ORIGINAL_ARTICLE
رابطه تفکر انتقادی، تمایز یافتگی و ترس از ارزیابی منفی با سازگاری اجتماعی در دانشآموزان
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین تمایزیافتگی خود، ترس از ارزیابی منفی و تفکر انتقادی با سازگاری اجتماعی در دانشآموزان انجام شد.
روش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان متوسطه شهرستان قصرشیرین (1400 نفر) بود که نمونهای به حجم 300 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای تمایزیافتگی خود، ترس از ارزیابی منفی، تفکر انتقادی و سازگاری اجتماعی استفاده شد. برای تحلیل دادهها نیز از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین ترس از ارزیابی منفی با سازگاری اجتماعی همبستگی منفی وجود دارد. اما بین تمایزیافتگی خود و تفکر انتقادی با سازگاری اجتماعی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. در حالت کلی نیز نتایج نشان داد که تمایزیافتگی خود، ترس از ارزیابی منفی و تفکر انتقادی توان پیشبینی سازگاری اجتماعی را دارند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که بهبود تفکر انتقادی و تمایزیافتگی خود و کاهش ترس از ارزیابی منفی میتواند منجر به سازگاری اجتماعی شود.
https://www.socialpsychology.ir/article_62977_20e01637a09bba4b19b62174ee3bd2b4.pdf
2016-06-21
تمایزیافتگی خود
ترس از ارزیابی منفی
تفکر انتقادی
سازگاری اجتماعی
ازاده
سرداری
1
AUTHOR
خدامراد
مومنی
momen@gmail.com
2
AUTHOR
سروه
محمدزاده
sarv@gmail.com
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر بازیدرمانی تعاملی گروهی بر تعاملات بین فردی، انعطافپذیری و ادراک احساسات کودکان
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازیدرمانی تعاملی گروهی بر تعاملات بین فردی، انعطافپذیری و ادراک احساسات کودکان 7 تا 11 سال انجام شد.
روش: تعداد 22 نفر از بین کودکان 7 تا 11 سال که به یکی از مراکز روانشناسی بالینی شهر اصفهان مراجعه کرده بودند، به شیوه در دسترس انتخاب شدند. همه افراد نمونه در مهارتهای اجتماعی، تعاملات بین فردی، انعطافپذیری و ادراک احساسات، نمرهی پایین کسب کرده بودند. افراد نمونه بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. جلسات بازیدرمانی تعاملی گروهی برای گروه آزمایش در ده جلسه اجرا شد. کلیهی آزمودنیها قبل و بعد از ارائهی برنامهی درمانی به پرسشنامههای تعاملات بین فردی، انعطافپذیری و ادراک احساسات بعنوان پیشآزمون و پسآزمون پاسخ دادند.
یافتهها: تحلیل دادهها با بهکارگیری آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که نمرات آزمودنیهای گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل، در متغیرهای تعاملات بین فردی، انعطافپذیری و ادراک احساسات بهطور معناداری افزایش یافته است (05 /0P
https://www.socialpsychology.ir/article_62978_8853ddd4ed6a29c17efcc0dded280d9f.pdf
2016-06-21
بازیدرمانی تعاملی گروهی
تعاملات بین فردی
انعطافپذیری
ادراک احساسات
فریبا
یزدخواستی
afard@gmail.com
1
AUTHOR
ازاده
فرهادیه
azad@gmail.com
2
AUTHOR
حمیدرضا
عریضی
hamid@gmail.com
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسهی تصویر بدن و عزتنفس دانشآموزان دارای پذیرش اجتماعی بالا و پایین
مقدمه: پذیرش اجتماعی، یکی از جنبههای مهم در روابط اجتماعی است. هدف از پژوهش حاضر مقایسهی تصویر بدن و عزتنفس دانشآموزانِ دارای پذیرش اجتماعی بالا و پایین بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع پسرویدادی است. تعداد 360 نفر به روش نمونهگیری خوشهای از میان همهی دانشآموزان قزوین انتخاب شدند. سپس تعداد 108 نفر از این افراد با روش گروهسنجی بهعنوان افراد ستاره و منزوی شناسایی و تحت مطالعه قرار گرفتند. جهت سنجش متغیرها از پرسشنامهی روابط چندبُعدی بدن-خود (کش، 1990) و مقیاس عزتنفس (روزنبرگ، 1965) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه انجام شد.
یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد که بین رضایت از تصویر بدنی و عزتنفسِ افراد ستاره و منزوی، تفاوت معناداری وجود داشته و میانگین تصویر بدن و عزتنفس در میان افراد ستاره، بالاتر از افراد منزوی است. همچنین بین تصویر بدن و عزتنفس دختران با پذیرش اجتماعی بالا و پایین تفاوت معناداری وجود دارد. اما در پسران، این تفاوتها معنادار نبود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به نظر میرسد پذیرش اجتماعی بهویژه در دختران دانشآموز نقش تعیینکنندهای در تصویر بدنی و عزتنفس داشته باشد. همچنین پذیرش اجتماعی بالا در گروه، میتواند تأثیر مثبتی در نگرشهای افراد نسبت به خود داشته باشد.
https://www.socialpsychology.ir/article_62979_4fc4823a115e8507b352110d7c4ba641.pdf
2016-06-21
تصویر بدن
عزتنفس
پذیرش اجتماعی
افراد ستاره
افراد منزوی
مهدی
قدرتی میرکوهی
godrati@gmail.com
1
AUTHOR
محمد
بامدادی سیبنی
mo@gmail.com
2
AUTHOR
فاطمه
شیرمحمدی
fa@gmail.com
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
محیط اجتماعی و خلاقیت: بررسی تأثیر جوّ دانشگاه بر پیشرفت خلاقانهی دانشجویان
مقدمه: پژوهش کنونی با هدف بررسی نقش جوّ دانشگاه در پیشرفت خلاقانهی دانشجویان انجام شد.
روش: با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، تعداد 362 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه مازندران انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس پیشرفت خلاقانهی کارسون، پترسون و هیگینز (2005) و پرسشنامهی ادراک جوّ دانشگاهی خلاق بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که جوّ دانشگاه، سهم معناداری در پیشبینی پیشرفت خلاقانهی دانشجویان دارد و میتواند ۳۱٪ از تغییرات پیشرفت خلاقانهی دانشجویان را پیشبینی کند.
نتیجهگیری: جوّ دانشگاه بهعنوان متغیری اجتماعی، سهم معناداری در پیشبینی پیشرفت خلاقانهی دانشجویان دارد.
https://www.socialpsychology.ir/article_62980_25a1220f66d45e44026c5bbb00f82f28.pdf
2016-06-21
پیشرفت خلاقانه
جوّ دانشگاه
دانشجویان
سیده
فاطمه کاظمی
fat@gmail.com
1
AUTHOR
حبیب
الله نادری
ha@gmail.com
2
AUTHOR
سهیلا
هاشمی
s@gmail.com
3
AUTHOR
فرزانه
میکائیلی
f@gmail.com
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش هوش معنوی، اخلاقی و سازمانی در تمایل به ترک خدمت مدیران
مقدمه: هدف پژوهش تعیین رابطهی هوش معنوی، اخلاقی و سازمانی با تمایل به ترک خدمت مدیران مدارس با استفاده از روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود.
روش: در این تحقیق جامعهی آماری شامل تمامی مدیران مدارس زاهدان در سال تحصیلی
95-1394 بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 209 مدیر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. بهمنظور بررسی متغیرهای پژوهش از پرسشنامهی هوش معنوی (عبدالهزاده و همکاران، 1387)، پرسشنامهی هوش اخلاقی (لینک و کیل، 2005)، پرسشنامهی هوش سازمانی (آلبرخت، 2003 و پرسشنامهی تمایل به ترک خدمت (کیم و لیونگ، 2007) استفاده گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانهی همزمان استفاده شد.
یافتهها: بر اساس یافتهها بین هوشهای معنوی، اخلاقی و سازمانی با تمایل به ترک خدمت مدیران مدارس رابطهای منفی معنادار وجود داشت (01/0p
https://www.socialpsychology.ir/article_62981_21261563d7533ad60bee7c0c77233a8e.pdf
2016-06-21
هوش معنوی
هوش اخلاقی
هوش سازمانی
تمایل به ترک خدمت
ناصر
ناستی زایی
n@gmail.com
1
AUTHOR
مصیب
بامری
m@gmail.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش واسطهای عدم ارضای نیازهای روانشناختی و خشم در رابطه بین رفتار کنترلی ادراکشده و زورگویی
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رفتار کنترلی ادراکشده و زورگویی، و نقش واسطهای عدم ارضای نیازهای روانشناختی و خشم در این رابطه بود.
