per
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
2017-06-22
7
26
63005
مقایسهی آموزش تئوری انتخاب بهصورت کلاسیک و بر مبنای آموزههای اسلامی بر افزایش گذشت و رضایت زناشویی زنان متأهل
Comparing of Classic Choice Theory Training with Islamic Choice Theory on Marital Satisfaction and Forgiveness between Marriage Women
سوسن علیزاده فرد
salizadehfard@gmail.com
1
مقدمه: هدف این پژوهش مقایسهی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب به شیوهی کلاسیک با آموزش بر مبنای آموزههای اسلامی بر رضایت زناشویی و گذشت است.
روش: 60 نفر از زنان متأهل به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (20n=) قرار داده شدند. پرسشنامههای رضایت زناشویی و گذشت بهعنوان پیشآزمون برای سه گروه اجرا شد. سپس افراد گروه آزمایش اول در 8 جلسه آموزش تئوری انتخاب کلاسیک و افراد گروه دوم در 8 جلسه آموزش تئوری انتخاب اسلامی شرکت کردند. هر دو پرسشنامه بهعنوان پسآزمون مجدداً برای همه اجرا شد. این نمرات با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: نتایج حاصل از آزمون کوواریانس نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش تئوری انتخاب موجب افزایش رضایت زناشویی و گذشت شده است. همچنین بین دو گروه آزمایش نیز تفاوت معناداری وجود داشت بهطوریکه افزایش نمرات در گروه تئوری انتخاب اسلامی بیش از گروه کلاسیک بود.
نتیجهگیری: با استفاده از نتایج حاصل میتوان نتیجه گرفت آموزش تئوری انتخاب اسلامی بهطور مؤثری موجب افزایش رضایت زناشویی و گذشت میشود.
Introduction: The main purpose of this research was to compare the effect of Classic Choice Theory training with Islamic Choice Theory training on marital satisfaction and forgiveness between marriage women.
Methods: 60 person from marriage women were selected by cluster sampling and divided into two experimental groups and control group (n=20). Marital Satisfaction and forgiveness Scales were conducted to collect basic level data. The participants of experimental group were attending in Classic Choice Theory (first group) and Islamic Choice Theory (second group) training protocol for 8 sessions. Both inventories were conducted again after training period for all.
Results: The results of post-tests were compared with basic level through covariance analysis. The results of covariance analysis showed a significant difference between two experimental groups with control group and increase of marital satisfaction and forgiveness. Also there is a significant difference between two experimental groups so as marital satisfaction and forgiveness increase in Islamic training more than classic training.
Conclusion: The implications of these results are discussed with respect to the utility of applying Islamic choice theory training for significantly increase of marital satisfaction and forgiveness.
https://www.socialpsychology.ir/article_63005_04e8ef0cf75eed3ac6ffb58e897686b8.pdf
آموزههای اسلامی
تئوری انتخاب
گذشت
رضایت زناشویی
Islamic teaching
choice theory
forgiveness
marital satisfaction
per
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
2017-06-22
7
26
63006
الگوی ساختاری رابطهی ادراک بیعدالتی با بینزاکتی در محیط کار: نقش میانجیگرانهی خشم
Structural Relationship between Perceived Organizational Injustice with Workplace Incivility: Mediating Role of Anger
علی مهداد
mahda@gmail.com
1
محمدرضا نجفیان
najafian@gmail.com
2
مقدمه: نتایج تحقیقات نشان میدهد که رفتارهای منفی در محیط کار پیامدهای فردی و سازمانی متعددی را به دنبال دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطهی ادراک بیعدالتی سازمانی با بینزاکتی در محیط کار و با میانجیگری خشم انجام شد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی کارکنان اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان و نواحی ششگانهی آن به تعداد 862 نفر بودند که از بین آنها 218 نفر بهصورت طبقهای در دسترس (سهلالوصول) انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامهی ادراک بیعدالتی سازمانی نیهوف و مورمن (1993)، پرسشنامهی خشم در محیط کار ون الدران، میس و کومپرو (1997) و پرسشنامهی بینزاکتی در محیط کار بلو و اندرسون (2005) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادلات ساختاری انجام گرفته است.
یافتهها: نتایج نشان داد که رابطهی بین ادراک بیعدالتی تعاملی با خشم و بینزاکتی، و رابطهی خشم با بینزاکتی در سطح (01/0p
Introduction: results of many conducted researches showed that, workplace negative behaviors has many personal and organizational concequences. Therefore, current research was carried out with the purpose of investigating the mediating role of anger on the relationship between perceived organizational injustice with workplace incivility.
