انجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800283020180911Comparing the Efficacy of Aggression Replacement Training with Stress Inoculation Training on Impulsivity in Adolescentsمقایسه اثربخشی برنامه آموزش جایگزین پرخاشگری و برنامه آموزش ایمنسازی در مقابل استرس بر تکانشگری نوجوانان11882775FAسعید محمودی نیادانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی عمومی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، ایرانمژگان سپاه منصوردانشیار گروه روانشناسی عمومی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسوزان امامی پوراستادیار گروه روانشناسی عمومی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، ایرانفریبا حسنیاستادیار گروه روانشناسی عمومی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، ایرانJournal Article20171122Introduction: The purpose of this study was to compare the effectiveness of two interventions, concluding Aggression Replacement Training and Stress Inoculation Training on impulsivity in adolescents.<br /> Methods: In order to achieve the objectives of the study, quasi-experimental method with pre-test - post-test and follow-up was performed. Among the statistical population of all adolescent sons 12 to 18 years of Correction and Rehabilitation Center in Tehran city, 60 subjects were randomly selected. Sample group was assigned to two experimental and control groups, including Aggression replacement training and stress inoculation training. The experimental groups participated in their therapy sessions, while the control groups received no treatment. For collecting data Barratt impulsivity scale (BIS-11) by participants before, after and at follow-up treatment was completed.<br /> Results: Findings showed that there were significant differences between grades of adolescent’s impulsivity related to first experimental group (ART) compared with before and after the intervention. But there was no significant difference between the grades of adolescents in the SIT group and control group compared with before and after the intervention. Also, it has founded that the behavioral methodology was most effective and useful on reducing impulsivity in adolescents compared with the other 2 interventions methods. In addition there was no difference between two educational methods (ART and SIT).<br /> Conclusion: According to findings, it seems that the aggression replacement training will be suitable for prevention and treatment of adolescent's behavioral problems like impulsivity.مقدمه: پژوهش حاضر به منظور مقایسه اثربخشی آموزش جایگزین پرخاشگری و آموزش ایمنسازی در مقابل استرس بر تکانشگری نوجوانان انجام شد. <br /> روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی سه گروهی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه میباشد. بدین منظور از بین نوجوان کانون اصلاح و تربیت شهر تهران 60 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. شرکت کنندگان قبل از شروع مداخله پرسشنامه تکانشگری بارات را تکمیل نمودند. سپس دو گروه آزمایشی تحت 10 جلسه 90 الی 120 دقیقهای آموزش به شیوه "آموزش جایگزین پرخاشگری" و " ایمنسازی در مقابل استرس" قرار گرفتند، در حالیکه گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. بعد از اتمام جلسات آموزشی و همچنین دو ماه بعد، مجدداً هر سه گروه پرسشنامه مزبور را تکمیل نمودند. دادههای بدست آمده با استفاده از روش تحلیل واریانس مختلط و به کمک نرم افزار SPSS25 تجزیه و تحلیل گردید.<br /> یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که نمرات تکانشگری شرکت کنندگان در گروه آموزش جایگزین پرخاشگری در مقایسه با گروه کنترل کاهش معناداری را نشان میدهد، اما در نمرات گروه آزمایشی ایمنسازی در مقابل استرس در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده نگردید. به علاوه در مقایسه اثربخشی دو روش آموزشی با یکدیگر تفاوت معناداری مشاهده نشد.<br /> نتیجهگیری: با توجه به یافتههای مطالعه میتوان از روش آموزش جایگزین پرخاشگری به عنوان یک روش جایگزین و یا مکمل در کنار سایر شیوههای مداخلهای برای کاهش تکانشگری و اصلاح رفتار نوجوانان استفاده نمود.https://www.socialpsychology.ir/article_82775_b907405c16b52b19c8253e90a471b17b.