per
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
2018-02-20
7
28
1
22
75336
Original Article
تبیین علی رفتار جامعه پسند نوجوانان بر اساس فلسفه فراهیجانی مادر و هیجانات اخلاقی
A causal explanation of adolescents’ prosocial behavior based on mother’s meta-emotion philosophy and moral emotions
راضیه شیخ الاسلامی
sheslami@shirazu.ac.ir
1
مهدی ترکمنملایری
mahdi.malayeri@yahoo.com
2
مقدمه: این پژوهش با هدف تبیین علی رفتار جامعه پسند بر مبنای فلسفه فراهیجانی مادر و هیجانات شرم و گناه انجام شد. روش: طرح پژوهش، توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعة آماری شامل کلیه دانش دوره دوم متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی 1396-1395 به همراه مادران آنها بود. شرکتکنندگان در پژوهش 508 دانشآموز (257 دختر و 251 پسر) به همراه مادرانشان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری عبارت بودند از پرسشنامه فلسفه فراهیجانی والدین (ایولینی، 2006)، که بهوسیله مادران تکمیل شد، مقیاس گرایش به شرم و گناه (کوهن و همکاران، 2011) و ابزار گرایشهای جامعهپسند (کارلو و راندال، 2002)، که به وسیله فرزندان تکمیل شدند. تجزیه و تحلیل دادهها باروش مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار AMOS انجام گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که مدل نهایی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. یافتههای حاصل از بررسی فرضیههای پژوهش نشانگر آن بود که هدایتگری هیجانی مادر، اثر مستقیم و مثبتی بر رفتار جامعهپسند و هیجانات گناه و شرم دارد. همچنین، هیجان گناه و شرم اثر مستقیم و مثبتی بر رفتارهای جامعهپسند نشان دادند. بر اساس یافتههای پژوهش، هیجان گناه و شرم در رابطه بین مولفه هدایتگری فلسفه فراهیجانی مادران و رفتار جامعهپسند نوجوانان، نقش واسطهای داشتند. مولفه پذیرش/آگاهی فراهیجانی مادر، بر هیچیک از متغیرهای پژوهش اثرگذار نبود. نتیجهگیری: بهطور کلی، نتایج این پژوهش نشانگر اهمیت هیجانات اخلاقی در رفتار جامعهپسند است.
Introduction: This research was conducted with the aim of causal explanation of the prosocial behavior based on mother’s meta-emotion philosophy and the emotions of shame and guilt. Method: The research method is a descriptive-correlational study. The statistical society included all students of the secondary high school in Shiraz city in the academic year of 2016-2017, together with their mothers. Participants were 508 students (257 girls and 251 boys) and their mothers were selected by cluster sampling method. Measurement tools included Meta-Emotion Philosophy Questionnaire (Evelyne, 2006) that have been completed by mothers, Guilt and Shame Proneness Scale (Cohen. etal, 2011) and Prosocial Tendencies Measures (Carlo & Randall, 2002) that have been completed by students. The data was analyezed by structural equation modeling applying AMOS software. Results: The result showed that final model has a good fitness. Also, findings of research hypothesis analysis showed that mother’s emotional coaching has a direct and positive effect on the prosocial behavior and emotions of guilt and shame. Also, emotions of guilt and shame showed direct and positive effect on prosocial behaviors. Based on the findings of the research, emotions of guilt and shame had the mediating role in the relationship between mother’s emotional coaching and prosocial behavior. Mother’s acceptance/awareness didnt show any effect on research variables. Conclusion: In general, results of this research indicated the importance of moral emotiones in prosocial behavior.
