مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر تعدیلکنندگی مقابلهی مذهبی مثبت و منفی در رابطه بین استرس ادراکشده و همدلی دانشآموزان بود. روش: در این مطالعهی توصیفی همبستگی 193 نفر از دانشآموزان پسر شهر خرمآباد انتخاب شدند. سپس دانشآموزان پرسشنامه استرس ادراکشده (PSS)، پرسشنامهی سبکمقابلهی مذهبی (RCOPE) و مقیاس همدلی (BES) را کامل نمودند. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان دادند که بین استرس و همدلی رابطهی معناداری وجود دارد (001/0 p