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800283020180911Modeling academic achievement based on the order of birth by mediating spiritual intelligence, social skills and creativity in studentsمدل یابی پیشرفت تحصیلی براساس ترتیب تولد با میانجی گری هوش معنوی، مهارت های اجتماعی و خلاقیت در دانش آموزان193682784FAپریا جنگیدانشگاه علوم و تحقیقاتغلامعلی افروزدانشگاه تهرانحسن اسدزادهدانشگاه علامهعلی دلاوردانشگاه علامهJournal Article20180330this research aims to academic achievement based on the order of birth by mediating spiritual intelligence, social skills and creativity in students were done in students and it the type of correlation research based on structural equation modeling technique , in particular regression equations. In this study, for determining the sample size according to the number of variables observed and assigning a coefficient of 15 for each variables, and taking into account the probability of having incomplete questionnaires,250 were selected as sample size. The statistical population of this study.Data collection tools were used, King’s Spiritual Intelligence Scale, Inderbitzen & Fooster Social Skills Scale, and Torrance Creativity Scale. The findings showed that is a positive relationship between the order of birth, spiritual intelligence, social skills and creativity with academic achievement in students and the research model was confirmed and, in general, 38% of academic achievement can be explained by the age of entry into the school, the spiritual intelligence, social skills and creativity. Also, order of birth with the mediation of spiritual intelligence, social skills and creativity showed an indirect effect on academic achievement. The results of this study emphasized the necessity of the role of the age of entry into the school, as well as the role of moderating variable of spiritual intelligence, social skills and creativity by students, which could provide applied ideas to improve the psychological state to counselors and learners.<strong>چکیده</strong>
<strong>مقدمه:</strong> ﺍﻣﺘﻴﺎﺯﺍﺕ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺷﺪۀ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺍﻭﻝ ﺑﺮ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺑﻌﺪﻱ ﺩﺭ ﺻﻔﺎﺕ ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ، ﻫﻮﺵ ﻭ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ، ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﭘﺪﻳﺪﻩای است ﻛﻪ ﺑﻪ اثر ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺗﻮﻟﺪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺍﺳﺖ. ﻧﻈﺮﻳﻪﻫﺎﻱ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺗﻮﻟﺪ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺍﺛﺮ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺗﻮﻟﺪ، ﻳﻌﻨﻲ تفاوتهای ﻫﻮﺷﻲ ﻭ عملکردی ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺗﺮﺗﻴﺐﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻮﻟﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻓﺮﺿﻴﺔ ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻨﺎﺑﻊ خانواده ﻭ ﺍﻟﮕﻮﻱ ﻫﻢﺁﻣﻴﺰﻱ ﺩﻭ ﻧﻈﺮﻳﺔ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻋﻠﺖ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺍﻭﻝ ﺑﺮ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺑﻌﺪﻱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﻮﺵ ﻭ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻣﻲﺩﻫﻨﺪ، بنابر موضوع فوق این پژوهش با هدف بررسی مدلیابی پیشرفت تحصیلی براساس ترتیب تولد با میانجیگری هوش معنوی، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت در دانشآموزان انجام شد.
<strong>روش:</strong> روش از نوع پژوهشهای همبستگی مبتنی بر روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر پایه دهم متوسطه شهر ارومیه در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 1472 نفر تشکیل دادند. در این پژوهش برای تعیین حجم نمونه با توجه به تعداد متغیرهای مشاهده شده و تخصیص ضریب 15 برای هر متغیر و با احتساب احتمال وجود پرسشنامههای ناقص 250 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. ابزارهای گردآوری دادهها شامل مقیاس هوش معنوی کینگ، مقیاس مهارتهای اجتماعی ایندربیتزن، فوستر و مقیاس خلاقیت تورنس و پرسش ترتیب تولد اول تا سوم در خانواده مورد استفاده قرار گرفت.
<strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که بین ترتیب تولد، هوش معنوی، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان رابطه مثبتی وجود دارد، همچنین مدل پژوهش تأئید گردید و به طور کلی 38 درصد از پیشرفت تحصیلی توسط ترتیب تولد، هوش معنوی، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت قابل تبیین میباشد. همچنین ترتیب تولد أثر مستقیم معنادار بر پیشرفت تحصیلی داشت و ترتیب تولد با میانجیگری هوش معنوی، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت أثر غیر مستقیمی بر پیشرفت تحصیلی نشان داد.
