انجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800293520191122The effect of perceived justice and organizational norm on teachers’ social capitalتاثیر عدالت ادراک شده وهنجار سازمانی برسرمایه اجتماعی معلمان120102044FAاحسان بختیاریدانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان، سمنان ایرانپرویز صباحیروانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0000-0001-6654-1289ابوالفضل کرمیدانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان، سمنان، ایرانمجید صفاری نیااستاد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20181124The analysis of the status of social capital in every community is essential and important. Social capital is affected by social variables, such as justice and social norms in the community. Justice in the organization represents equality and protects ethical behavior in an organization. On the other hand, the normative rule among individuals can influence the way people interact. This research was aimed at investigating the effect of perceived organizational justice and organizational norms on social capital of teachers. For this purpose, 120 primary school teachers of Varamin city were selected by simple random sampling method and assigned to research groups. Measurement tools included viggnetts and social capital questionnaires. Data were analyzed using multivariate covariance analysis with 95% confidence level. The results showed that perceived organizational justice and organizational norms affects structural and relational social capital of teachers. Given this conclusion, when teachers have a proper perception of organizational justice and organizational legitimacy, they show more social capital and thus become synergistic in their organization.تحلیل وضعیت سرمایه اجتماعی در هر جامعه ای امری ضروری و حـائزاهمیت است. سرمایه اجتماعی متاثر از متغیرهای اجتماعی همچون عدالت و هنجاری موجود در اجتماع می باشد. عدالت درسازمان بیان کنندةبرابری وحفظ رفتاراخلاقی دریک سازمان است. از سوی دیگر الگوی هنجاری حاکم بین افراد می تواند نحوه تعامل افراد را تحت تاثیر قرار دهد. این پژوهش باهدف بررسی تاثیرمداخله ای عدالت سازمانی ادراک شده وهنجارسازمانی برسرمایه اجتماعی معلمان انجام شد. بدین منظور از بین دبیران مقطع متوسطه اول اداره آموزش و پرورش شهرستان ورامین در سال تحصیلی 96-1395 120نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به تصادف در گروه های پژوهش گمارش شدند. ابزارهای سنجش شامل متن های کوتاه هالند، و پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال بود. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره با سطح اطمینان 95 درصد تحلیل شد. نتایج نشان داد که عدالت سازمانی ادراک شده و هنجارسازمانی بر سرمایه اجتماعی رابطه ای و ساختاری معلمان تاثیر دارد. باتوجه به این نتیجه ،زمانی که معلمان ادراک مناسبی ازعدالت سازمانی وهنجارسازمانی داشته باشند،سرمایه اجتماعی بیشتری نشان می دهندوباعث هم افزایی درسازمان خود می شوند.https://www.socialpsychology.ir/article_102044_2a263d06c9e2f49433d55ae9ddfcddfe.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800293520191122Predicting Online Shopping Inclination Based on Personality Characteristics: HEXACO Traits Modelپیشبینی تمایل به خرید اینترنتی بر اساس ویژگیهای شخصیتی: مدل صفات هگزاکو2132102045FAزهره رافضیدانشگاه علامه طباطبائیorg/0000-0002-6243-5پوریا یگانهکارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران.Journal Article20190504<strong>Intoduction</strong>: Personality traits have been always one of the most important predictors of consumer behavior, especially shopping-related behaviors so this predicts online shopping inclination based on personality characteristics. <br /><strong>Method</strong>: This research was a descriptive correlational. The statistical population was all 18-year-olds who lived in Karaj city and among them (50 females - 50 males) selected by convenience sampling method. and answered to online shopping inclination scale and HEXACO personality questionnaire, then the collected Data were analyzed by Pearson's correlation and multivariate regression method. <br /><strong>Results</strong>: The results showed that extroversion and openness to experience, had a positive significant relationship with online shopping inclination and other traits had no significant