل اجتماعی در مواجهه با آنها افزایش یافته است؛ ولی هنوز پژوهشها به روشنی به تبیین این عوامل نپرداختهاند. پژوهش حاضر با هدف بازنمایی فرآیند بهرهمندی از سرمایه اجتماعی در تابآوری زلزله زدگان کرمانشاه انجام شد. روش: رویکرد پژوهش کیفی و روش پژوهش از نوع داده بنیاد بود. بدین منظور 27 نفر از زلزلهزدگان کرمانشاه به روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از مصاحبه عمیق مورد مطالعه قرار گرفتند. دادهها پس از جمعآوری، ثبت و کدگذاری، در قالب مقولههای اصلی دستهبندی شدند و از طریق فنون کدگذاری کوربین و اشتراوس، کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی، تحلیل شدند. یافتهها: براساس نتایج بهدست آمده، احساس مسئولیت به عنوان مقوله هستهای انتخاب شد. شرایط علی عبارت بود از احترام و ارزش و حمایت عاطفی اقوام، خانواده و دوستان. شبکههای اجنماعی گسترده به عنوان شرایط زمینهای و کمکهای مردمی به عنوان شرایط واسطهای انتخاب شد. راهبردهای مورد استفاده عبارت بود از الگوگیری، شوخ طبعی و اشتغال و سرگرمی. در نهایت، اتحاد و همبستگی، مشارکت و همکاری و نوعدوستی به عنوان پیامد این الگو معرفی شد. نتیجهگیری: با توجه به اینکه سرمایه اجتماعی یکی از عوامل مهم تابآوری در برابر زلزله است و میتوان آن را تقوبت کرد، پیشنهاد میشود مؤسسات و نهادهای مرتبط با بحران و تابآوری به الگوی مطرح شده توجه ویژه داشته باشند.
AbstractIntroduction: Due to increasing natural disasters and its effects on society, emphasis is placed on the role of social factors in dealing with them; but research has not yet clearly elucidated these factors. The purpose of this study was to explore the process of utilization of social capital in resilience of Kermanshah earthquake survivors.Method: The approach of this research was qualitative (grounded theory). 27 Kermanshah earthquake survivors were studied through purposive sampling using in-depth interviews. The data were categorized into the main categories after collection, recording, and coding and analyzed using Corbin and Strauss coding techniquesResults: According to the results, the sense of responsibility was chosen as the main category. Cause condition was the respect and value and emotional support from relatives, family and friends. Extensive community networks were chosen as the ground conditions and support from other people as the intermediary conditions. The strategies were modeling, humor and employment and entertainment. Finally, unity and solidarity, participation and Cooperation, and Altruism were introduced as a consequence of this model.Conclusion: Given that social capital is one of the most important factors in Resilience of earthquake survivors and can be promoted, it is suggested that institutions and organization related to crisis should pay special attention to the proposed model.
https://www.socialpsychology.ir/article_105545_67dd0e2fe0257d22804cffd681f988d0.pdf
تاب آوری
داده بنیاد
زلزله زدگان
سرمایه اجتماعی
کرمانشاه
Earthquake survivors
Grounded theory
Kermanshah
Resilience
Social Capital
per
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
2020-02-20
9
36
115
128
105546
Original Article
پیش بینی مهارت ارتباط بین فردی در دانش آموزان بر اساس میزان بلوغ عاطفی و اضطراب اجتماعی
the prediction of interpersonal communication skills of students based on their emotional maturity and social anxiety
مهدی دهستانی
medehestani@yahoo.com
1
مریم ابراهیمی
atefeh.ghods@gmail.com
2
سیده زهره ابوهاشمی مقدم
ghods_atefeh@yahoo.com
3
دانشیار گروه روانشناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران.
کارشناس ارشد روانشناسی، واحد بناب، دانشگاه پیام نور، بناب، ایران
کارشناسی علوم اجتماعی، واحد رامسر، دانشگاه پیام نور، رامسر، ایران.
