%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش خود دلگرم‏سازی بر بهزیستی اجتماعی و روان‌شناختی زنان معتاد %J پژوهش های روانشناسی اجتماعی %I انجمن روانشناسی اجتماعی ایران %Z 2251-8002 %A علی اکبری دهکردی, مهناز %A علیپور, احمد %A مهمان نوازان, اشرف %D 2016 %\ 09/22/2016 %V 6 %N 23 %P - %! اثربخشی آموزش خود دلگرم‏سازی بر بهزیستی اجتماعی و روان‌شناختی زنان معتاد %K آموزش خود دلگرم‏سازی %K بهزیستی اجتماعی %K بهزیستی روان‌شناختی %R %X مقدمه: این پژوهش با هدف مطالعه اثربخشی آموزش خود دلگرم‏سازی بر بهزیستی اجتماعی و بهزیستی روان‌شناختی در بین زنان معتاد اجرا شده است. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی همراه با پیش‏آزمون-پس‏آزمون با یک گروه آزمایشی است. جامعه آماری شامل 25 نفر زنان معتاد تحت درمان بود که 10 نفر به‌طور تصادفی در گروه آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 آموزش خود دلگرم‏سازی را دریافت کردند. قبل و بعد از مداخله و 3 ماه پس از پایان آموزش، پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کیز (1998) و پرسش‌نامه بهزیستی روان‌شناختی ریف (1980) اجرا شد. داده‏ها با آزمون تحلیل واریانس اندازه‏گیری مکرر و آزمون تعقیبی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج بررسی نشان داد که آموزش خود دلگرم سازی، بهزیستی اجتماعی و روان‌شناختی را بهبود بخشیده است و تفاوت معناداری بین میانگین نمرات پیش‏آزمون و پس‏آزمون وجود دارد. نتیجه‏گیری: آموزش خود دلگرم‏سازی، می‏تواند به وضعیت سلامت روان‌شناختی و اجتماعی زنان معتاد در حال ترک کمک فراوانی نماید. %U https://www.socialpsychology.ir/article_62987_9f1ca674e359093616a33e2d6abf95eb.pdf