<strong>نتیجه گیری:</strong> با توجه به تأثیر ترتیب تولد بر پیشرفت تحصیلی در محتوای آموزشی به افراد توجه به این عامل میتواند پیرو متغیرهای واسط همانند هوش معنوی، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت، تأثیرات بسزایی بر پیشرفت تحصیلی ایجاد نماید.https://www.socialpsychology.ir/article_82784_21c9bf5489eac1714cb953e26b839336.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800283020180911Children’s role on the process of families purchase decision makingنقش کودکان در فرایند تصمیم گیری خرید خانواده ها375482786FAحجت وحدتیگروه مدیریت بازرگانی دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانسیدهادی موسوی نژاددانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانافشین بازگیرهیات علمی گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20171104Introduction: This study aims to investigate the children’s role in the families’ purchase decision-making process on the basis of eight different products classes and three subdecisions. <br /> Method: This study is applied in field of purpose, a descriptive survey in field of data collection. The population in this study consists of all parents with 5-13 years-old children in Qazvin that based on the Cochran formula in the unlimited statistical population, 196 people were surveyed by questionnaire as sample size. In addition, ordinal regression was used by SPSS software to investigate the relationship between independent variables of research and understanding the effect of children on product purchasing decision making. <br /> Result: According to research findings, children can have different effects depending on the subdecisions of purchase; children who have initiating role than children without this role, have a greater effect on the subdecisions. Moreover, finding showed that children have a lot of influence on the families’ purchase decision-making process, especially purchasing products that are personal and have little financial risk. In addition, older children are more effective than younger children and their gender has an insignificant effect on family decision making. Conclution: In general, results of this study indicated the importance of the children’s role in the families’ purchase decision-making process and can provided new insights to organizations to designing and positioning their products effectively by focusing on the important role of children.چکیده<br /> <strong>هدف:</strong>هدف این پژوهش بررسی نقش کودکان در فرایند تصمیمگیری خرید خانواده با توجه به هشت طبقه مختلف محصول و سه زیرتصمیم خرید بود. <br /> <strong>روش:</strong> این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه والدین دارای کودک 5 تا 13 سال در سطح شهر قزوین بوده که براساس فرمول کوکران در جامعه آماری نامحدود، 196 نفر به عنوان حجم نمونه توسط پرسشنامه مورد پیمایش قرار گرفتند. برای بررسی ارتباط بین متغیرهای مستقل پژوهش و درک تأثیر کودکان در تصمیمگیری خرید محصول نیز از رگرسیون ترتیبی به کمک نرمافزار <em>اسپیاساس</em> بهره گرفته شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> براساس یافتههای پژوهش کودکان بسته به زیرتصمیمهای خرید میتوانند، تأثیرات متفاوتی داشته باشند؛ کودکانی که نقش آغازکننده دارند، نسبت به کودکان فاقد این نقش، تأثیر بیشتری بر زیرتصمیمها دارند. همچنین، نتایج نشان داد که کودکان بر روی فرایند تصمیمگیری خرید خانواده، به ویژه خرید محصولاتی که استفاده شخصی داشته و ریسک مالی کمی نیز به همراه دارد، تأثیر بیشتری دارند. علاوه بر این، نتایج حاکی از تأثیر بیشتر کودکان بزرگتر نسبت به کودکان کوچکتر است و در این میان، جنسیت کودکان تأثیر چندانی بر تصمیمگیری خانواده ندارد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> به طور کلی، نتایج این پژوهش نشانگر اهمیت نقش کودکان در تصمیمگیری خرید خانوادهها میباشد و میتواند به سازمانها بینشی جدید برای طراحی و جایگاهیابی اثربخش محصولات خود با تمرکز بر نقش مهم کودکان ارائه دهد.https://www.socialpsychology.ir/article_82786_51411801dc88238c205d18565092dc3c.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800283020180911Designing a social interest therapy program and examining its effectiveness on bullying and victim behaviors in adolescencesتدوین برنامه علاقه اجتماعی درمانی و ارزیابی اثربخشی آن بر رفتارهای قلدری و قربانی نوجوانان557882787FAسید رضا پورسیددانشگاه علامه طباطبائیحمید علیزادهفرنگیس کاظمیاحمد برجعلینور علی فرخیسید مهدی پورسیددانشگاه شیرازJournal Article20180218The aim of this research was to designing a Social Interest Therapy (SIT) program for bullying and victim students and Examining its effectiveness he effectiveness on bullying and victim behaviors in adolescences. The research design was quasi-experimental with pretest posttest, two month Follow-up and two control groups. In this study statistical population was second and third high school grades bullying and victim boy students in Abarkooh in the academic year 2015-2016. Implement research after applying sociometry, of among the students who based on the analysis of the results of sociometry were classified as bullying and victimization adolescents, 40 students were randomly selected as bullying group and 40 students were selected as victimization group. Then each group was randomly assigned into two groups of experimental and control and all subjects completed the Olweus Bulling/ victimization revised questionnaire. Experimental groups participated in Social Interest Therapy program for 12 sessions (two sessions per week) separately but the control group received no intervention. Mixed intra-between group Multivariate Variance analysis and pairwise comparisons results indicated that Social Interest Therapy could amelioration bullying and victim behaviors in experimental groups than in post-test and follow-up. Helping students Reorient their opinions and aims, inferiority feelings resolution and belonging and social interest enhancement has led to behaviors amelioration of bullying and victim behaviors in adolescents.<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه درمان با علاقه اجتماعی و ارزیابی اثربخشی آن بر رفتارهای قلدری و قربانی نوجوانان بود.
