انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
6
23
2016
09
22
اثر آزمایشگاهی اضطراب مرگ بر پیگیری ارزشها و آرزوهای ناسالم
FA
میلاد
سبزه ارای لنگرودی
sabz@gmail.com
نادر
حاجلو
nad@gmail.com
سجاد
بشرپور
bash@gmail.com
عباس
ابوالقاسمی
abol@gmail.com
مقدمه: این پژوهش با دو طرح پژوهشی، رابطهی میان اضطراب مرگ و ارزشها و آرزوهای ناسالم (ثروت، شهرت، جذابیت ظاهری، همنوایی، لذتجویی) را مورد بررسی قرار میدهد.
روش: مطالعه اول از نوع توصیفی و همبستگی است. 457 دانشجو به روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب و مقیاس اضطراب مرگ تمپلر (DAS) و نمایهی آرزو (AI) را کامل کردند. مطالعهی دوم از نوع نیمه آزمایشی و در قالب طرح گروه آزمایشی و کنترل با پسآزمون است. 204 دانشجو به روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب و بهطور تصادفی در سه گروه آزمایش (یادآوری مرگ خویشتن + آرزوهای بیرونی، همنوایی و لذتجویی) و یک کنترل (یادآوری موضوع اضطرابآور غیر مرتبط با مرگ) واگذاری شدند. با اجرای تکلیف فراخوانی افکار مرتبط با مرگ و نمایهی آرزو، اثر برجستگی مرگ بر ارزشهای ناسالم در میان آنها آزمون شد.
یافتهها: در مطالعهی اول با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رابطهی مثبت معنادار میان اهمیت جذابیت ظاهری، همنوایی و لذتجویی با اضطراب مرگ و خردهمقیاسهای آن مشاهده شد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس چندمتغیره در مطالعهی دوم نیز نشان داد که برجستگی مرگ، منجر به کاهش اهمیت ارزشهای ناسالم در گروههای آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل شد. همچنین تأثیر برجستگی مرگ بر اهمیت جذابیت ظاهری و لذتجویی، معنادار بود.
نتیجهگیری: نتایج بهدستآمده مطابق با مبانی نظری و پژوهشی مکاتب انسانگرا و وجودی و دو نظریهی معاصر در حیطهی روانشناسی اجتماعی و شخصیت، یعنی نظریهی خودمختاری و نظریهی مدیریت وحشت مورد بحث قرار گرفت.
ارزش¬,اضطراب مرگ,ارزش¬؛ها و آرزوها,ها و آرزوها,نظریهی خودمختاری,نظریهی مدیریت وحشت
https://www.socialpsychology.ir/article_62984.html
https://www.socialpsychology.ir/article_62984_cb45c680c5b83778b9928bddca43c42c.pdf
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
6
23
2016
09
22
اثر رویدادهای تبعیضآمیز جنسیتی بر عملکرد شغلی زنان: نقش تعدیلکنندهی سرسختی روانشناختی و تابآوری
FA
فاطمه
شنبدی
نسرین
ارشدی
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر رویدادهای تبعیضآمیز جنسیتی بر عملکرد شغلی زنان با توجه به نقش تعدیلکنندهی سرسختی روانشناختی و تابآوری بود.
روش: جامعهی آماری این پژوهش تمامی کارکنان زن دانشگاه شهید چمران اهواز بود. از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، ۲۳۰ نفر برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. بهمنظور سنجش متغیرها از پرسشنامههای رویدادهای تبعیضآمیز جنسیتی (کلونوف و لندرین، 1995)، عملکرد شغلی (پاترسون، 1922)، سرسختی روانشناختی (کیامرثی، نجاریان و مهرابی زاده هنرمند، 1377) و تابآوری (کونر و دیویدسون، 2003) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تعدیلگر انجام گرفت.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان دادند که رویدادهای تبعیضآمیز جنسیتی قادر به پیشبینی عملکرد شغلی زنان میباشند. علاوه بر این، سرسختی روانشناختی و تابآوری هر دو توانستند رابطه بین رویدادهای تبعیضآمیز جنسیتی و عملکرد شغلی را تعدیل کنند.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه سرسختی روانشناختی و تابآوری دو متغیر آموزشپذیرند، پیشنهاد میشود برنامههای آموزشی در جهت پرورش و توسعهی این دو متغیر صورت گیرد.