Method: The statistical sample of this research consists of 265 employees of Isfahan main office of education and training and its six districts who were chosen by convenience sampling method from among the total of 862 employees. In this research a set of questionnaire consisting of organizational injustice by Niehoff and Moorman (1993), anger in workplace by Van Alderan, Miss and Kumpero (1997) and workplace incivility by Blue and Anderson (2005) were used. Data were analyzed by using of Pearson’s correlation coefficient and Structural Equation Model (SEM).
Results: findings showed that there are significant relationship (p
https://www.socialpsychology.ir/article_63006_e174fcefa510917035f4928353b9f83a.pdf
ادراک بیعدالتی سازمانی
خشم
بینزاکتی در محیط کار
Perceived organizational injustice
Anger
Workplace incivility
per
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
2017-06-22
7
26
63007
ساختار معنایی حریم خصوصی در فرهنگ ایرانی: مطالعهای بر مبنای تحلیل تناظر
Semantic Structure of Privacy in Iranian Culture: A Study Based on Correspondence Analysis
عباس ذبیح زاده
abbas@yahoo.com
1
محمدعلی مظاهری
ali@yahoo.com
2
جواد حاتمی
javad@yahoo.com
3
لیلی پناغی
lili@yahoo.com
4
محمدرضا نیک فرجام
niki@yahoo.com
5
مقدمه: مطالعات اخیر حاکی از تأثیرپذیری نحوهی تنظیم حریم خصوصی از بافتار فرهنگی-اجتماعی است. هدف از این مطالعه بررسی ساختار معنایی حریم خصوصی در فرهنگ ایرانی بود.
روش: در یک مطالعهی مقطعی 100 نفر (40 نفر در مرحلهی یکم و 60 نفر در مرحلهی دوم) از جمعیت عمومی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در گام نخست از طریق تکلیف تولید واژگان تداعی شده، 9 واژهی پرتکرار متداعی با حریم خصوصی استخراج شد. در مرحلهی دوم نیز طی تکلیف مشابهت قضاوتشده، درجهی ارتباط دوبهدوی واژگان مزبور مورد ارزیابی شرکتکنندگان قرار گرفت.
یافتهها: نتایج تحلیل تناظر حاکی از نگاشت مؤلفهها بر روی دو بُعد است. بدینگونه که مؤلفههای مستخرج برحسب مبنای فردگرایانه و جمعگرایانهی خود در ارتباط با حریم خصوصی قرار گرفته است. درحالیکه مؤلفههای فردگرایانه بازنمود مبانی جهانشمول حریم خصوصی است، مؤلفههای جمعگرایانه بیانگر تأثیرات فرهنگی در تعریف حریم خصوصی است.
نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه در قالب مبانی جهانشمول و فرهنگ بستهی حریم خصوصی مورد بحث قرار گرفته است.
Introduction: Recent studies showed the effect of socio-cultural context on how to set privacy. The aim of this study was to investigate the semantic structure of privacy in Iranian culture.
Method: In a cross-sectional study 100 (40 people in the first phase and 60 people in the second phase) were selected using convenience sampling method. In the first phase through producing the associative terms task, 9 most-frequent words was extracted that were associated with privacy. In the second phase the participants were evaluated the pair relationship between these words with using judged-similarity task.
Results: Correspondence analysis results indicate that the mapping of components in two dimensions. So that extracted components related with privacy on its individualistic and collectivistic basis. While the individualistic components express the universal principles of privacy, collectivistic components is a sign of cultural influences in defining of privacy.
Conclusion: Results are discussed in terms of the universal and culture-bond basis of privacy.
https://www.socialpsychology.ir/article_63007_272d525d76510dfbd7761f9e5eeb9e8f.pdf
تحلیل تناظر
حریم خصوصی
ساختار معنایی
فرهنگ
Correspondence analysis
Privacy
Semantic Structure
culture
per
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
2017-06-22
7
26
63008
الگوی معادلات ساختاری از روابط بین پذیرش - طرد والدین، پردازش اطلاعات اجتماعی و پرخاشگری نوجوانان
Structural Equation Modeling of Relationships between Parental Acceptance-Rejection, Social Information Processing and Adolescents Aggression
اعظم درزی رامندی
azam@yahoo.com
1
راضیه شیخ الاسلامی
razi@yahoo.com
2
مقدمه: پژوهش حاضر نقش واسطهای پردازش اطلاعات اجتماعی در رابطه بین پذیرش - طرد والدین و پرخاشگری نوجوانان را مورد بررسی قرار داده است.