https://www.socialpsychology.ir/article_75336_6e7bbf3697cdc89ed838e87be3e49dbb.pdf
رفتار جامعهپسند
شرم
فلسفه فراهیجانی والدین
گناه
هیجان اخلاقی
guilt
moral emotion
parental meta-emotion philosophy
Prosocial Behavior
shame
per
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
2018-02-20
7
28
23
40
75337
Original Article
طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیامدهای مشاهده بینزاکتی در محیط کار
Designing and testing a model of some outcomes of witnessing workplace incivility
سارا درخور
baransarah2020@yahoo.com
1
نسرین ارشدی
narshadi@scu.ac.ir
2
اسماعیل هاشمی
esmaeil2140@yahoo.com
3
دانشیار، گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی دانشگاه شهید چمران اهواز
مقدمه: مشاهده بینزاکتی در محیط کار سازهای نسبتاً جدید است. هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیامدهای مشاهده بینزاکتی در محیط کار بود. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان شرکت ملی حفاری ایران در شهر اهواز بود. از این جامعه 221 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. شرکتکنندگان در پژوهش پرسشنامههای مشاهده بینزاکتی در محیط کار (کورتینا و همکاران، 2001)، تنظیم هیجان (نیون و همکاران، 2011)، عاطفه منفی (واتسون و همکاران، 1988)، فرسودگی عاطفی (مسلچ و جکسون، 1981)، خشنودی شغلی (اندروز و ویتی، 1976)، کنارهگیری از کار-شغل (هانیچ و هولین، 1990) و تفکر خصمانه (گرینگلاس و جولکانن، 1989) را تکمیل نمودند. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM)و نرمافزارهای AMOS و SPSS ویراست 22 انجام گرفت. یافتهها: نتایج نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش نسبتاً خوبی با دادهها برخوردار است. برازش بهتر از طریق حذف 1 مسیر غیرمعنیدار و استفاده از روش دستهبندی مادهها حاصل شد.یافتهها همچنین حاکی از رابطه معنیدار مشاهده بینزاکتی در محیط کار با تنظیم هیجان، عاطفه منفی، فرسودگی عاطفی، خشنودی شغلی، کنارهگیری از کار-شغل و تفکر خصمانه بودند. نقش واسطهای تنظیم هیجان و عاطفه منفی نیز در رابطه بین مشاهده بینزاکتی در محیط کار با فرسودگی عاطفی، خشنودی شغلی، کنارهگیری از کار-شغل و تفکر خصمانه مورد تأیید قرار گرفت. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر در ارتباط با پیامدهای زیانبار مشاهده بینزاکتی در محیط کار، مدیران سازمانها میبایست نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.
Introduction: Witnessing workplace incivility is a relatively new construct. The purpose of this study was designing and testing a model of some outcomes of witnessing workplace incivility Method: Statistical population included all employees of National Iranian Drilling Company (NIDC). From this population 221 employees were selected by stratified random sampling method. The instruments used in the study consisted of witnessing workplace incivility (Cortina et al., 2001), emotion regulation (Niven et al., 2011), negative affect (Watson et al., 1988), emotional exhaustion (Maslach & Jackson, 1981) Job satisfaction (Andrews and Whitey, 1976), work-job withdrawal (Hanisch & Hulin, 1990), and hostility ideation (Greenglass & Julkunen, 1989). The proposed model was analyzed through Structural Equation Modeling (SEM) with using SPSS-22 and AMOS-22 software packages. Results: Results indicated that the proposed model fitted the data relatively proper. Better fit and more meaningful results were obtained by omitting one non-significant path (emotion regulation to emotional exhaustion) and using item parceling method. Findings also showed that witnessing workplace incivility had significant relationships with emotion regulation, negative affect, emotional exhaustion, job satisfaction, work-job withdrawal, and hostility ideation. The meditating role of emotion regulation and negative affect on the relationships of witnessing workplace incivility with emotional exhaustion, job satisfaction, work-job withdrawal, and hostility ideation was confirmed. Conclusion: based on the results regarding detrimental outcomes of witnessing workplace incivility, the managers should have specific attention to this issue.
