انجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002103820200905The Relationship between Social Behavior, Social Competence, Social Preference and Bullying Behavior among Students: The Moderating Role of Genderرابطه رفتار اجتماعی، شایستگی اجتماعی و ترجیح اجتماعی با رفتار قلدری دانشآموزان: نقش تعدیلکننده جنسیت12011468310.22034/spr.2020.114683FAسیما سادات کرسویگروه روانشناسی ، دانشگاه کاشان ، کاشان ، ایران0000-0003-1897-181Xمجید صدوقیگروه روانشناسی ، دانشگاه کاشان ، کاشان ،ایران0000-0002-6439-6513Journal Article20190825<strong>Introduction</strong><strong>: </strong> Bullying at school is a type of interpersonal violence that could have serious short-term and long-term consequences for both the bullying and the victimized students. Therefore, it is essential to identify the underlying causes. The present study aimed to explore the relationship between social behavior, social preference, social competence, and bullying behaviors among students by considering the moderating role of gender.. <br /> <strong>Method:</strong> This study was descriptive and correlational. The statistical population included all 13-15-year old students in Kashan. Using cluster sampling, 414 students (202 females & 212 males) were chosen. The participants filled in Illinois Bullying Scale (2001), Warden & Mackinnon Social Behavior Questionnaire (2003), and Smart and Sanson Social Competence Questionnaire (2003), and Sociogram. <br /><strong>Results:</strong> Pearson correlation coefficients showed that there are significant, negative relationships between bullying with social competence and social behavior and positive correlation between bullying and social rejection. There was no relationship between bullying and social acceptance. Moreover, regression analysis indicates that gender (β=.17, t=4.11), social behavior (β=-0.43, t=-9.0), and social rejection (β=.11, t=2.65) can predict 30% of the variance in the bullying behavior. Furthermore, gender has a moderating role only in the relationship between social rejection and social behavior with bullying behavior. <br /><strong>Conclusion:</strong> The results suggest the critical importance of competence, social behavior, and social preference in causing bullying behaviors. Hence, bullying behaviors could be decreased by designing and implementing programs to teach social behavior for obtaining a desirable social position among peers and especially reducing social rejection and enhancing social behaviors among male students.<strong>مقدمه:</strong> قلدری در مدرسه نوعی خشونت میان فردی است که میتواند عواقب کوتاهمدت و بلندمدت نامطلوبی برای افراد قلدر و قربانیان آنها در پی داشته باشد؛ بنابراین شناسایی عوامل زمینهساز آن از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه رفتار، ترجیح و شایستگی اجتماعی با رفتارهای قلدری در دانشآموزان با توجه به نقش تعدیلکنندگی جنسیت بود.<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش از نوع توصیفی با طرح همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، دانشآموزان 13 تا 15 ساله شهر کاشان بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 414 نفر (202 دختر و 212 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و به پرسشنامه شایستگی اجتماعی اسمارت و سان سون (2003)، مقیاس رفتار اجتماعی واردن و مکینان (2003)، پرسشنامه قلدری ایلی نویز (2001) و آزمون گروه سنجی پاسخ دادند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج ماتریس همبستگی نشان داد که در بین دختران و پسران، قلدری با شایستگی اجتماعی و رفتار اجتماعی رابطه معکوس معنادار دارد. همچنین، اگرچه در بین دختران رابطه معناداری میان قلدری با ترجیح اجتماعی (پذیرش و طرد) مشاهده نشد، در بین پسران قلدری با طرد اجتماعی رابطه معناداری داشت. بعلاوه، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای جنسیت (17/0=β، 11/4= t)، رفتار اجتماعی (43/0- =β، 9/0-=t) و طرد اجتماعی (11/0=β، 65/2=t) میتوانند بهطور معناداری 30/0 واریانس قلدری را تبیین نمایند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که جنسیت در رابطه طرد اجتماعی و رفتار اجتماعی با قلدری نقش تعدیلکننده داشت.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج، نشانگر اهمیت شایستگی، رفتار اجتماعی و ترجیح اجتماعی در بروز رفتارهای قلدری است؛ بنابراین، تدوین و اجرای برنامههایی در جهت آموزش رفتار اجتماعی بهمنظور کسب جایگاه اجتماعی مطلوب در میان همسالان و بهطور خاص، کاستن از طرد اجتماعی و تقویت رفتارهای اجتماعی در پسران میتواند به کاهش رفتار قلدری در دانشآموزان کمک کند.انجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002103820200905Social Explanation of Risky Driving based on Social Capital Structureتبیین اجتماعی رانندگی مخاطرهآمیز بر اساس سازه سرمایه اجتماعی214011468710.22034/spr.2020.114687FAموسی سعادتیگروه جامعه شناسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایرانJournal Article20200407<strong>Introduction:</strong> Today, the risky driving style among the citizens, especially the young people, is one of the most important social concerns, the consequence of which, in addition to the individual itself, can cause irreparable damage to other social activists and disturb social discipline. Therefore, the present study was conducted to socially explain risky driving based on the structure of social capital<strong>.</strong> <br /><strong>Method:</strong> The research method is a survey and the statistical population includes all people aged 15-34 years old in Tabriz city with 579694 people. of these, 630 people using the Cochran statistical formula and multi-stage clustering method sample size were selected; the data gathering tool was a researcher-made questionnaire. SPSS-22 software was used to analyze the data. <br /><strong>Results:</strong> The results of the research indicate that the correlation between all social capital components including social support, social participation, social awareness, social cohesion, and social trust with risky behaviors at a meaningful level of less than 0.01 was confirmed, the type of relationship negative and inverse. The results of the regression analysis also showed that the variables present in the regression model were able to predict 11.5% of the changes in risky driving. <br /><strong>Conclusion:</strong> Considering the significant relationship and the effective role of social capital in predicting risky driving in the present research, it can be admitted that having social capital can act as social protection against social problems such as risky driving of youth. Hence, it is more than necessary to establish a framework for improving the social capital of young people both at the family level and at the community level.<strong>مقدمه:</strong> امروزه سبک رانندگی مخاطرهآمیز در بین شهروندان بهویژه قشر جوان یکی از مهمترین دغدغههای اجتماعی میباشد که پیامد آن میتواند، علاوه بر خود فرد، صدمات جبرانناپذیری را بر سایر کنشگران اجتماعی وارد سازد و موجب اختلال در نظم و انضباط اجتماعی شود. پژوهش حاضر نیز با هدف تبیین اجتماعی رانندگی مخاطرهآمیز بر اساس سازه سرمایه اجتماعی به انجام رسیده است.<br /> <strong>روش:</strong> روش تحقیق پژوهش حاضر پیمایش میباشد و جامعه آماری نیز، شامل جوانان شهر تبریز به تعداد 579694 نفر میباشد که از این تعداد، 630 نفر با استفاده از فرمول آماری کوکران و شیوه خوشهای چندمرحلهای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند، ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامه محقق ساخته میباشد، همچنین جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای SPSS 22 استفاده شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج تحقیق حاکی از آن است که همبستگی بین تمامی مولفههای سرمایه اجتماعی با رانندگی پرخطر در سطح معناداری کمتر از 01/0 به تأئید رسید، نوع رابطه نیز منفی و معکوس میباشد. نتایج تحلیل رگرسیونی نیز نشان داد که متغیرهای حاضر در مدل رگرسیونی توانستهاند 5/11 درصد از تغییرات متغیر رانندگی مخاطرهآمیز را پیشبینی نمایند.<br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>با توجه به رابطه معنادار و نقش مؤثر سرمایه اجتماعی در پیشبینی رانندگی مخاطرهآمیز در پژوهش حاضر، میتوان اذعان نمود که برخورداری از سرمایه اجتماعی میتواند در برابر مسایل و آسیبهای اجتماعی بهمراتب رانندگی پرخطر جوانان همچون سپری عمل نماید. از اینرو، بسترسازی جهت بهبود و افزایش سرمایهاجتماعی جوانان هم در سطح خانواده و هم درسطح جامعه بیش از پیش ضروری به نظر میرسد.<br /> انجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002103820200905Development of social dimensions of health from the perspective of urban managementتدوین ابعاد اجتماعی سلامت از منظر مدیریت شهری416411468810.22034/spr.2020.114688FAشیلر کیخاونیگروه روانشناسی ، دانشگاه پیام نور ، تهران ، ایرانمجید صفاری نیاگروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایراناحمد علی پورگروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانولی الله فرزادگروه روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه خوارزمی ، تهران ، ایرانJournal Article20200403<strong>Introduction</strong>: To develop social health in the macro dimension in any society is a sign of prosperity and progress, and this is not possible without providing a local and functional model appropriate to the conditions of society. The present study compiles social health indicators from the