رویدادهای تبعیضآمیز جنسیتی,عملکرد شغلی,سرسختی روانشناختی,تابآوری_x000D_ _x000D_
https://www.socialpsychology.ir/article_62985.html
https://www.socialpsychology.ir/article_62985_7ac054114389d8096fe86b4a637a5827.pdf
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
6
23
2016
09
22
کارکرد ازدواج: یک پژوهش کیفی
FA
طاهره
گلستانی بخت
مقدمه: این پژوهش یک بررسی مقایسهای دیدگاه افراد مجرد و متأهل درباره کارکرد ازدواج بود
روش: روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتوا بود. نمونه شامل 238 مرد و زن مجرد و متأهل شهر تهران بود که به شیوه هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه بدون ساختار استفاده شد. پاسخ آزمودنیها به روش تحلیل محتوا و با استفاده از آزمون ناپارامتریک خی دو بررسی شد.
یافتهها: پاسخها در 6 مقوله کارکردهای جسمانی، روانشناختی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و معنوی دستهبندی شد و مقایسه گروههای مجرد و متاهل زن و مرد تفاوتهای معناداری را در این مقولهها نشان داد. بین نظرات افراد مجرد و متأهل درباره کارکرد فیزیولوژیکی ازدواج همخوانی وجود داشت. در خصوص کارکرد روانشناختی، اجتماعی و اقتصادی عدم توافق نظرات دیده شد. همچنین متأهلین بیش از مجردها به مقوله مذهبی و معنوی پرداخته بودند.
نتیجهگیری: افراد برای ازدواج کارکردها و فواید متعددی قائل هستند که بیانگر جایگاه و ارزش ازدواج در افراد بوده و تمایل به ازدواج با هدف دستیابی به این کارکردها همچنان ادامه دارد.
کارکرد ازدواج,خانواده,پژوهش کیفی
https://www.socialpsychology.ir/article_62986.html
https://www.socialpsychology.ir/article_62986_bfd27d439e0e9915ba16072e410c9606.pdf
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
6
23
2016
09
22
اثربخشی آموزش خود دلگرمسازی بر بهزیستی اجتماعی و روانشناختی زنان معتاد
FA
مهناز
علی اکبری دهکردی
mah@gmail.com
احمد
علیپور
ahm@gmail.com
اشرف
مهمان نوازان
ash@gmail.com
مقدمه: این پژوهش با هدف مطالعه اثربخشی آموزش خود دلگرمسازی بر بهزیستی اجتماعی و بهزیستی روانشناختی در بین زنان معتاد اجرا شده است.
روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی همراه با پیشآزمون-پسآزمون با یک گروه آزمایشی است. جامعه آماری شامل 25 نفر زنان معتاد تحت درمان بود که 10 نفر بهطور تصادفی در گروه آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 آموزش خود دلگرمسازی را دریافت کردند. قبل و بعد از مداخله و 3 ماه پس از پایان آموزش، پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کیز (1998) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1980) اجرا شد. دادهها با آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج بررسی نشان داد که آموزش خود دلگرم سازی، بهزیستی اجتماعی و روانشناختی را بهبود بخشیده است و تفاوت معناداری بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون وجود دارد.
نتیجهگیری: آموزش خود دلگرمسازی، میتواند به وضعیت سلامت روانشناختی و اجتماعی زنان معتاد در حال ترک کمک فراوانی نماید.
آموزش خود دلگرمسازی,بهزیستی اجتماعی,بهزیستی روانشناختی
https://www.socialpsychology.ir/article_62987.html
https://www.socialpsychology.ir/article_62987_9f1ca674e359093616a33e2d6abf95eb.pdf
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
6
23
2016
09
22
اثربخشی درمان شناختی رفتاری متمرکز بر تروما بر شایستگی اجتماعی و تنظیم هیجانی کودکان آزاردیده
FA
صفورا
سالمی
عبدالزهرا
نعامی
abd@gamil.com
یدالله
زرگر
zar@gmail.com
ایران
داوودی
dav@gmail.com
مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری متمرکز به تروما، بر شایستگی اجتماعی و تنظیم هیجانی کودکان آزاردیده بود.