https://www.socialpsychology.ir/article_75337_148761f6ddb4ff12932e428c3ae9d498.pdf
مشاهده بینزاکتی در محیط کار
تنظیم هیجان
عاطفه منفی
فرسودگی عاطفی
کنارهگیری از کار-شغل
تفکر خصمانه
witnessing workplace incivility
emotion regulation
Negative affect
emotional exhaustion
work-job withdrawal
hostility ideation
per
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
2018-02-20
7
28
41
54
73739
Original Article
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر الگوی رفتاری تیپ A، شادکامی و احساس تنهایی در نوجوانان ساکن کانون اصلاح و تربیت
The Efficacy of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Type A Personality, Happiness and Loneliness in adolescents living in the Correctional and Rehabilitation Center
زهرا سلگی
zahrasolgi22@yahpp.com
1
وحید عطائی مغانلو
vahidataiemoghanloo@gmail.com
2
هیئت علمی
باشگاه پژوهشگران جوان
مقدمه: هر سال با افزایش چشمگیر بزهکاری نوجوانان در بسیاری از کشورها و ایران روبهرو هستیم که پیامدهای روانشناختی منفی برای این قشر به دنبال دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر الگوی رفتاری تیپ A، شادکامی و احساس تنهایی در نوجوانان ساکن کانون اصلاح و تربیت انجام شده است.روش: روش پژوهش نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان پسر ساکن کانون اصلاح و تربیت شهر تبریز در سال 96 بود. تعداد 30 نوجوان به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. پروتکل درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بهصورت مداخله 8 جلسه-ای در مدت 2 ماه اجرا گردید. و پرسشنامههای تیپ شخصیتی A، شادکامی آکسفورد و احساس تنهایی آشر قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه تکمیل گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-22 و آزمونهای آمار توصیفی و تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند.نتایج: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین نمرات میانگین پسآزمون دو گروه در مؤلفههای الگوی رفتاری تیپ A (آزمایش، 93/28، کنترل، 45)، شادکامی (آزمایش، 68، کنترل، 7/32) و احساس تنهایی (آزمایش، 2/46، کنترل، 2/53) تفاوت معنادار وجود دارد (05/0>p).نتیجهگیری: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند میزان شادکامی را در میان نوجوانان ساکن کانون اصلاح و تربیت افزایش و میزان الگوی رفتاری تیپ A و احساس تنهایی را کاهش دهد، بنابراین میتوان از این روش درمانی در کنار سایر مداخلات استفاده کرد.
Introduction: Juvenile delinquency is increasing in many countries including Iran which has negative psychological consequences for this stratum. The aim of this study was to evaluate The Efficacy of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Type A Personality, Happiness and Loneliness in adolescents living in the Correctional and Rehabilitation Center.Method: A quasi-experimental pretest-posttest study design was used to conduct this study. The population consisted of all adolescents of the boy living in Tabriz's correctional and rehabilitation center, during 2017. Based on acceptance and commitment therapy protocol an 8 session intervention was conducted over a period of 2 months and a Type A Personality, Oxford Happiness and Asher Loneliness Questionnaires was completed before and after the intervention in both groups. Descriptive statistics and MANCOVA using were used for data analysis in SPSS V.22.Results: The results of the analysis showed that the average post-test scores of between two groups in the variables of Type A Personality (experimental, 28.93; control, 45), Happiness (experimental, 68; control, 32.7) and Loneliness (experimental, 46.2; control, 53.2) which the difference was statistically significant (p
https://www.socialpsychology.ir/article_73739_ca5eed6b432762c2ea78748a47c7d8e2.pdf
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
الگوی رفتاری تیپ A
شادکامی
احساس تنهایی
Acceptance and Commitment Therapy
Type A Personality
Happiness
Loneliness
per
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
2018-02-20
7
28
55
82
75339
Original Article
مطالعه عشق از منظر روان شناسی، جامعه شناسی،فلسفه و زبان شناسی، ارائه یک نظریه ترکیبی
Love from the perspective of sociology and humanities
اسحاق قیصریان
ghaysaryane@gmail.com
1
محمد جواد زاهدی مازندرانی
zahedi@pnu.ac.ir
2
مصطفی مهرآیین
ms.mehraeen@gmail.com
3
امیر ملکی
malekipnu@gmail.com
4
مفهوم عشق را از زوایای گوناگونی تعریف کردهاند و واکاوی این مفهوم در بسیاری از رشتههای علمی ازجمله فلسفه، روانشناسی، جامعهشناسی و زبانشناسی موردتوجه بوده است. بهگونهای که تعریفهای متنوع و پرشماری از آن شده است. عشق بهمثابه احساس، بهرغم ویژگیهای جسمی آن، فرد را به دیگرانی که موضوع این احساس هستند مرتبط میکند و ازاینرو بعدی اجتماعی- فرهنگی بر آن حاکم است. مفهوم عشق و تجربهی عاشقی کاملاً تحت تأثیر گفتمان حاکم بر جامعه و وضعیت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی هر دوران خاصی است. عشق اگرچه در نگاه اول فردیترین عاطفه و احساسات مینمایاند اما این مسئله کاملاً متأثر از شرایط جامعه است. توجه به عشق از منظر عاملیت فرد نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. با توجه به تعامل بین فرد و ساخت، ظرفیت افراد برای عاشقشدن بهمثابه یک ویژگی اجتماعی شکل میگیرد. هدف اصلی مقالهی حاضر، بررسی عشق از منظر جامعهشناسی و علوم انسانی است. نویسندگان مقاله با بررسی متون موجود و بهرهگیری از روش تحقیق اسنادی بهمثابه پیشزمینه لازم برای سنجش تجربی و میدانی موضوع، تحلیل اجتماعی؛ زبانشناختی؛ روانشناختی و فلسفی عشق را مورد کنکاش قرار دادهاند. در تحلیل اجتماعی عشق از دیدگاههای افرادی مانند ترنر، گود، گیدنز، باومن و ایلوز استفادهشده است. دیدگاه رولان بارت و رابرت استرنبرگ در حوزه زبانشناسی و نشانهشناسی نیز برای تدقیق دلالتهای مفهومی عشق موردتوجه قرارگرفته است. نگاه فلاسفه و روانشناسان به عشق در بخش پایانی مقاله بررسیشده است.