perspective of urban health. <br /><strong>Method</strong>: In order to develop the social dimensions of health from the perspective of urban management, the survey method was used. The statistical population of the study consisted of all experts in the field of social health and city managers, 311 of whom were selected by available means from Tehran. The research instrument was a researcher-made questionnaire with 20 indicators and 114 markers, with Cronbach's alpha of 0.975, which was used in the field (interview, focus group discussion and Delphi) according to a group of social health experts and senior urban managers to The study of social health indicators from the perspective of urban management in Iran was designed. Exploratory factor analysis was used to analyze the information and compile the indicators. <br /><strong>Results:</strong> The results of exploratory analysis showed that there were 20 indicators and 114 indicators as social components of health from the perspective of urban management. <br /><strong>Conclusion</strong>: By identifying indicators and indicators of urban social health, they can be accredited and standardized in Iran, and by preparing a checklist based on this model, we can help promote social health in urban plans and projects.<strong>مقدمه:</strong> ارتقاء سلامت اجتماعی در بعد کلان در هر جامعهای نشانهای از رفاه و پیشرفت است و این امر بدون تهیه مدلی بومی و کارکردی متناسب با شرایط جامعه امکان پذیر نمیباشد. پژوهش حاضر به تدوین شاخصهای سلامت اجتماعی از منظر مدیریت شهری میپردازد.<br /> <strong>روش:</strong> به منظور تدوین ابعاد اجتماعی سلامت از منظر مدیریت شهری از روش زمینهیابی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش عبارت بودند از کلیه خبرگان در حوزه سلامت اجتماعی و مدیران شهری که 311 نفر از آن ها به شیوه در دسترس از شهر تهران انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت از پرسشنامه محقق ساخته با 20 شاخص و 114 نشانگر، دارای آلفای کرونباخ 975/0 بود که با استفاده از روش زمینهیابی (مصاحبه، گروه کانونی و دلفی) مطابق نظر گروهی از خبرگان سلامت اجتماعی و مدیران ارشد شهری جهت بررسی شاخصهای سلامت اجتماعی از منظر مدیریت شهری در ایران طراحی گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات و تدوین شاخصها از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج حاصل از تحلیل اکتشافی حاکی از وجود 20 شاخص و 114 نشانگر به عنوان مؤلفههای اجتماعی سلامت از منظر مدیریت شهری بود.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> با شناسایی شاخصها و نشانگرهای سلامت اجتماعی شهری میتوان آنها را در ایران اعتباریابی و هنجاریابی نمود و با تهیه چک لیستی مبنی بر این مدل، میتوان به ارتقاء سلامت اجتماعی در طرح ها و پروژههای شهری کمک کرد.انجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002103820200905Predicting the relationship between emotional intelligence and anger rumination with the aggression of Tabriz university studentsپیش بینی رابطه هوش هیجانی و نشخوار خشم با پرخاشگری در دانشجویان دانشگاه تبریز658211469110.22034/spr.2020.114691FAالهام سعیدیگروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریزحسن صبوری مقدمگروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریزتورج هاشمیگروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز0000-0002-8353-6104Journal Article20190512<strong>Introduction: </strong>This research aimed to predict the relationship between emotional intelligence and anger rumination with aggression <br /><strong>Method:</strong> The research was a correlation method. The population was all students of Tabriz University and 377 students were selected by multistage cluster sampling. They answered questionnaires of Bar-on emotional intelligence questionnaire (1997), Bass and Perry aggression questionnaire (1992), and Sukhodolsky et al. anger rumination questionnaire (2001). The data were analyzed by multiple regression. <br /><strong>Results</strong><strong>:</strong> Data analysis showed that emotional intelligence and anger rumination were able to significantly predict aggression changes, while emotional intelligence negatively and anger rumination had a positive role in explaining aggression. Beta coefficients indicated that emotional intelligence with the highest value (-0.64) had a greater role in explaining aggression <br /> <br /><strong>Conclusion: </strong>Based on the findings, it can be deduced that aggression is influenced by cognitive and emotion management and control factors and it is necessary to emphasize cognitive and emotional skills.<strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر با هدف پیشبینی رابطه هوش هیجانی و نشخوار خشم با پرخاشگری انجام گرفت.