دانش آموزان نقش پررنگی را در جامعه امروزی بازی می کنند و رسیدگی به ویژگی های شخصیتی و شناختی آنها باید در اولویت امور قرار گیرد. مطالعه حاضر با هدف پیش بینی مهارت ارتباط بین فردی در دانش آموزان بر اساس میزان بلوغ عاطفی و اضطراب اجتماعی در آنها انجام گرفت. روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش دانش آموزان دختر متوسطه دوره اول شهرستان میاندوآب در سال تحصیلی ۹۷ بود. برای نمونه گیری برای این پژوهش ۶۰ نفر از دانش آموزان با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه های مهارت ارتباط بین فردی(۱۹۸۳)، بلوغ عاطفی یاشویر سینگ و ماهیش بهارگاوا(۱۹۹۱) و اضطراب اجتماعی لاجرکا(۱۹۹۹) در بین آنها توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از رگرسیون و همبستگی استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که بلوغ عاطفی و اضطراب اجتماعی می تواند مهارت ارتباط بین فردی را پیش بینی کند. همچنین بر اساس یافته ها، می توان نتیجه گیری کرد که با تقویت بلوغ عاطفی و اضطراب اجتماعی می توان مهارت ارتباط بین فردی را در دانش آموزان تقویت کرد.
Students play a crucial role in the future of our country, so it is very important to have an attention about their cognitive and personal characteristics. The aim of this study was to predict the interpersonal communication skills of students based on their emotional maturity and social anxiety. The research method was correlation. The statistical population of this study was midwifery high school students in the first course of the city of Miandoab in the academic year 97. For sampling, 60 students were selected using random sampling method and interpersonal skills skill Scales (1983), emotional maturity (1991) and social anxiety (1999) were distributed among them. For data analysis, regression and correlation were used. The findings of the research showed that the relationship between emotional maturity and social anxiety with interpersonal communication skill is significant. Also, based on the findings, it can be concluded that by enhancing emotional maturity and social anxiety, interpersonal communication skills can be strengthened in students.
https://www.socialpsychology.ir/article_105546_314a60902c849e102c8ebfa5be682f7c.pdf
ارتباط بین فردی
بلوغ عاطفی
اضطراب اجتماعی
interpersonal communication
Emotional Maturity
social anxiety
per
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
2020-02-20
9
36
129
141
105547
Original Article
پیش بینی سلامت روان بر اساس اضطراب و همبستگی اجتماعی ناشی از بیماری کرونا
The prediction of mental health based on the anxiety and the social cohesion that caused by Coronavirus
سوسن علیزاده فرد
salizadehfard@gmail.com
1
مجید صفاری نیا
m.saffarinia@yahoo.com
2
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
هدف: همهگیری بیماری کرونا و اجرای قرنطینه، اثرات مختلفی بر جنبههای روانی و اجتماعی افراد جامعه گذاشته است. هدف از پژوهش حاضر مطالعه ارتباط اضطراب و همبستگی ناشی از بیماری کرونا با سلامت روان در جامعه شهر تهران است. روش: به اینمنظور نمونهای شامل 618 زن و مرد بزرگسال توسط پرسشنامه GHQ-12، مقیاس اضطراب بیماری کرونا (علیپور، 1398)، و همبستگی اجتماعی (بر اساس پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کیز و شاپیرو، 2004) بهصورت اینترنتی و از طریق شبکههای مجازی مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل نشان داد که اضطراب بیماری کرونا (بصورت منفی) و همبستگی اجتماعی ناشی از بیماری کرونا (بصورت مثبت) با سلامت روان همبستگی دارد. همچنین مشخص شد که اضطراب و همبستگی اجتماعی ناشی از بیماری کرونا، به ترتیب 47 و 26 درصد از تغییرات سلامت روان را پیشبینی میکنند. نتیجهگیری: این نتایج نشاندهندة بروز اثرات مثبت و منفی روانی و اجتماعی در زمان قرنطینه بوده و دارای تلویحات کاربردی در تدوین مداخلات بحران در زمان همهگیری بیماری کرونا است.
Introduction: The corona disease epidemic and quarantine have had different effects on the social and psychological aspects of individuals. The aim of this research was to study the relationship between the anxiety and the social cohesion that caused by Coronavirus with mental health in Teheran. Method: For this purpose, a sample of 618 men and women adults evaluated by GHQ-12 Inventory, Corona Disease Anxiety Scale (Alipour, 2020), and social cohesion (based on wellbeing questionnaire of Keys and Shapiro, 2004) through online recall and via social network. To analyze the data, Pearson correlation coefficient and regression analysis was used. Results: The results showed anxiety and social cohesion that caused by Coronavirus had meaningful statistical correlation with mental health. Also mental health could be predicted positively by social cohesion, negatively by anxiety. Conclusion: These results indicated the positive and negative psychological and social effects of quarantine, and had practical implications in the development of crisis interventions at the time of the Corona disease outbreak.
https://www.socialpsychology.ir/article_105547_17142ef5624bd60d8c5c909969c1a933.pdf
سلامت روان
اضطراب
همبستگی اجتماعی
بیماری کرونا
کروناویروس
mental health
anxiety
Social cohesion
Corona disease
Coronavirus