روش: تعداد 480 نفر ار دانشآموزان شهر تهران به صورت نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شده و به پرسشنامههای رفتار کنترلی ادراکشده (بارثولومیو و همکاران،2010)، پرسشنامه عدم ارضای نیازهای روانشناختی (بارثولومیو و همکاران، 2011) و پرسشنامه زورگویی و خشم (بوسورث و همکاران، 1999) پاسخ دادند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد عدم ارضای نیازهای روانشناختی بر خشم و زورگویی اثر مستقیم و مثبت و تأثیر خشم بر زورگویی مثبت و معنادار است. تأثیر توجه مشروط منفی، تهدید و ارعاب و کنترل بیشازحد رفتار بر عدم ارضای نیازهای روانشناختی مثبت و معنادار است؛ اما تأثیر کنترل با تحسین/پاداش بر عدم ارضای نیازهای روانشناختی معنادار نیست. تأثیر غیرمستقیم توجه مشروط منفی، تهدید و ارعاب و کنترل بیشازحد رفتار بر خشم و زورگویی مثبت و معنادار است. تأثیر غیرمستقیم عدم ارضای نیازهای روانشناختی بر زورگویی مثبت و معنادار است.
نتیجهگیری: یافتهها نقش رفتار کنترلی ادراکشده و عدم ارضای نیازهای روانشناختی بر خشم و زورگویی را مورد تأکید قرار میدهند.
https://www.socialpsychology.ir/article_62982_9ef5d4e5952a33353b0d8535227a1eaf.pdf
2016-06-21
رفتار کنترلی ادراکشده
عدم ارضای نیازهای روانشناختی
خشم
زورگویی
مژگان
سپاه منصور
sep@gmail.com
1
AUTHOR
عطیه
امراللهی بیوکی
at@gmail.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل ارتقادهندهی رضایتمندی در پاتوقهای شهری و رابطهی آن با ویژگیهای جمعیتشناختی
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل ارتقادهندهی رضایتمندی در پاتوقهای شهری انجام گرفت تا مؤلفههای کیفی تأثیرگذار بر آن شناسایی و اولویتبندی گردد.
روش: با توجه به مبانی نظری پژوهش، ابتدا عوامل مؤثر بر ارتقاء رضایتمندی در پاتوقها متشکل از 3 شاخص اصلی استخراج گردید و سپس هر یک از این شاخصها با استفاده از پرسشنامهی محققساخته مورد سنجش قرار گرفت. جامعهی آماری مطالعه حاضر را کلیهی افراد مراجعهکننده به پاتوقهای شهری منطقهی یک شهر اردبیل تشکیل میدهد که از آن میان تعداد ۱۸۰ نفر به شیوه خوشهای انتخاب شدند.
یافتهها: نتایج بر این نکته تأکید دارد که شاخصهای امنیت و وجود تسهیلات و امکانات کافی در اولویت اول پاسخگویان قرار داشته و حضور در پاتوق نقش مهمی را در افزایش تجارب محیطی دارد. این در حالی است که مقایسهی تطبیقی بین گروهها نشان از اهمیت عامل امنیت برای زنان و عامل سهولت دسترسی و افزایش ارتباطات همسایگی برای مردان دارد. همچنین عامل تسهیلات و امکانات کافی برای افراد مجرد عامل مهمتری از نظر شرکتکنندهها بود. نتایج بررسی بین گروههای سنی نیز اهمیت شاخصهای انسجام فضایی و خوانایی برای ردههای سنی زیر 20 سال و بالای 40 سال را آشکار میسازد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدستآمده طراحی مناسب پاتوقهای شهری راهکاری در جهت ارتقاء رضایتمندی ساکنین محسوب میشود و میتواند بستر مناسبی را جهت پاسخگویی به نیازهای گروههای مختلف اجتماعی فراهم نماید.
https://www.socialpsychology.ir/article_62983_5ca2d0216c0cb7f65ce75529acd1da43.pdf
2016-06-21
پاتوق شهری
رضایتمندی سکونتی
ویژگیهای جمعیت شناختی
وحید
وزیری
vah@gmail.com
1
AUTHOR
صدف
کرامتی
sad@gmail.com
2
AUTHOR
نادر
حاجلو
nad@gmail.com
3
AUTHOR
علی
رضایی شریف
alir@gmail.com
4
AUTHOR