<br /> <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر به صورت توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز بود که 377 نفر از دانشجویان با روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای هوش هیجانی بار- اُن (1997)، پرخاشگری بأس و پری (1992) و نشخوار خشم سوکودولسکی و همکاران (2001) پاسخ دادند. یافتهها به روش رگرسیون چندگانه تحلیل گردید.<br /> <strong>یافتهها:</strong> تحلیل دادهها نشان داد که هوش هیجانی و نشخوار خشم قادرند، بطور معنی دار تغییرات پرخاشگری را پیشبینی کنند که در این میان هوش هیجانی بطور منفی و نشخوار خشم بطور مثبت در تبیین پرخاشگری نقش داشتند. ضرایب بیانگر این بودند که هوش هیجانی با بالاترین مقدار (64/0-) سهم بیشتری در تبیین پرخاشگری دارد.<br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>مبتنی بر یافتهها میتوان استنباط کرد که پرخاشگری از عوامل شناختی و مدیریت و کنترل هیجانات تأثیر پذیرفته و برای کنترل آن لازم است بر مهارتهای شناختی و هیجانی تأکید شود.انجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002103820200905Investigation the relation of psychological and social capitals with social health, with regards to the, mediator variable of social supportبررسی رابطه سرمایههای روانشناختی و اجتماعی با سلامت اجتماعی با توجه به متغیر میانجی حمایت اجتماعی8310011469410.22034/spr.2020.114694FAسارا قربانیگروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0002-3843-5806محمد رضا جهانی زادهگروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.0000-0003-2535-0413سید مهران میربدگروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانلیلا امیدیگروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اصفهان، ایرانJournal Article20190908<strong>Introduction: </strong>Social health is one of the most basic measures of social well-being in any society and it is effective in improving the quality of life of every society and in a way provides for the well-being and well-being of one's life and collective life. The purpose of this study was to investigate the relationship between psychological and social capital and social health concerning the mediator variable of social support. <br /><strong>Method:</strong> The method of research was descriptive – correlational and the statistical population included all students of Payame Noor University of Hassanabad and Varzane in the academic year of 2017-18, that among the samples, 150 students are entered to the analysis by available sampling procedures. The data are collected by psychological capital questionnaires Luthans (2007), Bullen & Onyx social capital scale (2005), Phillips social support questionnaire (1986), and Keyes Social well–being questionnaire (2004). the path analysis method was used to evaluate the relationships between variables. <br /><strong>Results:</strong> The results of path analysis showed that only coefficients of social capital paths to social support, psychological capital to social health and social support path to social health were positive and significant (P <0.05). The results also showed that the social support variable could not mediate the relationship between psychological capital and social capital with social health (P>0.05). <br /><strong>Conclusion:</strong> Students with better psychological capital and better social support will enjoy better social health.<strong>مقدمه:</strong> سلامت اجتماعی از اساسیترین معیارهای رفاه اجتماعی هر جامعهای است و در ارتقای کیفیت زندگی هر جامعهای مؤثر است و به نوعی بهزیستن و خوب نگریستن به زندگی و حیات جمعی را برای فرد فراهم میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سرمایههای روانشناختی و اجتماعی با سلامت اجتماعی با توجه به متغیر میانجی حمایت اجتماعی انجام شده است.<br /> <strong>روش:</strong> روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای پیام نور حسن آباد و ورزنه در سال تحصیلی 1396-97 بودند که از میان آنها نمونهای به حجم 150 نفر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و وارد تحلیل شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای سرمایه روانشناختی لوتانز (2007)، سرمایه اجتماعی بولن و اونیکس (2005)، پرسشنامه حمایت اجتماعی فیلیپس (1986) و پرسشنامه استاندارد سلامت اجتماعی کیز (۲۰۰۴) جمع آوری گردید. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرها از روش تحلیل مسیر در معادلات ساختاری استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که تنها ضرایب مسیرهای سرمایه اجتماعی به حمایت اجتماعی، سرمایه روانشناختی به سلامت اجتماعی و مسیر حمایت اجتماعی به سلامت اجتماعی مثبت و معنادار است (05/0>Ρ). همچنین نتایج نشان داد که متغیر حمایت اجتماعی نتوانسته است نقش میانجیگر در رابطه بین سرمایه روانشناختی و سرمایه اجتماعی با سلامت اجتماعی ایفا نماید(05/0<Ρ).