TY - JOUR ID - 102045 TI - پیش‌بینی تمایل به خرید اینترنتی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی: مدل صفات هگزاکو JO - پژوهش های روانشناسی اجتماعی JA - SPR LA - fa SN - 2251-8002 AU - رافضی, زهره AU - یگانه, پوریا AD - دانشگاه علامه طباطبائی AD - کارشناسی ارشد روان‌شناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 35 SP - 21 EP - 32 KW - خرید اینترنتی KW - ویژگی های شخصیتی KW - مدل صفات هگزاکو DO - N2 - مقدمه: ویژگی­های شخصیتی همواره یکی از مهمترین پیش بینی­کننده­های رفتار مصرف کننده، به ویژه رفتارهای مرتبط با خرید به شمار می­آمده است. با توجه به اهمیت ویژگی­های شخصیت در پیش­بینی رفتار خرید، مطالعه حاضر با هدف پیش‌بینی تمایل به خرید اینترنتی بر اساس ویژگی­های شخصیتی افراد انجام شده است. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود جامعه آماری کلیه افراد 18 ساله شهر کرج بودکه از میان آنها (50 زن – 50 مرد) به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به آزمون­های خرید اینترنتی و پرسشنامه ویژگی­های شخصیتی هگزاکو پاسخ دادند. در نهایت داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. یافته­ها: یافته­های پژوهش نشان داد که برون‌گرایی و گشودگی­به تجربه با تمایل به خرید اینترنتی رابطه مثبت معناداری دارد و سایر ویژگی­های شخصیتی با تمایل به خرید اینترنتی رابطه معناداری ندارند. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که برون‌گرایی و گشودگی به تجربه، توانستند در مجموع 27 درصد از واریانس­های تمایل به خرید اینترنتی را پیش­بینی کنند (01/0≥P). نتیجه­گیری: با توجه به رابطه ویژگیهای شخصیتی با تمایل به خرید اینترنتی افراد پیشنهاد می­شود که برای جذب مشتریان اینترنتی و افزایش تمایل به خرید اینترنتی افراد، از راهکارهای متناسب با ویژگیهای شخصیتی استفاده شود. کلمات کلیدی: تمایل به خرید اینترنتی، ویژگی‌های شخصیتی، مدل صفات هگزاکو UR - https://www.socialpsychology.ir/article_102045.html L1 - https://www.socialpsychology.ir/article_102045_94cafc3b970638596db0ac73248979ca.pdf ER -