<strong>روش:</strong> روش تحقیق پژوهش نیمهآزمایشی و طرح آن با دو گروه آزمایشی و دوگروه کنترل و ارزیابی به صورت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان پسر قلدر و قربانی مدارس متوسطه دوره دوم شهر ابرکوه در سالتحصیلی 95-1394 تشکیل دادند. به منظور اجرای پژوهش، پس از انجام جامعهسنجی، از میان دانشآموزانی که براساس تحلیل نتایج جامعهسنجی، تحت عنوان قلدر و قربانی طبقهبندی شده بودند، تعداد 40 نفر دانشآموز بهطور تصادفی بهعنوان نمونه گروه قلدر و نیز 40 نفر دانشآموز بهطور تصادفی بهعنوان نمونه گروه قربانیقلدری انتخاب شدند؛ هر گروه بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند و پرسشنامه تجدیدنظر شده قلدر/ قربانی الویس را در پیشآزمون تکمیل نمودند. گروههایآزمایش بهصورت جداگانه، به مدت 12 جلسه (در هر هفته دو جلسه) در برنامه درمان با علاقه اجتماعی قرار گرفتند و گروههای کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند.
<strong>یافته ها: </strong>نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه آمیخته نشان داد، برنامه درمان با علاقه اجتماعی در گروههای آزمایش در مقایسه با گروههای کنترل همتایخود، بهطور معناداری کاهش رفتارهای قلدری و قربانی را در مرحله پسآزمون و پیگیری داشتهاند.
<strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج بیانگر این است که کمک به نوجوانان برای باز جهتدهی عقاید و اهداف خود و کاهش احساس کهتری و افزایش تعلق و علاقهاجتماعی باعث بهبود رفتارها و کاهش رفتارهای قلدری و قربانی در نوجوانان شده است.https://www.socialpsychology.ir/article_82787_efc91963c48624300c9d3c2b4ca73b80.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800283020180911The comparison of adolescents student of Tehran city in terms of social capital: The role of sexمقایسه میزان سرمایهی اجتماعی دانشآموزان نوجوان شهر تهران: نقش جنس799282788FAشهلا پاکدامندانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانفرشته سادات مرتضوی نصیریدانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانعطیه عرب محبی شهرابیدانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانسید محمد ساداتیاندانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانJournal Article20170418Introduction: social capital is a variety of resources that every individuals and groups has to communicate. These resources have an effective role in improving mental health by providing psychological and emotional support. Method: the present study aimed to compare the social capital and its components between girl and boy students of Tehran city. The population of this study is adolescents aged 12 to 18 in Tehran. The sample consists of 255 students including 109 girls and 146 boys selected by convenience sampling. The participants completed the social capital questionnaire adolescent students (SCQ-AS; Paiva, et al., 2014). This questionnaire was standardized and used for the first time in this study. In the standardized version of the questionnaire two-factor structure were obtained for Iranian teenagers. The distribution of social capital’s data was abnormal, so the Data were analyzed by descriptive statistics methods and U Mann-Whitney test. Findings: the levels of social capital and "social cohesion in school" were higher in girl adolescents. Although the boys have gained higher scores in "trust" subscale, but the scores between the two groups was not significant in this dimension. Result: Student’s sex is an effective factor in their levels of social capitalThe findings of this study can be useful for preparation of training packages for parents and teachers to promote mental health in adolescent students.<strong>چکیده</strong>
<strong>مقدمه:</strong> سرمایه اجتماعی به مجموعه منابعی گفته میشود که هر فرد یا گروه برای برقراری ارتباط در اختیار دارد، این منابع با فراهم آوردن حمایتهای عاطفی و روانی نقش مؤثری در ارتقاء سلامت روان افراد دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه سرمایه اجتماعی و مؤلفههای دوگانه آن بین دانشآموزان دختر و پسر شهر تهران انجام گرفت.