Study of Love from the perspective psychology[D1] , sociology, philosophy, linguistics: The peresentation[D2] of a combined theoryThe [D3] concept of love can be defined from a range of perspectives. Different fields of philosophy, psychology, sociology[D4] and linguistics have focused on exploring this concept and this has led to a plethora of definitions. Like feelings, love can associate one to others who are intended in spite of the physical characteristics; therefore, it is governed by sociocultural dimensions. The concept of love and the experience of falling in love is under the influence of dominating discourse[D5] of the[D6] society and its social, cultural, political and economic circumstances in every particular period of time. Although love initially seems to be the most individual in feelings and compassion, it is fully affected by social circumstances. Taking into account love as agency[D7] is of great importance. Considering the interaction between someone and the structure, the capacity of people to fall in love is analogous to a social trait. This study aims to explain love sociologically. Having reviewed the relevant texts and utilizing library research method as a background for empirical and survey evaluation of the issue, these researchers have embarked on analyzing the issue philosophically, psychologically, sociologically and linguistically. In social[D8] analysis of love, the outlooks of people like Turner, Goode, Giddenz, b[D9] auman and[D10] Iluves have been used. In linguistic and semiotics domains, the viewpoints of Roland Barths and Robert Sternberg have been applied in order to elaborate the conceptual reasons of love. The viewpoints of philosophers and psychologists are discussed at the end of this article. [D1]psychology [D1] perspective [D2]presentation [D3]? [D4], [D5]The [D6]delete [D7]an [D8]the [D9]B [D10], and
https://www.socialpsychology.ir/article_75339_bcb41085d5d195181d6849c63ba67d5d.pdf
عشق
عشق افلاطونی
عشق رمانتیک
عشق سیال
گفتمان عشق
روایت شناسی عشق
love
Platonic love
romantic love
fluid love
love discourse
Narrative of love
per
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
2018-02-20
7
28
83
100
75347
Original Article
تاثیر استفاده از شبکه های تلویزیونی مستقر در خارج از کشور (ماهواره) بر میزان رضایت زناشویی، سازگاری زناشویی و صمیمیت زناشویی دانشجویان متاهل
The effect of television channels located in out of country (satellite) on marital satisfaction, marital adjustment and marital intimacy of married college students
ولی اله موسوی
mousavi180@yahoo.com
1
ستاره عاطفی کرجوندانی
setare.atefi@gmail.com
2
سجاد رضایی
rezaei_psy@hotmail.com
3
زهرا پرتو
atefi.setareh@yahoo.com
4
زمینه و هدف : در سالهای اخیر شبکههای تلویزیونی زیادی برای تاثیرگذاری و تغییر ذائقه فرهنگی ایرانیان در خارج کشور تاسیس شده است. درهمین راستا پژوهش حاضر بهبررسی تاثیر شبکههای تلویزیونی مستقر درخارج ازکشور (ماهواره) بر میزان رضایت، سازگاری و صمیمیت زناشویی دانشجویان متاهل شهر رشت پرداخت. روش : طرح تحقیق توصیفی و پیمایشی و روش تحقیق از نوع علی- مقایسهای (تحلیلی و مقایسات گروهی) بود. به همین منظور 205 دانشجوی متاهل(132 زن و 73 مرد) در دانشگاههای دولتی و غیردولتی شهر رشت، بهشیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند سپس هریک از آنان بهپرسشنامههای اطلاعات جمعیتشناختی، آزمون سازگاری زناشویی لاک والاس، شاخص رضایت زناشویی هادسون و مقیاس صمیمیت زناشویی واکر تامسون پاسخ دادند. دادههای گرdavari شده بهکمک نسخه 20 نرم افزار SPSSبا استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس تک متغیری (در یک طرح فاکتوریل 2×2) تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها : نتایج پژوهش حاضرنشان داد رابطهای بین میزان ساعات استفاده از شبکههای تلویزیونی مستقر در خارج از کشور با هریک از متغیرهای رضایت، سازگاری و صمیمت زناشویی وجود ندارد (05/0P>). اما هنگام مقایسات گروهی (تحلیل واریانس) مشخص شد صرف نظراز عامل جنسیت، اثر اصلی استفاده از ماهواره منجربه کاهش رضایت زناشویی (039/0P=، 316/4 F=)، سازگاری زناشویی (004/0P=، 341/8 F=) و صمیمیت زناشویی (017/0P=، 780/5F=) در دانشجویان میشود. نتیجهگیری : استفاده از شبکههای تلویزیونی مستقر در خارج از کشور رضایت، سازگاری و صمیمیت زناشویی دانشجویان متاهل را تهدید میکند و مخاطبان ماهواره در مقایسه با گروهی که از ماهواره استفاده نمیکنند از رضایت، سازگاری و صمیمیت زناشویی کمتری برخوردارند.