relationship with online shopping inclination. Also, the results of multivariate regression analysis showed that extroversion and openness to experience can predict a total of 27% of online shopping inclination variances (P≤0.01). <br /><strong>Conclusion</strong>: Regarding the relationship between personality traits and online shopping inclination, it is suggested that strategies tailored to personality traits be used for attracting online customers and increasing their willingness for shopping. <br /> <strong>Keywords</strong>: Online Shopping Inclination, Personality Traits, HEXACO Traits Model <strong>مقدمه</strong>: ویژگیهای شخصیتی همواره یکی از مهمترین پیش بینیکنندههای رفتار مصرف کننده، به ویژه رفتارهای مرتبط با خرید به شمار میآمده است. با توجه به اهمیت ویژگیهای شخصیت در پیشبینی رفتار خرید، مطالعه حاضر با هدف پیشبینی تمایل به خرید اینترنتی بر اساس ویژگیهای شخصیتی افراد انجام شده است.<br /> <strong>روش</strong>: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود جامعه آماری کلیه افراد 18 ساله شهر کرج بودکه از میان آنها (50 زن – 50 مرد) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به آزمونهای خرید اینترنتی و پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی هگزاکو پاسخ دادند. در نهایت دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره تجزیه و تحلیل شد.<br /> <strong>یافتهها</strong>: یافتههای پژوهش نشان داد که برونگرایی و گشودگیبه تجربه با تمایل به خرید اینترنتی رابطه مثبت معناداری دارد و سایر ویژگیهای شخصیتی با تمایل به خرید اینترنتی رابطه معناداری ندارند. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که برونگرایی و گشودگی به تجربه، توانستند در مجموع 27 درصد از واریانسهای تمایل به خرید اینترنتی را پیشبینی کنند (01/0≥P).<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: با توجه به رابطه ویژگیهای شخصیتی با تمایل به خرید اینترنتی افراد پیشنهاد میشود که برای جذب مشتریان اینترنتی و افزایش تمایل به خرید اینترنتی افراد، از راهکارهای متناسب با ویژگیهای شخصیتی استفاده شود.<br /> <strong>کلمات کلیدی</strong>: تمایل به خرید اینترنتی، ویژگیهای شخصیتی، مدل صفات هگزاکوhttps://www.socialpsychology.ir/article_102045_94cafc3b970638596db0ac73248979ca.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800293520191122Internet addiction and its relationship with emotional and social feeling of loneliness university students: A cluster analytic approachng of lonelinessاعتیاد به اینترنت و ارتباط آن بااحساس تنهایی هیجانی و اجتماعی در بین دانشجویان: کاربرد تحلیل خوشهای3352102046FAسمیه غلامیاستادیار گروه روانشناسی، مجتمع آموزش عالی لارستان، فارس، ایران0000-0003-2528-4743شهرام واحدیروانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، آذربایجان شرقی0000-0001-6573-2294مژده اله دادیکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریزJournal Article20190214Introduction: Problematic computer use is a growing social issue which is being debated worldwide. This study examined the prevalence of internet addition among Tabriz university students and its relationship with emotional and social feeling of loneliness. Method: 372 students of Tabriz University (200 male students and 172 female students) were selected by multi-stage random cluster sampling. For gathering data, of Young internet addiction test (1998), loneliness questionnaire Woodworth (1986) emotional and social loneliness Russell questionnaire (1996) were utilized. Result: Data were analyzed by cluster analysis and MANOVA. The results of cluster analysis showed three clusters with mind (M= 21.6), moderate (M= 36.8) and severe (M= 47.8) degrees of internet addition. Also significant differences among 3 profiles were found in emotional loneliness [F (130/5, P≤ 0/001] and social isolation [F (123.45, P≤ 0/001]. Conclusion: Given the rising percentage of students suffer from Internet addiction and emotional-social isolation, it is therefore necessary to consider the phenomenon of Internet addiction as a psychological problem by cultural and educational planners and the family system. In order to prevent this phenomenon, it is necessary to provide the necessary knowledge at the community level about signs and symptoms of addiction to the Internet.<strong>مقدمه</strong>: یکی از مدرنترین رفتارهای اعتیادگونه، پدیده اعتیاد به اینترنت است. اعتیادی رفتاری که بهطور روزافزون در حال شیوع بیشتر است. پژوهش حاضر باهدف بررسی نیمرخ اعتیاد به اینترنت دانشجویان و تفاوت نیمرخ گروههای مختلف ازنظر تنهایی اجتماعی و تنهایی هیجانی انجام شد.<br /> <strong>روش</strong>: جامعه پژوهش حاضر را دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز تشکیل میدادند که 372 نفر (200 نفر پسر و 172 نفر دختر) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1998)، پرسشنامه تنهایی هیجانی (1986) و پرسشنامه تنهایی اجتماعی راسل (1996) بهمنظور جمعآوری اطلاعات استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها</strong>: دادهها با استفاده از روش تحلیل خوشهای، تحلیل واریانس چند متغیره MANOVA و آزمونهای تعقیبی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل خوشهها سه گروه دانشجویان دارای اعتیاد به اینترنت شدید (8/47=M)، اعتیاد به اینترنت متوسط (8/36=M) و اعتیاد به اینترنت خفیف (6/21=M) را مشخص کرد. همچنین تفاوت بین خوشههای اعتیاد به اینترنت سهگانه زیاد، متوسط و خفیف در مقیاس احساس تنهایی اجتماعی، {001/0 P <و (45/123)F} و تنهایی هیجانی، {001/0 P <و (50/130)F} معنیداری بود.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: با توجه به اینکه درصد بالایی از دانشجویان، از اعتیاد به اینترنت و تنهایی هیجانی - اجتماعی رنج میبرند، بنابراین لازم است پدیده اﻋﺘﻴﺎد اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ بهعنوان ﻳﻚ ﻣﺸﻜﻞ رواﻧﻲ، توسط برنامهریزان فرهنگی و آموزشی و نظام خانواده یک امر مهم در نظر گرفته شود و بهمنظور پیشگیری از این پدیده ضروری است در سطح جامعه در مورد نشانهها و علائم اعتیاد به اینترنت، آگاهیهای لازم ارائه شود.<br /> <strong>کلمات </strong><strong>کلیدی</strong>: اعتیاد به اینترنت، تنهایی هیجانی، تنهایی اجتماعی، تحلیل خوشهایhttps://www.socialpsychology.ir/article_102046_5ddb04cff440fecc9c249495882a701a.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800293520191122The Causal Relationship of Thin Ideal Internalization with Body Dissatisfaction: The Mediating Role of Social Comparisonرابطه علی درونیسازی آرمان لاغری با نارضایتی از بدن: نقش واسطهای مقایسه اجتماعی5366102047FAنسرین ارشدیگروه روانشناسی صنعتی و سازمانی-دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی-دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0001-6118-8586اعظم منصوری نیکدانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20181003Introduction: The purpose of this study was to investigate the causal relationship of thin ideal internalization with body dissatisfaction with mediating role of social comparison. <br /> Method: 351 female undergraduate students of Kashan University who were selected by simple random sampling method participated in this research. In order to collect data the Iowa-Netherlands comparison orientation measure (INCOM), Physical Appearance Comparison Scale-Revised (PACS-R), Ideal Body Stereotype Scale-Revised (IBIS-R) and the Body Shape Questionnaire (BSQ) were used. Data analysis was performed using structural equation modeling (SEM) and SPSS-21 and AMOS-21 software packages. <br /> Results: The findings indicated that the model fitted the data relatively proper. Better fit and more meaningful results were obtained through correlating the errors of one path. The results also showed that there are significant relationships between the thin ideal internalization and social comparison (both general and appearance-related), and between social comparison (both general and appearance-related) and body dissatisfaction. The findings also supported the mediating role of appearance-related social comparison in the relationship of thin ideal internalization with body dissatisfaction. <br /> Conclusion: According to the findings of this research, considering the causal factors regarding thin ideal internalization and appearance-related social comparison could be beneficial in prevention of body dissatisfaction.<strong>مقدمه</strong>: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی درونیسازی آرمان لاغری با نارضایتی از بدن با توجه به نقش واسطهای مقایسه اجتماعی انجام گرفت.<br /> <strong>روش</strong>: 351 دانشجوی دختر مقطع کارشناسی دانشگاه کاشان که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند، در این پژوهش شرکت کردند. به منظور جمع آوری دادهها از مقیاسهای جهتگیری مقایسهای آیوا-نترلندز (INCOM)، مقیاس مقایسه ظاهر جسمانی نسخه تجدیدنظرشده (PACS-R)، مقیاس تجدیدنظرشده کلیشهسازی بدن آرمانی (IBIS-R) و پرسشنامه شکل بدنی (BSQ) استفاده شد. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS ویراست 21 انجام شد.<br /> <strong>یافتهها</strong>: نتایج نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش نسبتاً خوبی با دادهها برخوردار است. برازش بهتر از طریق همبسته کردن خطاهای یک مسیر حاصل شد. یافتهها همچنین حاکی از معنیداری روابط بین درونیسازی آرمان لاغری با مقایسه اجتماعی کل و مقایسه اجتماعی ظاهر بود. رابطه مقایسه اجتماعی ظاهر و مقایسه اجتماعی کل با نارضایتی از بدن نیز معنیدار بود. نتایج همچنین نقش واسطهای مقایسه اجتماعی ظاهر را در رابطه بین درونیسازی آرمان لاغری با نارضایتی از بدن مورد تأیید قرار دادند.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، بررسی عوامل علی زمینهساز درونیسازی آرمان لاغری و مقایسههای اجتماعی مرتبط با ظاهر میتواند گامی در جهت پیشگیری از ایجاد نارضایتی از بدن باشد.<br /> <strong>کلمات کلیدی</strong>: درونیسازی آرمان لاغری، نارضایتی از بدن، مقایسه اجتماعی<br /> <br /> https://www.socialpsychology.ir/article_102047_8648fa31ca30aa0f17cf6fab95a1d3b2.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800293520191122The prediction model of social loneliness based on interpersonal sensitivity and social intelligence with self-critical mediationمدل پیشبینی تنهایی اجتماعی بر اساس حساسیت بین فردی و هوش اجتماعی با میانجیگری خود انتقادی6788102048FAشایان متینکارشناسی ارشد، روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایرانفائزه جهاناستادیار گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی ، سمنان، ایرانJournal Article20190517The purpose of this study was to predict social loneliness based on interpersonal sensitivity and social intelligence through self-critical mediation. The research design was correlation. The statistical population of this study was all of the students of Azad University of Tehran in 1397. The sample size of this study was 632 people who were selected by multistage cluster sampling. The Data collection tools were loneliness questionnaire (Russell, 1996), an interpersonal sensitivity questionnaire (Boyce & Popper, 1989), Social Intelligence Questionnaire (Tet, 2008) and Self-Critical Scale (Gilbert, Hampson, Miles & Irons, 2004. Data was analyzed with two SPSS and lisrel software. The data analysis method was structural equation modeling. The findings showed that the variables of self-critical and interpersonal sensitivity were significantly increased on these two constructs (T> 1.96). Self-critical effect on positive and significant social self-sufficiency, the effect of interpersonal sensitivity and social intelligence on social self sufficiency is negative and significant. Also, the effect of interpersonal sensitivity on positive and meaningful social loneliness and the effect of social intelligence on self-critical negativity and meaning. The effect of indirect structure of interpersonal sensitivity on social loneliness is positive and significant due to the self-critical variable, but the effect of indirect structure of social intelligence on loneliness is not critical and meaningful due to its own variable. The structural effects of the overall interpersonal sensitivity on social, positive and meaningful loneliness, and structural effects of the whole social intelligence on the loneliness of society are also negative and significant.<strong>مقدمه</strong>: یکی از متغیرهای نامطلوب رواشناختی که اثرات منفی بر فرد دارد، تنهایی اجتماعی است. هدف این پژوهش پیشبینی تنهایی اجتماعی بر اساس حساسیت بین فردی و هوش اجتماعی با میانجیگری خود انتقادی بود.<br /> <strong>روش</strong>: طرح پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد تهران در سال 1397 بودند. تعداد نمونه این پژوهش 632 نفر بود که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای تنهایی (راسل، 1996)، پرسشنامه حساسیت بین فردی (بویس و پاپکر، 1989)، پرسشنامه هوش اجتماعی (تت، 2008) و پرسشنامه مقیاس خود انتقادی (گیلبرت، همپل، مایلز و آیرونز، 2004) بود. روش تحلیل دادهها مدلیابی معادلات ساختاری بود.