<strong>روش:</strong>جامعه آماری این پژوهش، نوجوانان 12 تا 18 ساله شهر تهران بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 255 نفر (109 دختر و 146 پسر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه سرمایهی اجتماعی دانش آموزان نوجوان (SCQ-AS؛ پاویا و همکاران، 2014) استفاده شد. این پرسشنامه توسط پژوهشگران حاضر هنجاریابی و برای نخستین بار به کار گرفته شد. در نسخه هنجار شده برای نوجوانان ایرانی ساختار دوعاملی به دست آمد. توزیع دادههای مربوط به متغیر سرمایه اجتماعی و ابعاد آن غیرطبیعی بود. بنابراین دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمون U مان ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.
<strong>یافتهها</strong>: دختران نسبت به پسران در سطوح بالاتری از سرمایه اجتماعی قرار دارند. در بعد «انسجام اجتماعی در مدرسه» نیز نمرات دختران سطوح بالاتری را نشان میدهد. در بعد «اعتماد» اگرچه پسران نمرات بالاتری را کسب کردهاند اما تفاوت نمرات در این بعد بین دو گروه معنادار نیست.
<strong>نتیجهگیری</strong>: جنس دانش2آموزان در میزان سرمایه اجتماعی آنها تأثیر گذار است. یافتههای این پژوهش میتواند در تدارک بستههای آموزشی مخصوص والدین و معلمان و کمک به ارتقای سلامت روانشناختی دانش آموزان نوجوان مفید واقع شود.https://www.socialpsychology.ir/article_82788_6dec70ad72afdc41448e5356f7bfc2c1.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800283020180911The role of uncertainty (UC), self-esteem, personal sense of power and personal relative deprivation (PRD) in materialism of studentsنقش عدم اطمینان، عزت نفس، حس قدرت شخصی و محرومیت نسبی شخصی در مادی گرایی دانشجویان9311082838FAاعظم فرح بیجاریسمانه فعلیراضیه قمریJournal Article20180311Introduction: the materialism as an important subject among people, which occupies a central place in their life and expected to be the greatest source of satisfaction or dissatisfaction, defined (Belk, 1985). Also, Studies showed that the materialism has different psychological antecedents. The aim of this study was to investigate the role of self-esteem, personal sense of power, personal relative deprivation (PRD) and uncertainty (UC) in materialism of students.<br /> Method: The statistical population of this research includes all male and female students of the Tehran University of Ahwaz in the academic year 1396. From this community, 181 people were selected by available sampling method. This was a descriptive correlation study focused on the relationship between materialism and self-esteem, personal sense of power, personal relative deprivation, uncertainty among 181 male and female students of the University of Tehran via questionnaires of these variables.<br /> Results: The results of the variables correlation matrix revealed a positive and significant relationship between materialism and uncertainty (P=0.0285, sig=0.001); and personal relative deprivation (P=0.237, sig=0.001) at the 0.01 level. The results of regression also showed that the prediction of materialism based on the personal relative deprivation (B=0.244, t=2.08) and uncertainty (B=0.216, t=2.13) was statistically significant (p<0.05). Conclusion: Results showed that, materialism can be predicted on the base of UC and PRD variables in Iranian sample. <br /> Keywords: Materialism; Uncertainty; Self-esteem; Personal sense of power; Personal Relative Deprivation<strong>چکیده</strong>
<strong>مقدمه:</strong> مادیگرایی به عنوان اهمیتی که مردم به متصرفات دنیوی میدهندکه یک مکان مرکزی در زندگیشان اشغال میکند و انتظار میرود که بزرگترین منبع رضایت یا نارضایتی باشد، تعریف شده است (بلک، 1985). همچنین، تحقیقات نشان دادهاند که مادیگرایی پیشایندهای روانشناختی مختلفی دارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش عزت نفس، حس قدرت، محرومیت نسبی شخصی و عدم اطمینان در مادیگرایی دانشجویان بود.
<strong>روش:</strong> جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1396 بود. از این جامعه تعداد 181 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود که در آن رابطه بین مادیگرایی با عزت نفس، حس قدرت، محرومیت نسبی شخصی و عدم اطمینان با استفاده از پرسشنامههای مادیگرایی، حس قدرت، عزت نفس، مقیاس محرومیت نسبی شخصی و پرسشنامه عدم اطمینان مورد بررسی قرار گرفت.