روش: شرکتکنندگان پژوهش شامل 464 دانشآموز دورهی متوسطهی اول شهرستان قزوین (233 دختر و 231 پسر) بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور سنجش متغیرهای پژوهش، پرسشنامهی طرد- پذیرش والدین، نسخهی کودکان (روهنر، 2005)، داستانهای اجتماعی (تورکاسپا و برایان، 1994) و پرسشنامهی پرخاشگری (باس و پری، 1992) بکار گرفته شد. تجزیهوتحلیل دادهها با روش الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار AMOS انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که مدل نهایی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین یافتههای حاصل از بررسی فرضیههای پژوهش نشانگر آن بود که پذیرش ـ طرد مادر هم بهطور مستقیم و هم بهطور غیرمستقیم، از طریق کاهش دو گام پردازش اطلاعات اجتماعی، شامل تفسیر و تشخیص و تصمیمگیری، پرخاشگری نوجوانان را افزایش داده است. پذیرش- طرد پدر، بر هیچیک از متغیرهای پژوهش اثرگذار نبود.
نتیجهگیری: بهطورکلی، نتایج پژوهش حاضر شواهدی را برای نقش واسطهای پردازش اطلاعات اجتماعی در رابطهی بین پذیرش- طرد مادر و پرخاشگری نوجوانان فراهم آورد.
Structural Equation Modeling of Relationships between Parental Acceptance-Rejection, Social Information Processing and Adolescents Aggression
Introduction: Present study investigated the mediating role of social information processing in the relationships between parental acceptance-rejection and adolescents aggression.
Method: Participants were 464 junior high schools in Qazvin city (233 girls and 231 boys) who were selected by multistage cluster sampling. To assessing research variables, Parental Acceptance – Rejection Questionnaire, child version (Rohner, 2005), Social Fiction (Tur-Kaspa & Brayan, 1994) and Aggression Questionnaire (Buss & Perri, 1992) were used. The data was analyzed by structural equation modeling applying AMOS
Results: The result showed that final model has a good fitness. Also, findings of research hypothesis analysis showed that mother acceptance-rejection has been increased adolescents aggression, by direct and indirect effects, (through decrease scores of social information processing, consist of recognize and interpretation, and decision making). Father acceptance-rejection didnt show any effect on research variables.
Conclusion: In general, results of present research provided evidences for mediating role of social information processing in the relationships between mother acceptance-rejection and adolescents aggression
https://www.socialpsychology.ir/article_63008_fe1824e52c015f665919dc4416d5620d.pdf
پذیرش
پذیرش- طرد والدین
پردازش اطلاعات اجتماعی
طرد والدین
پرخاشگری
نوجوانان
: parental acceptance-rejection
social information processing
aggression
adolescents
per
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
2017-06-22
7
26
63009
مدلسازی معادلات ساختاری در بررسی ارتباط بین نوعدوستی و همدلی با گرایش به معنویت دانشجویان
Modeling Structural Equations in Investigating the Relationship between Sympathy and Empathy with the Desire to Spirituality in University Students
مژگان سپاه منصور
mogi@yahoo.com
1
زهرا مهدوی نجم ابادی
zahra@gmail.com
2
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین نوعدوستی و همدلی با گرایش به معنویت دانشجویان انجام شد.
روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری کلیه دانشجویان دانشکدهی روانشناسی دانشگاه آزاد تهران مرکز است. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد 385 نفر (102 نفر مرد و 283 نفر زن) و روش نمونهگیری، در دسترس است. ابزار گردآوری دادهها شامل مقیاس خودگزارشدهی نوعدوستی راشتون و همکاران (1981)، مقیاس همدلی مهرابیان و اپستین (1972) و پرسشنامهی گرایش به معنویت روبرت کلونینگر (2003) است. تجزیهوتحلیل آماری یافتهها با همبستگی و رگرسیون چند متغیره انجام شد.
یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین نوعدوستی و گرایش به معنویت (۱۳۹/۰= r و ۰۰۶/۰= sig) و بین همدلی و گرایش به معنویت (۴۱۲/۰=r و ۰۰۰/۰ sig=) رابطهی معنادار وجود دارد. کلیهی ابعاد همدلی با متغیر نوعدوستی و گرایش به معنویت رابطهی معنادار داشتند. ضریب رگرسیون نشان داد که نوعدوستی میتواند پیشبینیکنندهی مثبت و معنادار گرایش به معنویت باشد. همچنین متغیر همدلی و مؤلفههای همدلی مشارکتی، مؤلفه همدلی نسبت به دیگران نیز پیشبینیکنندهی معنادار گرایش به معنویت بودند. در بررسی مدل مفهومی پژوهش هم شاخصهای برازندگی، برازش مدل و ارتباط بین این متغیرها را تأیید نمود.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدستآمده افزایش حس نوعدوستی، همدلی و گرایش به معنویت در بین جوانان از امور ضروری است و ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺑﻬﺒﻮد در ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ، میتواند ﺑﻬﺒﻮد در ارزشهای نوعدوستانه را به دنبال داشته باشد.
Aim: The current study was conducted by the aim of investigating the relationship between sympathy and empathy with the desire to spirituality in university students.
Method: Research method is descriptive correlational. The study sample is includes all students in psychology college in central Azad university of Tehran. The number of sample, based on Morgan table is 385 people (10 men and 283 woman) and the sampling method is available Data collection instrument includes self- report scale for sympathy of Rashton et al (1981), empathy scale of Mehrabian and Epstein (1972) and Robert Cloninger questionnaire for desire to spirituality (2003). Data analysis and statistical analysis were done by correlation and multi- variate regression.
Result: The findings suggest that there is a significant relationship between sympathy, the desire to spirituality (sig= 0.006, r= 0.139) and between empathy and the desire to spirituality (sig= 0.000, r= 0.412). All dimensions of empathy had a significant relationship with sympathy and the desire to spirituality variants. Regression coefficient also confirmed the relationship and indicated that sympathy can be a positive and significant prediction for the desire to spirituality. Additionally, empathy variant, the elements of cooperation empathy and empathy towards others can also significantly predict the desire to spirituality. In investigating the conceptual model of the research, the appropriateness indicates of the study and the relationship between variants were confirmed.
Conclusion: based on the findings, the increase in sympathy, empathy and the desire to spirituality among young people is a necessary issue and any kind of improvement in spirituality can lead to developments in emphatic values.
https://www.socialpsychology.ir/article_63009_e356f1467c73955608188362e64f787f.pdf
نوعدوستی
همدلی
معنویت
دانشجویان
sympathy
Empathy
Spirituality
University Students
per
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
2017-06-22
7
26
63010
پیشبینی میزان هویتگرایی ملی و دینی بر اساس سبکهای هویتی
Predicting the Level of National and Religious Identity, Based on an Identity Styles
ابوالقاسم یعقوبی
yaghoob@yahoo.com
1
سروه محمدزاده
sarv@gmail.com
2
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی میزان هویتگرایی ملی و دینی بر اساس سبکهای هویتی در قومیتهای ایرانی انجام شد.
روش: جامعهی پژوهش را کلیه دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه کردستان تشکیل دادند. نمونهی پژوهش شامل 400 نفر از دانشجویان با قومیتهای مختلف فارس، کرد، آذری و لر دانشگاه کردستان بود. افراد مورد پژوهش مقیاسهای هویتگرایی ملی و دینی (لطفآبادی، 1383) و سبکهای هویت (برزونسکی، 1989) را تکمیل نمودند.
یافتهها: یافتهها نشان داد سبکهای هویتی اطلاعاتی و هنجاری و تعهد با هویت ملی همبستگی مثبت معنادار دارند و سبک سردرگمی همبستگی منفی معناداری با هویتگرایی ملی دارد. سبک هویتی اطلاعاتی همبستگی منفی معناداری با هویت دینی دارد و سبک هویت هنجاری همبستگی مثبت معناداری با هویت دینی دارد رابطه بین سبکهای سردرگمی و تعهد معنادار نشد نتایج تحلیل واریانس دوراهه نشان داد تفاوت بین قومیتها ازلحاظ میزان هویتگرایی ملی معنادار است اما بین قومیتهای مختلف ایرانی ازلحاظ هویت دینی تفاوت معناداری وجود نداشت.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه یافتهها حاکی از تفاوت میزان هویتگرایی قومیتهای ایرانی دارد، میتوان از یافتهها برای تدوین برنامههایی جهت افزایش هویتگرایی ملی استفاده کرد
Introduction: The outline of this paper was Predicting the level of national and religious identity, based on an identity styles in Iranian ethnicities.