<br /> <strong>یافتهها</strong>: نتایج نشان داد متغیرهای نشانگر دو متغیر خود انتقادی و حساسیت بین فردی بهطور معناداری بر این دو سازه مکنون بار شدهاند (T>1.96). اثر خود انتقادی بر تنهایی اجتماعی مثبت و معنادار، اثر حساسیت بین فردی و هوش اجتماعی بر تنهایی اجتماعی منفی و معنادار است. همچنین اثر حساسیت بین فردی بر تنهایی اجتماعی مثبت و معنادار و اثر هوش اجتماعی بر خود انتقادی منفی و معنادر است (T>1.96). اثر ساختار غیر مستقیم حساسیت بین فردی بر تنهایی اجتماعی به واسطه متغیر خود انتقادی مثبت و معنادار است، اما اثر ساختار غیر مستقیم هوش اجتماعی بر تنهایی اجتماعی به واسطه متغیر خود انتقادی و معنادار نیست. همچنین اثرات ساختاری کل حساسیت بین فردی بر تنهایی اجتماعی، مثبت و معنادار و اثرات ساختاری کل هوش اجتماعی بر تنهایی اجتماعی نیز منفی و معنادار است (T>1.96).<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: با توجه به نتایج بهدست آمده در این پژوهش، میتوان از بازتوانی (رشد و افزایش مجدد) و حمایت از هوش اجتماعی از طریق آموزشهای فردی، گروهی، کارگاهی و نیز با کاستن از حساسیتهای بین فردی و متغیر خودانتقادی، برای کاهش تنهایی اجتماعی بهره برد<strong>.</strong><br /> <strong>کلمات کلیدی</strong>: تنهایی اجتماعی، حساسیت بین فردی، هوش اجتماعی، خود انتقادی.https://www.socialpsychology.ir/article_102048_cd05d1bc9aac2459361e2a6ac3282dee.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800293520191122The Effectiveness of coaching process on job self-efficacy and organizational citizenship behaviorبررسی اثربخشی فرایند مربیگری بر خودکارآمدی شغلی و رفتار شهروندی سازمانی89106102049FAمریم ارشدیمربی و مشاور سازمانیافشین رباطیروان شناسی صنعتی - سازمانی
دانشگاه ازاد اسلامی کرج ،ایراننیلوفر طهمورسیروان شناسی
دانشگاه ازاد اسلامی کرج ، ایرانJournal Article20190908Introduction: Effective coaching has positive influence on organization activities and due to establishing team and good relations among personnels in different levels. Therefore, the aim of this study was to investigate the effectiveness of coaching process on personnel job self-efficacy and organizational citizenship behavior. <br /> Method: This research was kind of a semi-experimental study and was performed in a pretest-posttest-follow up design with control group. The research population was composed of all personnels of one of cultural offices in Karaj province in 1397 that 30 individuals selected by purposeful method and assigned randomly in experimental and control groups. Research tools included job self-efficacy questionnaire (Riggs & Knight, 1994), organizational citizenship behavior questionnaire (Oregan & Kanoski, 1996) and coaching model named GROW. For analyzing data was used of mixed variance analysis<br /> Results: The research results indicated that the job self-efficacy and organizational citizenship behavior and their components had significant increase in posttest (p < 0/001) in personnels. In addition, follow up analyses showed that these increases were stable during time. <br /> Conclusion: According to the research results, training of coaching courses is recommended for enhancing job self-efficacy and organizational citizenship behavior in personnels of offices and organzations in all Iran cities. <br /> <br /> <br /> Keywords: coaching process, job self-efficacy, organizational citizenship behavior<strong>مقدمه</strong>: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی اجرای فرایند مربیگری بر خودکارآمدی شغلی و رفتار شهروندی سازمانی کارمندان بود.<br /> <strong>روش</strong>: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی بود و در قالب طرح پیشآزمون - پسآزمون - پیگیری با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان یکی از ادارات فرهنگی شهرستان کرج در سال 1397 بود که از میان آنها 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خودکارآمدی شغلی ریگز و نایت (1994)، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کانوسکی (1996) و مدل مربیگری GROW بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها</strong>: نتایج پژوهش حاکی از افزایش معنیدار خودکارآمدی شغلی و رفتار شهروندی سازمانی و مؤلفههای آنها در پسآزمون (001/0>p) در کارمندان بود. به علاوه، تحلیلهای دوره پیگیری نشان داد که این افزایشها با گذشت زمان پایدار هستند.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: با توجه به نتایج پژوهش، آموزش دورههای مربیگری جهت افزایش خودکارآمدی شغلی و رفتار شهروندی سازمانی کارمندان ادارات و سازمانها در کلیه شهرهای ایران توصیه میشود.<br /> <strong>کلمات</strong> <strong>کلیدی</strong>: فرایند مربیگری، خودکارآمدی شغلی، رفتار شهروندی سازمانی، مدل GROW، کارمندان<br /> <br /> <br /> https://www.socialpsychology.ir/article_102049_0801021e629edebef7a28cbd2755d265.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800293520191122Prediction of substance abuse tendency and Internet addiction based on perceived social support and stress coping styles by mediating emotional intelligenceپیشبینی گرایش به سوءمصرف مواد و اعتیاد به اینترنت بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده و سبکهای کنار آمدن با استرس با میانجیگری هوشهیجانی در دانش آموزان107125102050FAمحمدعلی طالقانی نژادگروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران.0000-0002-1507-5676رحیم داوریعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنفرح لطقی کاشانیگروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران.Journal Article20190913Objective: This study aimed Prediction of substance abuse tendency and Internet addiction based on perceived social support and stress coping styles by mediating emotional intelligence. Methods:The current study method was a correlation with a structural equation design. The study population included secondary school students in Tehran in the academic year 2018-2019. The sample size consisted of four hundred (400) students that based on the proposed method of Schumacher and Lomax (2004) was considered. Participants were selected by an accessible sampling method. Yung internet addiction questionnaire (1998), drug abuse (Farchad et al., 2006), emotional intelligence questionnaire based on Bradbury - Graves (2004), perceived social support developed by Zimet and colleagues (1988), The Lazarus and Folkman’ ways of coping questionnaire (1985) were completed by sample subjects. To test the hypothesis, the structural equations were used. <br /> Results: Findings suggest predictive variables of social support, stress coping strategies and emotional intelligence predict directly the tendency to drug abuse and internet addiction. Also, coping strategies and social support through emotional intelligence have a little meditative effect on the tendency to drug abuse but through the mediation have no significant effect on internet addiction.<strong>هدف</strong>: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی گرایش به سوءمصرف مواد و اعتیاد به اینترنت بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده و سبکهای کنار آمدن با استرس با میانجیگری هوشهیجانی انجام شد.<br /> <strong>روش</strong>: روش پژوهش حاضر، همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان متوسطه دوره دوم شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود. حجم نمونه آماری براساس روش پیشنهادی شوماخر و لوماکس(2004) تعداد400 نفر محاسبه شد که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. افراد نمونه، پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ (1998)، سوءمصرف مواد فرچاد و همکاران (1385)، هوشهیجانی برادبری– گریوز (2004)، حمایت اجتماعیادراک شده زیمت و همکاران (1988) و راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن (1985) را تکمیل کردند. برای آزمون فرضیهها، از معادلات ساختاری استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها</strong>: نتایج نشان داد که متغیرهای پیش بین حمایت اجتماعی (P≤0/05) و راهبردهای مقابله با استرس (p <0/001)، بهطور مستقیم گرایش به مصرف مواد را پیشبینی کردند همچنین حمایت اجتماعی (p <0/001) و راهبردهای مقابله با استرس (p <0/001)، بهطور مستقیم اعتیاد به اینترنت را پیشبینی کردند. اما هوشهیجانی رابطه مستقیم مثبت معنیداری با گرایش به سوءمصرف مواد و اعتیاد به اینترنت نداشت. یافته دیگر پژوهش نشان داد که راهبردهای مقابلهای مساله مدار و حمایت اجتماعی از طریق هوشهیجانی بر گرایش به مواد اثر میانجیگری جزیی میگذارند ولی بر اعتیاد به اینترنت اثر معنیداری از طریق میانجیگری هوشهیجانی ندارند.<br /> <strong>نتیجه گیری</strong>: با گسترش شبکههای حمایت اجتماعی، آموزش راهبردهای مقابلهای کارآمد و ارتقای هوشهیجانی میتوان از مواجهه نوجوانان با موقعیتهای خطرساز مصرف مواد و وابستگی افراطی به اینترنت پیشگیری کرد.<br /> <strong>کلمات کلیدی</strong>: اعتیاد به اینترنت، حمایت اجتماعی، سبکهای مقابله با استرس، سوءمصرف مواد، هوش هیجانیhttps://www.socialpsychology.ir/article_102050_30ef0759a816e97371feb2f15b757f2a.pdf