<strong>یافته ها:</strong> نتایج ماتریس همبستگی متغیرها نشان داد که میان مادیگرایی و عدم اطمینان (001/0 p=، 285/0r=) و محرومیت نسبی شخصی (001/0 p=، 237/0r=) رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که پیشبینی مادیگرایی بر اساس محرومیت نسبی شخصی (244/0 B=، 08/2t=) و عدم اطمینان (216/0 B=، 13/2t=) از نظر آماری معنادار بود (05/0>p).
<strong>نتیجه گیری:</strong> یافتههای حاصل نشان داد که در نمونه ایرانی مادیگرایی میتواند بر اساس متغیرهای محرومیت نسبی شخصی و عدم اطمینان قابل پیشبینی باشد.https://www.socialpsychology.ir/article_82838_3791f75162c0e9a91ab8aac25f1956cb.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800283020180911Comparison of Psychological Capital and Social Interaction in Residents of Residential Complexes With and Without Physical Characteristicsمقایسه سرمایه روانشناختی و تعامل اجتماعی در ساکنین مجتمعهای مسکونی با و بدون ویژگی کالبدی111113182839FAحجت الله رشیدکلویرفاطمه حنیفهعباس ابوالقاسمینادر حاجلوJournal Article20180130Introduction: This study aims to compare the psychological capital and social interaction in residential complexes with and without physical characteristics. <br /> Method: The research method is causal-comparative and its statistical population consists of 439 households living in 4 residential complexes located in city of Rasht; among which 186 available households were selected. The Luthans’s Psychological Capital Questionnaire and Glass’s Perception of Social Interaction Questionnaire were used to collect and analyze the data. Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (multivariate analysis of variance) were used to analyze the data. <br /> Results: The results showed that there is a significant difference between residents of complexes with and without physical characteristics regarding the dimensions of psychological capital and social interaction. 11.8 and 43.3 percent of the variance related to the difference between the two groups, respectively, is due to the variables of psychological capital and social interaction. Mean scores of self-efficacy, hopefulness, as well as negative social interaction components were higher in residents of complexes with physical characteristics compared to complexes without physical characteristics. <br /> Conclusion: Based on the findings of the research, it can be stated that the dimensions of psychological capital and social interaction are influenced by the features of the proper physical environment, and the physical environment can be used as an indicator for explaining the positive behavior pattern and the development of positive psychological status in residents of residential complexes.
<strong>مقدمه:</strong> هدف پژوهش حاضر، مقایسه سرمایه روانشناختی و تعامل اجتماعی در مجتمعهای مسکونی با و بدون ویژگی کالبدی بود.
<strong>روش: </strong>روش تحقیق حاضر علی- مقایسه ای و جامعه آماری آن شامل 439 خانوار ساکن در 4 مجتمع مسکونی واقع در شهر رشت بود که از این میان، تعداد 186 خانوار در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری و تحلیل دادهها از پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و پرسشنامه ادراک تعامل اجتماعی گلاس استفاده شد. جهت تحلیل دادهها شیوههای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس چند متغیری) مورد استفاده قرار گرفت.
<strong>یافتهها: </strong>نتایج نشان داد که بین ساکنان مجتمعهای با و بدون ویژگی کالبدی ازنظر ابعاد سرمایه روانشناختی و تعامل اجتماعی تفاوت معنیداری وجود دارد. 8/11 و 3/43 درصد از واریانس مربوط به تفاوت بین دو گروه به ترتیب ناشی از متغیرهای سرمایه روانشناختی و تعامل اجتماعی میباشد. میانگین نمرات مؤلفههای خودکارآمدی، امیدواری و تعامل اجتماعی منفی، در ساکنان مجتمعهای با ویژگی کالبدی نسبت به مجتمعهای بدون ویژگی کالبدی بالاتر بود.
<strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس یافتههای پژوهش میتوان بیان کرد که ابعاد سرمایه روانشناختی و تعامل اجتماعی متأثر از ویژگیهای محیط کالبدی مناسب است و از محیط کالبدی میتوان بهعنوان شاخص برای تبیین الگوی رفتاری مثبت و توسعه حالت روانشناسانه مثبت در ساکنان مجتمعهای مسکونی استفاده کرد.https://www.socialpsychology.ir/article_82839_71479ca078356ccf2ec55d27ed6dd61e.pdf