روش: مطالعهی حاضر پژوهشی شبه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. 26 کودک آزاردیده بهصورت در دسترس از میان مراجعهکنندگان مراکز سازمان بهزیستی اهواز انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (13) و کنترل (13) قرار گرفتند. قبل و بعد از برنامهی درمانی پرسشنامههای شایستگی اجتماعی پرندین (1385) و نظمجویی هیجانی گارنفسکی (2007) اجرا شد. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد.
یافتهها: شایستگی اجتماعی بهطور معناداری در گروه آزمایش افزایش یافته بود (001/0P
درمان شناختی رفتاری متمرکز بر تروما,شایستگی اجتماعی,تنظیم هیجانی
https://www.socialpsychology.ir/article_62988.html
https://www.socialpsychology.ir/article_62988_7bd34026d45aabe204024a9b1a507187.pdf
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
6
23
2016
09
22
بررسی و مقایسهی خودپنداره در رؤیا و خود واقعی در سبکهای هویتی دانشآموزان
FA
مجید
صفاری نیا
maj@gmail.com
زینب
شیخی
zay@gmail.com
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسهی خودپنداره در رؤیا و خود واقعی در سبکهای هویتی مختلف در بین دانشآموزان دختر است.
روش: پژوهش حاضر شامل دو بخش بود. در بخش نخست متغیر هویت و خودپنداره بهصورت زمینهیابی و از طریق پرسشنامههای سبک هویت برزونسکی و خودپنداره راجرز و بخش رؤیا از طریق تحلیل محتوا و فرم رؤیای اخیر دامهاف مورد بررسی قرار گرفت. گروه نمونه با توجه به متغیرها و ماهیت پژوهش 180 دانشآموز دختر است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدهاند. برای تجزیهوتحلیل دادههای بخش اول از روشهای تحلیل واریانس یکراهه و بخش دوم از سیستم Hull / VnDyKsl استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که ویژگی خودمنفینگری خودپنداره رؤیا در سبکهای اطلاعاتی و سردرگم هویت، هر دو در سطح 01/0P= معنیدار است، اما در سایر ویژگیهای خودپنداره بین سبکهای هویتی مختلف تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین تفاوت معناداری بین خود واقعی در سبکهای مختلف وجود ندارد.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش بیانکننده اهمیت تصور فرد از مفهوم خود در شکلگیری هویت بوده و دارای کاربردهای نظری و کاربردی را درزمینهی مفهوم خود و هویت است.
خودپنداره,خود واقعی,رؤیا,سبکهای هویت
https://www.socialpsychology.ir/article_62989.html
https://www.socialpsychology.ir/article_62989_2620bba3ed577fb58b6474b2e4d3ba6e.pdf
انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
2251-8002
2717-3615
6
23
2016
09
22
بررسی اضطراب اجتماعی در دانشآموزان استفادهکننده از اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی
FA
خاتون
پورمودت
محمدباقر
کجباف
kaj@gmail.com
مقدمه: نظر به اهمیت روزافزون استفاده از اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی و همبستگی آن با برخی از اختلالات روانی و رفتاری، این پژوهش در پی بررسی اضطراب اجتماعی در کاربران استفادهکننده از شبکههای اجتماعی مجازی است.
روش: در این مطالعهی مقایسهای، نمونهی پژوهش شامل 80 نفر دانشآموز دختر و 99 نفر دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامهی هراس اجتماعی کانور (200) استفاده شد. دادهها با استفاده تحلیل واریانس چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و استفاده از شبکههای اجتماعی موبایلی رابطهی معناداری وجود دارد (50/0r=) علاوه بر این نتایج تحلیل واریانس چند متغیره حاکی از آن بود که بین سه گروه کاربر عادی، در معرض خطر و معتاد به اینترنت در متغیرهای ترس (01/0P< و 73/4F=)، اجتناب (02/0P< و 53/6F=)، نشانههای فیزیولوژیکی (03/0P< و 57/3F=) و مقیاس کل اضطراب اجتماعی (002/0P< و 48/6F=) تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: این یافتهها نشان میدهند که کسانی که بهشدت از شبکههای اجتماعی موبایلی استفاده میکنند، با احتمال بیشتری دچار اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی شوند.
اعتیاد به اینترنت,اضطراب اجتماعی,شبکههای اجتماعی مجازی
https://www.socialpsychology.ir/article_62990.html
https://www.socialpsychology.ir/article_62990_07b59ba02e27b49e76570f64732b1b75.pdf