TY - JOUR ID - 142647 TI - نقش مقایسه ی اجتماعی، حساسیت بین فردی و انعطاف پذیری شناختی در پیش بینی نگرش های خوردن آشفته در دانشجویان زن JO - پژوهش های روانشناسی اجتماعی JA - SPR LA - fa SN - 2251-8002 AU - خوش سرور, سحر AU - میکائیلی, نیلوفر AD - گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 43 SP - 141 EP - 166 KW - نگرش های خوردن آشفته KW - مقایسه اجتماعی KW - حساسیت بین فردی KW - انعطاف پذیری شناختی DO - 10.22034/spr.2021.277112.1629 N2 - مقدمه: سرعت تغییرات اجتماعیِ بین­فرهنگی در دهه­های اخیر، لزوم توجه به نقش عوامل روانی- اجتماعی را در نگرش­های خوردن و رفتارهای غذایی نسل جدید، برجسته می­سازد. هدف از پژوهش حاضر، پیش­بینی نگرش­های خوردن آشفته بر­اساس مقایسه اجتماعی، حساسیت بین­فردی و انعطاف­پذیری شناختی در دانشجویان زن بود. روش: این پژوهش به روش توصیفی و در چارچوب مطالعات همبستگی انجام شد. جامعه آماری، کلیه دانشجویان زن مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در سال تحصیلی 99-98 بودند (9944 نفر)، که از بین آنها 200 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی چند­مرحله­ای انتخاب شدند و پرسشنامه­های نگرش خوردن (گارنر و همکاران، 1982)، جهت­گیری مقایسه­ای آیوا- نترلندز )گیبونز و بانک، 1999)، حساسیت بین­فردی (بویس و پارکر، 1989) و انعطاف­پذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010) را تکمیل نمودند. داده­ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل رگرسیون گام به گام، تجزیه و تحلیل شد. یافته­ ها: یافته­ها نشان داد که مقایسه اجتماعی (432/0= β، 01/0>p) و حساسیت بین­فردی (305/0= β، 01/0>p) به طور مثبت و معنادار و انعطاف­پذیری شناختی (143/0-= β، 05/0>p) به طور منفی و معناداری قادر به پیش­بینی نگرش­های خوردن آشفته در دانشجویان بودند. نتیجه ­گیری: با افزایش تبلیغات و تأکید جوامع غربی بر لاغری، آسیب­پذیری جوانان در برابر اختلالات خوردن افزایش یافته است. بنا به نتایج پژوهش حاضر، عواملی همچون مقایسه اجتماعی، حساسیت بین­فردی و انعطاف­پذیری شناختی در نگرش­های خوردن و متعاقباً سلامت روانی و جسمانیِ دانشجویان نقش مؤثری ایفا می­کنند. از آنجاکه درمان­های صرفاً پزشکی، آثار موقت دارند، توجه به عوامل روانی- اجتماعی جهت پیشگیری و درمان اختلالات خوردن پیشنهاد می­شود. UR - https://www.socialpsychology.ir/article_142647.html L1 - https://www.socialpsychology.ir/article_142647_35a71c65e536e7757ab0ea83d9923ed8.pdf ER -