Method: The study population included of all students studying at the University of Kurdistan. The sample consisted of 400 students from different ethnicities Persian, Kurdish, Azari and Lor from university of Kurdistan. Subjects completed Lotfabadi of national, and religious identity scale (1385) and Berzonsky Identity styles(1989).
Results: results showed there is significant positive relationship between informational and normative identity styles and commitment with national identity. Confusion/ avoidant style had negative relationship with national identity. Informational style had a significant negative correlation with religious identity and normative identity style had a significant positive correlation with religious identity. Confusion style had not significant relationship with commitment. Two-way ANOVA results showed the difference between ethnicities in terms of national identity is significant On the other hand between the various Iranian ethnic groups there is not statistically different in terms of religious identity.
Conclusion: According to the findings of the difference in identity styles, in Iranian ethnicities, the findings can be used to develop programs to enhance national identity.
https://www.socialpsychology.ir/article_63010_9a809f66e960e9977caec3afa5d3d0f3.pdf
هویتگرایی ملی
هویت دینی
سبکهای هویتی
قومیت
National Identity
Religious identity
Identity Styles
ethnicity
per
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
2017-06-22
7
26
63011
اثربخشی رواندرمانی آدلری بر اساس سبک زندگی، علاقهی اجتماعی بر احساس کهتری و بهزیستی اجتماعی زنان خیانتدیده
The Effectiveness of Adlerian Psychotherapy According of Life Style, Social Interest on the Feeling of Inferiority and Social Well-Being of Betrayed Women
مجید صفاری نیا
majid@yahoo.com
1
علیرضا آقایوسفی
alireza@yahoo.com
2
سیمین حسینیان
simin@yahoo.com
3
اشرف مهمان نوازان
ashraf@gmail.com
4
مقدمه: این پژوهش به مطالعهی اثربخشی رواندرمانی آدلری بر کاهش احساس کهتری و بهبود بهزیستی اجتماعی در بین زنان خیانتدیده پرداخته است.
روش: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی همراه با پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. 16 زن خیانتدیده بهصورت نمونهگیری در دسترس از میان مراجعهکنندگان مراکز سلامت روان اجتماعمحور و شهرداری تهران و داوطلب شرکت در پژوهش حاضر انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. قبل و پس از 10 جلسه رواندرمانی آدلری و سپس 2 ماه بعد، پرسشنامهی احساس کهتری بهرامی و خدادادی (1391) و پرسشنامهی بهزیستی اجتماعی کیز (1998) برای هر دو گروه اجرا شد. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد.
یافتهها: نتایج بررسی نشان داد که رواندرمانی آدلری، میزان احساس کهتری را کاهش داده و بهزیستی اجتماعی را ارتقا بخشیده است و مقایسهی میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معناداری را نشان داد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدستآمده در این پژوهش، رواندرمانی آدلری میتواند موجب کاهش احساس کهتری و ارتقای بهزیستی اجتماعی زنان خیانتدیده گردد و پیشنهاد میشود که این نوع رواندرمانی برای سایر زنان خیانتدیده، بهمنظور توانمندسازی روانشناختی آنان بهکار گرفته شود.
Introduction: This research has studied the effectiveness of Adlerian psychotherapy on decreasing of feeling of inferiority and increasing of social well-being among betrayed women.
Methods: This research is of semi- experimental study with pre-test - post-test and follow-up and a control group. A total of 16 betrayed women were selected in available sampling among the reffered of Mental health of Community-Based Health center and counseling Municipality Center in Tehran and randomly assigned to two experimental and control group. Experiment group was expose to Adlerian psychotherapy for 10 session. Before and after 10 Adlerian psychotherapy session, and 2 month later, the Feeling inferiority questionnaire by Bahrami and Khodaday (1391) and social well-being questionnaire by Kizz (1998) were run of both of group... Data were analyzed by ANCOVA.
Results: The results of the study shows that Adlerian psychotherapy, has decreased the feeling of inferiority and increased of social well-being among betrayed women. And comparison of arrage of pre-test and post-test score had meaningful differ.
Conclusion: According coaching results in this research, Adlerian psychotherapy could be decreasing inferiority feeling and increasing of social well-being of betrayed women, and it is suggested to be used this type of psychotherapy for most of betrayed women, in order to their psychological empowerment.
https://www.socialpsychology.ir/article_63011_a6f086432c5631fe4c69cdefd7f1f3ac.pdf
رواندرمانی آدلری
احساس کهتری
بهزیستی اجتماعی
خیانت زناشویی
زنان
Adlerian psychotherapy
feelings of inferiority
social well-being
marital infidelity
betrayed women