روانشناسی اجتماعی
محسن زالی زاده؛ مجید صفاری نیا؛ حسین زارع؛ احمد علیپور
چکیده
مقدمه: توجه به توانایی هایی هیجانی و اجتماعی نوجوانان دارای رفتارهای پرخطر همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدل (ناظر، کاشف و مشاور-ارزشها) بر شایستگی هیجانی-اجتماعی و حل مسئله اجتماعی نوجوانان دارای رفتار پر خطر انجام شده است.روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون- پس آزمون با ...
بیشتر
مقدمه: توجه به توانایی هایی هیجانی و اجتماعی نوجوانان دارای رفتارهای پرخطر همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدل (ناظر، کاشف و مشاور-ارزشها) بر شایستگی هیجانی-اجتماعی و حل مسئله اجتماعی نوجوانان دارای رفتار پر خطر انجام شده است.روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش وگروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر دزفول که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند و به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب گردیدند و براساس تکمیل پرسشنامه رفتار پرخطر از این تعداد 40 نفر بصورت تصادفی و در دوگروه گمارده شد. قبل از انجام مداخله به عنوان پیش آزمون هر دو گروه مورد سنجش پرسشنامه های شایستگی هیجانی-اجتماعی و حل مسئله اجتماعی قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت هشت جلسه در معرض آموزش مدل قرار گرفت. سپس در مرحله پس آزمون، هر دو گروه به پرسشنامه های پژوهش پاسخ دادند. داده ها نیز با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تک متغیره مورد تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج نشان داد بین دو گروه کنترل و آزمایش(مدل ناظر، کاشف، مشاور) از نظر تاثیر بر متغیرهای شایستگی هیجانی-اجتماعی و حل مسئله اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی مدل ناظر، کاشف و مشاور-ارزشها بر ارتقاء شایستگی هیجانی اجتماعی و حل مسئله اجتماعی نوجوانان دارای رفتار پرخطر شایسته است که این مدل به عنوان یکی از ابزارهای جدید و کاربردی مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد.