انجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800262220160621The Relationship Between Critical Thinking, Differentiation of Self and Fear of Negative Evaluation with Social Adjustment in Studentsرابطه تفکر انتقادی، تمایز یافتگی و ترس از ارزیابی منفی با سازگاری اجتماعی در دانشآموزان62977FAازاده سرداریخدامراد مومنیسروه محمدزادهJournal Article19700101Introduction: The aim of this study is investigate the relationship between differentiation of self, fear of negative evaluation and critical thinking with social adjustment in students.
Method: Statistical population included all high school students in Qasr-e Shirin city (1400 persons) that a sample of 300 subjects were selected by cluster random sampling. To collect the data, the differentiation of self, fear of negative evaluation, critical thinking and social adjustment was used. To analyze the data, Pearson correlation and regression analysis were used.
Results: The results showed negative correlation between the fear of negative evaluation with social adjustment. But the differentiation of self and critical thinking showed a significant positive correlation with social adjustment. In general, the results showed the differentiation of self, fear of negative evaluation and critical thinking are able to predict social adjustment.
Conclusion: According to the results, it can be concluded that improve critical thinking and differentiation of self and reducing the fear of negative evaluation could lead to social harmony and adjustment.مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین تمایزیافتگی خود، ترس از ارزیابی منفی و تفکر انتقادی با سازگاری اجتماعی در دانشآموزان انجام شد.
روش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان متوسطه شهرستان قصرشیرین (1400 نفر) بود که نمونهای به حجم 300 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای تمایزیافتگی خود، ترس از ارزیابی منفی، تفکر انتقادی و سازگاری اجتماعی استفاده شد. برای تحلیل دادهها نیز از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین ترس از ارزیابی منفی با سازگاری اجتماعی همبستگی منفی وجود دارد. اما بین تمایزیافتگی خود و تفکر انتقادی با سازگاری اجتماعی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. در حالت کلی نیز نتایج نشان داد که تمایزیافتگی خود، ترس از ارزیابی منفی و تفکر انتقادی توان پیشبینی سازگاری اجتماعی را دارند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که بهبود تفکر انتقادی و تمایزیافتگی خود و کاهش ترس از ارزیابی منفی میتواند منجر به سازگاری اجتماعی شود.https://www.socialpsychology.ir/article_62977_20e01637a09bba4b19b62174ee3bd2b4.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800262220160621The Effect of Group Theraplay on Children’s Interpersonal Interactions, Flexibility, and Emotional Perceptionتأثیر بازیدرمانی تعاملی گروهی بر تعاملات بین فردی، انعطافپذیری و ادراک احساسات کودکان62978FAفریبا یزدخواستیازاده فرهادیهحمیدرضا عریضیJournal Article19700101Introduction: The aim of this research is to study the effect of group theraplay on interpersonal interactions, flexibility, and emotional perception of children aged 7 to 11.
Method: 22 person were selected from children aged 7 to 11 that be visited in one clinical psychology by availability. All subjects had low score in social skills, interpersonal interactions, flexibility and emotional perception. They were randomly divided into experimental and control groups. Group theraplay treatment was conducted during 10 session for experimental group. All participants responded to the questionnaires of interpersonal interactions, flexibility and emotional perceptions as post-test and per-test.
Results: Analyzing of data through MANCOVA test showed that experimental group have significantly increased (pمقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازیدرمانی تعاملی گروهی بر تعاملات بین فردی، انعطافپذیری و ادراک احساسات کودکان 7 تا 11 سال انجام شد.
روش: تعداد 22 نفر از بین کودکان 7 تا 11 سال که به یکی از مراکز روانشناسی بالینی شهر اصفهان مراجعه کرده بودند، به شیوه در دسترس انتخاب شدند. همه افراد نمونه در مهارتهای اجتماعی، تعاملات بین فردی، انعطافپذیری و ادراک احساسات، نمرهی پایین کسب کرده بودند. افراد نمونه بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. جلسات بازیدرمانی تعاملی گروهی برای گروه آزمایش در ده جلسه اجرا شد. کلیهی آزمودنیها قبل و بعد از ارائهی برنامهی درمانی به پرسشنامههای تعاملات بین فردی، انعطافپذیری و ادراک احساسات بعنوان پیشآزمون و پسآزمون پاسخ دادند.
یافتهها: تحلیل دادهها با بهکارگیری آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که نمرات آزمودنیهای گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل، در متغیرهای تعاملات بین فردی، انعطافپذیری و ادراک احساسات بهطور معناداری افزایش یافته است (05 /0Phttps://www.socialpsychology.ir/article_62978_8853ddd4ed6a29c17efcc0dded280d9f.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800262220160621Comparison of Body Image and Self-esteem of Students with High and Low Social Acceptanceمقایسهی تصویر بدن و عزتنفس دانشآموزان دارای پذیرش اجتماعی بالا و پایین62979FAمهدی قدرتی میرکوهیمحمد بامدادی سیبنیفاطمه شیرمحمدیJournal Article19700101Introduction: Social acceptability is one of the main aspects in social relations. The aim of this study was to compare body image and self-esteem of students with high and low social acceptance.
Method: Research method was causal-comparative. 360 patients with cluster sampling selected from high school students in Qazvin, then 108 people from this number were identified as stars and isolated person by sociometry. In order to measure the variables of the questionnaire, the Cashs Multidimensional Body-Self Relations (1990) and self-esteem scale (Rosenberg, 1965) were used. Data analyzed by using Analysis of Variance.
Results: The results showed that there are significant differences between satisfaction of body image and self-esteem in isolated and stars, and the mean of body image and self-esteem of the stars is higher than isolated persons. Also there are a significant difference between high and low acceptable girls in body image and self-esteem. But there is not any differences between boys.
Conclusion: Results indicated that social acceptance is important in body image and self-esteem especially between girl students. Also high acceptance in group could be positive effect on attitudes toward self.مقدمه: پذیرش اجتماعی، یکی از جنبههای مهم در روابط اجتماعی است. هدف از پژوهش حاضر مقایسهی تصویر بدن و عزتنفس دانشآموزانِ دارای پذیرش اجتماعی بالا و پایین بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع پسرویدادی است. تعداد 360 نفر به روش نمونهگیری خوشهای از میان همهی دانشآموزان قزوین انتخاب شدند. سپس تعداد 108 نفر از این افراد با روش گروهسنجی بهعنوان افراد ستاره و منزوی شناسایی و تحت مطالعه قرار گرفتند. جهت سنجش متغیرها از پرسشنامهی روابط چندبُعدی بدن-خود (کش، 1990) و مقیاس عزتنفس (روزنبرگ، 1965) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه انجام شد.
یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد که بین رضایت از تصویر بدنی و عزتنفسِ افراد ستاره و منزوی، تفاوت معناداری وجود داشته و میانگین تصویر بدن و عزتنفس در میان افراد ستاره، بالاتر از افراد منزوی است. همچنین بین تصویر بدن و عزتنفس دختران با پذیرش اجتماعی بالا و پایین تفاوت معناداری وجود دارد. اما در پسران، این تفاوتها معنادار نبود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به نظر میرسد پذیرش اجتماعی بهویژه در دختران دانشآموز نقش تعیینکنندهای در تصویر بدنی و عزتنفس داشته باشد. همچنین پذیرش اجتماعی بالا در گروه، میتواند تأثیر مثبتی در نگرشهای افراد نسبت به خود داشته باشد.https://www.socialpsychology.ir/article_62979_4fc4823a115e8507b352110d7c4ba641.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800262220160621Social Environment and Creativity: Investigating the Impact of University Atmosphere on Students Creative Achievementمحیط اجتماعی و خلاقیت: بررسی تأثیر جوّ دانشگاه بر پیشرفت خلاقانهی دانشجویان62980FAسیده فاطمه کاظمیحبیب الله نادریسهیلا هاشمیفرزانه میکائیلیJournal Article19700101Introduction: This research was conducted to investigating the role of university atmosphere on students’ creative achievement
Method: Through random multi-stages sampling 362 undergraduate students were selected from university of Mazandaran. The instruments of the present study were creative achievement scale (Carson, Peterson & Higgins; 2005) and perception of creative atmosphere questionnaire. The data was analyzed by structural equational modeling method.
Results: According to the results, the predictive role of creative atmosphere in the creative achievement of students was confirmed and can predict 31% of variance in creativity.
Conclusions: The creative atmosphere of university as a social variable, play a significant role in creativity of students.مقدمه: پژوهش کنونی با هدف بررسی نقش جوّ دانشگاه در پیشرفت خلاقانهی دانشجویان انجام شد.
روش: با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، تعداد 362 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه مازندران انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس پیشرفت خلاقانهی کارسون، پترسون و هیگینز (2005) و پرسشنامهی ادراک جوّ دانشگاهی خلاق بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که جوّ دانشگاه، سهم معناداری در پیشبینی پیشرفت خلاقانهی دانشجویان دارد و میتواند ۳۱٪ از تغییرات پیشرفت خلاقانهی دانشجویان را پیشبینی کند.
نتیجهگیری: جوّ دانشگاه بهعنوان متغیری اجتماعی، سهم معناداری در پیشبینی پیشرفت خلاقانهی دانشجویان دارد.https://www.socialpsychology.ir/article_62980_25a1220f66d45e44026c5bbb00f82f28.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800262220160621The Role of Spiritual, Moral and Organizational Intelligence on Intention to Job Leaving of School Principalsنقش هوش معنوی، اخلاقی و سازمانی در تمایل به ترک خدمت مدیران62981FAناصر ناستی زاییمصیب بامریJournal Article19700101Abstract:
Introduction: The aim of this research was to study the relationship between spiritual, moral and organizational intelligence with intention to job leaving among schools principals by descriptive-correlational research method.
Method: Samples of 209 school principal were randomly selected out of a population of all schools principals in Zahedan at the 2015-2016 academic year. Research instruments included spiritual intelligence questionnaire (Abdollahzade et al. 2008), moral intelligence questionnaire (Lennick & Kiel, 2005), organizational intelligence questionnaire (Albrecht, 2003) and turnover intention questionnaire (Kim & Leung, 2007). To analyze data, Pearson correlation coefficient and simultaneous regression analysis were used.
Results: According to the results, between spiritual, moral and organizational intelligence with intention to job leaving, there was a significant negative correlation (Pمقدمه: هدف پژوهش تعیین رابطهی هوش معنوی، اخلاقی و سازمانی با تمایل به ترک خدمت مدیران مدارس با استفاده از روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود.
روش: در این تحقیق جامعهی آماری شامل تمامی مدیران مدارس زاهدان در سال تحصیلی
95-1394 بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 209 مدیر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. بهمنظور بررسی متغیرهای پژوهش از پرسشنامهی هوش معنوی (عبدالهزاده و همکاران، 1387)، پرسشنامهی هوش اخلاقی (لینک و کیل، 2005)، پرسشنامهی هوش سازمانی (آلبرخت، 2003 و پرسشنامهی تمایل به ترک خدمت (کیم و لیونگ، 2007) استفاده گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانهی همزمان استفاده شد.
یافتهها: بر اساس یافتهها بین هوشهای معنوی، اخلاقی و سازمانی با تمایل به ترک خدمت مدیران مدارس رابطهای منفی معنادار وجود داشت (01/0phttps://www.socialpsychology.ir/article_62981_21261563d7533ad60bee7c0c77233a8e.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800262220160621Mediating Role of Failure to Satisfy Psychological needs and Anger in Relationship Between Bullying and Perceived Control Behaviorنقش واسطهای عدم ارضای نیازهای روانشناختی و خشم در رابطه بین رفتار کنترلی ادراکشده و زورگویی62982FAمژگان سپاه منصورعطیه امراللهی بیوکیJournal Article19700101Introduction: The aim of this study was to investigate the relationship between perceived control behavior and bullying behavior, and study of mediating role of failure to satisfy psychological needs and anger between them.
Method: 480 subjects selected from Tehrans student by random cluster sampling. All subjects answered to failure to satisfy psychological needs (Bartholomew, 2011), perceived control behavior (Bartholomew, 2011) and anger-bullying (Bosworth, 1999) questionnaires. For analyzing data structural equation modeling with LISREL software was used.
Results: Results showed a direct effect of non-satisfaction of psychological needs on anger and bullying is a significant positive. Anger has positive and significant impact on bullying. Given the negative effect of condition, intimidation and control over the behavior of the non-satisfaction of psychological needs is positive and significant. But the effect of controlling praise/reward on the non-satisfaction of psychological needs is not significant. Indirect negative impact of contingent consideration, intimidation and control over anger and bullying behavior is positive and significant. Direct effect on bullying is positive and significant non-satisfaction of psychological needs.
Conclusions: Overall results of perceived control behavior to fulfill psychological needs of anger and violence underscored deals.مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رفتار کنترلی ادراکشده و زورگویی، و نقش واسطهای عدم ارضای نیازهای روانشناختی و خشم در این رابطه بود.
روش: تعداد 480 نفر ار دانشآموزان شهر تهران به صورت نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شده و به پرسشنامههای رفتار کنترلی ادراکشده (بارثولومیو و همکاران،2010)، پرسشنامه عدم ارضای نیازهای روانشناختی (بارثولومیو و همکاران، 2011) و پرسشنامه زورگویی و خشم (بوسورث و همکاران، 1999) پاسخ دادند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد عدم ارضای نیازهای روانشناختی بر خشم و زورگویی اثر مستقیم و مثبت و تأثیر خشم بر زورگویی مثبت و معنادار است. تأثیر توجه مشروط منفی، تهدید و ارعاب و کنترل بیشازحد رفتار بر عدم ارضای نیازهای روانشناختی مثبت و معنادار است؛ اما تأثیر کنترل با تحسین/پاداش بر عدم ارضای نیازهای روانشناختی معنادار نیست. تأثیر غیرمستقیم توجه مشروط منفی، تهدید و ارعاب و کنترل بیشازحد رفتار بر خشم و زورگویی مثبت و معنادار است. تأثیر غیرمستقیم عدم ارضای نیازهای روانشناختی بر زورگویی مثبت و معنادار است.
نتیجهگیری: یافتهها نقش رفتار کنترلی ادراکشده و عدم ارضای نیازهای روانشناختی بر خشم و زورگویی را مورد تأکید قرار میدهند.https://www.socialpsychology.ir/article_62982_9ef5d4e5952a33353b0d8535227a1eaf.pdfانجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-800262220160621Factors Promoting Satisfaction in Urban Hangouts and Its Relation with Demographic Characteristicsعوامل ارتقادهندهی رضایتمندی در پاتوقهای شهری و رابطهی آن با ویژگیهای جمعیتشناختی62983FAوحید وزیریصدف کرامتینادر حاجلوعلی رضایی شریفJournal Article19700101Introduction: This study sets out to identify and prioritize the effective qualitative factors with the aim of investigating the factors promoting satisfaction in hangouts.
Method: According to the theoretical foundations of the research, here main indicators promoting satisfaction in hangouts are presented, and then, each of the indicators are measured and evaluated by the questionnaire prepared by the authors. The statistical population included all patrons of the hangouts located in the District One of Ardabil, out of which 180 people were selected by cluster sampling method.
Results: The highlight of our findings is twofold safety and adequate facilities are of the highest priority for the respondents, and being present in the hangout has an important role in raising environmental experiences. However, the comparative analysis between the groups shows the importance of safety for women, and ease of access and communication with neighbors for men. Furthermore, adequate facilities are of higher importance for single people. Our findings reveal the importance of spatial coherence and legibility indicators for groups below 20 and over 40 years of age, in comparison to other age groups.
Conclusions: The results emphasize that appropriate design of urban hangouts is the solution to improve resident satisfaction, and it can provide appropriate context to meet the needs of different social groups.مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل ارتقادهندهی رضایتمندی در پاتوقهای شهری انجام گرفت تا مؤلفههای کیفی تأثیرگذار بر آن شناسایی و اولویتبندی گردد.
روش: با توجه به مبانی نظری پژوهش، ابتدا عوامل مؤثر بر ارتقاء رضایتمندی در پاتوقها متشکل از 3 شاخص اصلی استخراج گردید و سپس هر یک از این شاخصها با استفاده از پرسشنامهی محققساخته مورد سنجش قرار گرفت. جامعهی آماری مطالعه حاضر را کلیهی افراد مراجعهکننده به پاتوقهای شهری منطقهی یک شهر اردبیل تشکیل میدهد که از آن میان تعداد ۱۸۰ نفر به شیوه خوشهای انتخاب شدند.
یافتهها: نتایج بر این نکته تأکید دارد که شاخصهای امنیت و وجود تسهیلات و امکانات کافی در اولویت اول پاسخگویان قرار داشته و حضور در پاتوق نقش مهمی را در افزایش تجارب محیطی دارد. این در حالی است که مقایسهی تطبیقی بین گروهها نشان از اهمیت عامل امنیت برای زنان و عامل سهولت دسترسی و افزایش ارتباطات همسایگی برای مردان دارد. همچنین عامل تسهیلات و امکانات کافی برای افراد مجرد عامل مهمتری از نظر شرکتکنندهها بود. نتایج بررسی بین گروههای سنی نیز اهمیت شاخصهای انسجام فضایی و خوانایی برای ردههای سنی زیر 20 سال و بالای 40 سال را آشکار میسازد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدستآمده طراحی مناسب پاتوقهای شهری راهکاری در جهت ارتقاء رضایتمندی ساکنین محسوب میشود و میتواند بستر مناسبی را جهت پاسخگویی به نیازهای گروههای مختلف اجتماعی فراهم نماید.https://www.socialpsychology.ir/article_62983_5ca2d0216c0cb7f65ce75529acd1da43.pdf