Introduction: In recent years established a several television networks to influence and change cultural tastes of Iranians in outside the country. Therefore, present research examined the impact of television channels located in out of country (satellite) on marital satisfaction, marital adjustment and marital intimacy of married college students in Rasht city. The study method was descriptive and survey and research design was causal-comparative (analytical and -group Contrasts). For this purpose 205 married students (132 women and 73 men) in the governmental and non-governmental universities in Rasht city were selected by convenience sampling method, Then each of them responded to the questionnaire on demographic information, Locke-Wallace Marital Adjustment Test, Hudson marital satisfaction index, Walker and Thompson intimacy scale. Data were analyzed by SPSS version 20 software using Pearson correlation coefficient and univariate analysis of variance (in a factorial design 2 × 2). Results: The findings indicated that there is no relation between the number of use hours of television channels located in out of country with each of marital satisfaction, marital adjustment and marital intimacy variables. However, when group contrasts (analyses of variance) were found, regardless of gender factor, the main effect of the use of satellites leads to a decrease in marital satisfaction (F= 4.316, P=0.039), marital adjustment (F=8.341, P=0.004) and marital intimacy (F= 5.780, P=0.017) in college students. Conclusion: The use of television channels located in out of country threatens marital satisfaction, marital adjustment and marital intimacy of married college students and the Satellite audiences compared to those who do not use the satellite having less marital satisfaction, marital adjustment and marital intimacy.
https://www.socialpsychology.ir/article_75347_c9ae49ece4c4e9448d17e8319e84dc90.pdf
رضایت زناشویی سازگاری زناشویی صمیمیت زناشویی ماهواره
marital satisfaction marital adjustment marital intimacy Satellite
per
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
2018-02-20
7
28
101
122
75352
Original Article
مدلسازی کیفی تاب آوری خانواده بر اساس رویکرد زمینه ای
Qualitative modeling of family resilience based on underlying approach
هاجر کریمی نژاد
nejad9@gmail.com
1
مسعود صادقی
h.karimi39@yahoo.com
2
سیمین غلامرضایی
gholamrezaei-s@yahoo.com
3
مقدمه: این پژوهش با هدف تدوین مدلی ازتابآوری خانواده مطابق با فرهنگ ایرانی انجام شده است. روش: این پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده از رویکرد زمینهای انجام شده است. 23 زوج با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای و از روی لیست افراد حاضر به همکاری بررسی شدند و دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و تعاملی تا رسیدن به اشباع اطلاعات گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم-افزار MAXQDA10 استفاده گردید. یافتهها: در کدگذاری باز 155 کد اولیه به دست آمد که در کدگذاری محوری براساس شباهت موضوعی در 20 دسته موضوعی قرار داده شدند. در مرحله سوم یا کدگذاری انتخابی، تابآوری خانواده به عنوان متغیر مرکزی یا اصلی شناخته شد. نتیجهگیری: مدل تاب آوری خانواده می تواند نقشه مفهومی ارزشمندی برای جهت دادن به دامنه وسیعی از خدمات بشری باشد. در تمام تلاش هایی که برای کمک به افراد، زوجین و خانواده ها برای مقابله و سازگاری در طول بحران و ناگواری ها صورت می گیرد، یک دیدگاه نظام دار درباره تابآوری حائز اهمیت است.
Objective: This study aimed developing a model of family resilience is done in accordance with Iranian culture. Methods: This qualitative study was conducted using the underlying approach. 23 couples were selected through multi-stage cluster sampling method and randomly from the list of persons willing to cooperate. and data were analyzed using semi-structured interviews and interactive to saturate the information was collected. MAXQDA10 software was used to analyze the data. Results: The 155 code was obtained in open coding axial coding based on the similarity in subject matter were placed in 20 categories. In the third stage or selective coding, family resilience was recognized as a central variable or original. Conclusion: The family resilienc can be a valuable concept mapping is to direct the full range of human services. In all efforts to help individuals, couples and families to cope and adapt to the hardships during the crisis takes place, a systematic view about resiliency is important.
https://www.socialpsychology.ir/article_75352_3af126ee75978bfa8cf9fa2bec133021.pdf
تاب آوری خانواده
مدلسازی کیفی
رویکرد زمینه ای
Family Resilience
qualitative modeling
underlying approach
per
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
2018-02-20
7
28
123
145
75354
Original Article
رابطه بی ثباتی هیجانی، رفتار جامعهپسند و پرخاشگری با آمادگی به اعتیاد دانشآموزان پسر مقطع متوسطه
The relationship of emotional instability, pro-social behavior and aggression with addiction readiness of secondary High school boy students
علی خانه کشی
alikh2447@gmail.com
1
ارسلان خانمحمدی اطاقسرا
ar.khanmohammadi@gmail.com
2
صدیقه ملکیان
s.malakian95@gmail.com
3
گروه روانشناسی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد بهبهان
گروه روانشناسی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد ایت الله آملی
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضرتعیین رابطۀ بی ثباتی هیجانی، رفتار جامعهپسند و پرخاشگری با آمادگی به اعتیاد دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم بود. روش: این پژوهش توصیفی با طرح همبستگی بود و جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی 94-1393 (3000 نفر) بودند که از میان آنان 384 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهی چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای بیثباتی هیجانی(باربارنلی و همکاران)، رفتار جامعهپسند (کپرار و همکاران)، پرخاشگری(باس و پری) و آمادگی به اعتیاد(زرگر و همکاران) پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون خطی ساده و چندگانه استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون خطی ساده، حاکی از این بود که تمام متغیرهای پیشبین در آمادگی به اعتیاد نقش داشتند(001/0>P). همینطور نتیجه تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که متغیرهای پیشبین بطور معنی داری واریانس آمادگی به اعتیاد را تبیین می کنند، بطوری که ضرایب بتا بیانگر این بودند که رفتار جامعهپسند با بالاترین مقدار بتا(67/0=β)، بیشترین سهم را در تبیین آمادگی به اعتیاد دارد(001/0>p). نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، تقویت رفتار جامعه پسند و کاهش بی ثباتی هیجانی و میزان پرخاشگری از طریق آموزشهای خاص ضروری به نظر می رسد.
Introduction: This study aimed to investigate the relationship of emotional instability, pro-social behavior and aggression with addiction readiness of secondary High school boy students. Method: This study was a descriptive retrospective one with correlational design. The statistical population consisted of all secondary high school boy students (N=3000) in Quemshahr, out of which 382 students were selected by a random multi-stage cluster sampling, and were asked to fill in emotional instability (Barbareny et.al), pro-social behavior (Kaprar et.al) and aggression (bass and perry), readiness to addiction (Zargar et.al) questionnaires. The data were analyzed using simple and multiple linear regression. Findings: The results showed that all of predictor variables have a significant role in readiness to addiction (P <0.001). Further, results of multiple regression showed the predictor variables jointly are able to explain the variance of readiness to addiction significantly, so that. The pro-social behavior with the higher amount of Beta (β=0.67) also was the best predictor of readiness to addiction. Conclusion: based on the results, the improvement of prosocial behavior, and reduction of emotional instability and aggression seem necessary.
https://www.socialpsychology.ir/article_75354_60963452610e52fd1fa2741b189c724c.pdf
بیثباتی هیجانی
رفتار جامعهگرا
پرخاشگری
آمادگی به اعتیاد
Emotional instability
pro-social behavior
aggression
readiness to addiction