<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> دانشجویانی که سرمایه روانشناختی و حمایت اجتماعی مطلوبتری داشته باشند از سلامت اجتماعی مناسبی برخوردار خواهند بود.انجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002103820200905The Effectiveness of Enriching Interpersonal Relationship Based on Emotionally Focused Therapy on Psychosocial -Social Adjustment and Social Health in Married Women with Multiple Sclerosisاثربخشی آموزش غنیسازی روابط بین فردی مبتنی بر رویکرد هیجان مدار بر سازگاری روانی- اجتماعی و سلامت اجتماعی زنان متأهل مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس10111611469710.22034/spr.2020.114697FAمهناز علی اکبری دهکردیگروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایرانسهیلا دهخداییگروه روانشناسی ، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران0000-0002-8681-9804Journal Article20200131<strong>Introduction:</strong> Multiple sclerosis is a debilitating disease that affects the brain and spinal cord and causes many physical and mental problems. The present study was conducted to evaluate the effectiveness of training on the enrichment of interpersonal relationships based on emotionally focused therapy on psychosocial adjustment and the social health of married women with multiple sclerosis. <br /><strong>Method</strong><strong>:</strong> The research design was semi-experimental with a pre-test-post-test with a control and follow-up group. The statistical population of the study included all married women with MS who were members of the Isfahan MS Association in 2019, and 30 people were selected based on the criteria for entering the study and targeted sampling method and were randomly divided into two groups of 15 people. The experimental group participated in eight 90-minute sessions based on the relationship enhancement program, but no intervention was performed for the control group. In three stages, the subjects answered Derogatis & Derogatis psychosocial adjustment to disease (1990) and Keys social health questionnaires (2004). Also, the research data were analyzed by repeated analysis of variance. <br /><strong>Results</strong><strong>:</strong> Enrichment sessions based on emotion-oriented approach improved social-psychological adjustment with the disease in the post-test and follow-up phase (p < 0.01) and its effect remained constant over time. However, experimental intervention only in the post-test stage increased the social health of married women with multiple sclerosis (p < 0.05). <br /><strong>Conclusion</strong><strong>:</strong> It seems that teaching how to enrich interpersonal relationships based on the emotion approach has led to improved psychosocial adjustment with the disease and increased the social health of married women with multiple sclerosis.<strong>مقدمه: </strong>مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری ناتوان کننده است که مغز و نخاع را تحت تأثیر قرار میدهد و باعث بروز مشکلات عدیده جسمی و روانی میشود. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش غنی سازی روابط بین فردی مبتنی بر رویکرد هیجان مدار بر سازگاری روانی- اجتماعی و سلامت اجتماعی زنان متأهل مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام گرفت.<br /> <strong>روش:</strong> طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی زنان متأهل مبتلا به بیماری MS که عضو انجمن ام اس شهر اصفهان در سال 1398 بودند که 30 نفر براساس ملاکهای ورود به مطالعه و به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. افراد گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقهای مبتنی بر رویکرد هیجان مدار شرکت کردند؛ اما برای گروه کنترل، مداخلهای صورت نگرفت. آزمودنیها در سه مرحله به پرسشنامههای سازگاری روانی اجتماعی با بیماری دروگتیس و دروگتیس (1990) و پرسشنامه سلامت اجتماعی کیز (۲۰۰۴) پاسخ دادند. همچنین دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تحلیل شد.<br /> <strong>یافتهها: </strong>جلسات غنی سازی روابط مبتنی بر رویکرد هیجان مدار سبب بهبود سازگاری روانی اجتماعی با بیماری در مرحله پس آزمون و پیگیری شده (01/0>p) و اثر آن در طول زمان نیز ثابت باقی مانده است. درحالیکه مداخله آزموشی تنها در مرحله پس آزمون سبب افزایش سلامت اجتماعی زنان متأهل مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شده است (05/0>p).<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: به نظر میرسد که آموزش غنی سازی روابط بین فردی مبتنی بر رویکرد هیجان مدار منجر به بهبود سازگاری روانی- اجتماعی با بیماری و افزایش سلامت اجتماعی زنان متأهل مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شده است.انجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002103820200905Prediction of Mothers’ Difficulties in Emotion Regulation via Their Attachment Styles in Tehran City’s Suburbپیش بینی مشکلات تنظیم هیجانی مادران حاشیه نشین شهر تهران بر اساس سبکهای دلبستگی آنان11713411469810.22034/spr.2020.114698FAآرزو افشاریگروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-00031795-3994Journal Article20190613<strong>Introduction:</strong> Multiple sclerosis is a debilitating disease that affects the brain and spinal cord and causes many physical and mental problems. The present study was conducted to evaluate the effectiveness of training on the enrichment of interpersonal relationships based on emotionally focused therapy on psychosocial adjustment and the social health of married women with multiple sclerosis. <br /><strong>Method</strong><strong>:</strong> The research design was semi-experimental with a pre-test-post-test with a control and follow-up group. The statistical population of the study included all married women with MS who were members of the Isfahan MS Association in 2019, and 30 people were selected based on the criteria for entering the study and targeted sampling method and were randomly divided into two groups of 15 people. The experimental group participated in eight 90-minute sessions based on the relationship enhancement program, but no intervention was performed for the control group. In three stages, the subjects answered Derogatis & Derogatis psychosocial adjustment to disease (1990) and Keys social health questionnaires (2004). Also, the research data were analyzed by repeated analysis of variance. <br /><strong>Results</strong><strong>:</strong> Enrichment sessions based on emotion-oriented approach improved social-psychological adjustment with the disease in the post-test and follow-up phase (p < 0.01) and its effect remained constant over time. However, experimental intervention only in the post-test stage increased the social health of married women with multiple sclerosis (p < 0.05). <br /><strong>Conclusion</strong><strong>:</strong> It seems that teaching how to enrich interpersonal relationships based on the emotion approach has led to improved psychosocial adjustment with the disease and increased the social health of married women with multiple sclerosis.<strong>مقدمه: </strong>امروزه حاشیه نشینی یکی از مهمترین بسترهای بروز آسیب های روانی- اجتماعی تلقی میشود. برای پیشگیری از بروز این آسیبها، ابتدا باید به خانواده و یکی از مهمترین نقشهای آن یعنی مادری، توجه کرد. لذا پژوهش حاضر درصدد پیش بینی مشکلات تنظیم هیجانی مادران ساکن در حاشیه شهر تهران، بر اساس سبکهای دلبستگی آنان بود.<br /> <strong>روش: </strong>پژوهش حاضر به صورت توصیفی- مقطعی و از نوع همبستگی بود. جامعهی این پژوهش شامل کلیه مادران دارای فرزند ساکن در شهرستان های رباط کریم و پاکدشت بود. بدین منظور نمونهای متشکل از 119 نفر از زنان ساکن در این دو شهرستان به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامههای سبک دلبستگی بزرگسال (بشارت، 1392) و مقیاس مشکلات تنظیمهیجانی (گراتز و رومئر، 2004) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل رگرسیونخطی چندمتغیری در نرمافزار SPSS-20 مورد بررسی قرار گرفت.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج این پژوهش نشان داد که مادران با سبک ایمن مشکلات کمتری در تنظیم هیجانات داشته، وضوح هیجانی بالاتر و توانایی دسترسی به راهبردهای نظمبخشی هیجانی بهتری دارند؛ سبک اجتنابی قادر به پیشبینی مشکلات مربوط به شرکت در رفتارهای هدفمند و سبک دوسوگرا به طور معنیداری نمره کل دشواری در تنظیم هیجان، عدم پذیرش پاسخ های هیجانی، مشکلات کنترل تکانه و محدودیت دسترسی به راهبردهای تنظیم هیجانی را پیشبینی نمود.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> این نتایج بیانگر اهمیت بیشتر سبکهای دلبستگی دوسوگرا و ایمن و نقش کمتر سبک اجتنابی در پیشبینی مشکلات مرتبط با نظمبخشی به هیجانات در مادران حاشیهنشین شهر تهران بود.<br /> انجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002103820200905Determining the Mediating Role of Communication Skills in the Relationship between alexithymia and marital burnout of divorce client Couples in Yazdتعیین نقش واسطهای مهارت ارتباطی در رابطه بین ناگویی هیجانی و دلزدگی زناشویی زوجین متقاضی طلاق13515011470010.22034/spr.2020.114700FAمحبوبه زارع باغبیدیدانشکده روانشناسی ، دانشگاه آزاد واحد میبد ، یزد ، ایراناعظم اعتمادی فردگروه معارف اسلامی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایرانJournal Article20190414<strong>Introduction</strong>: Considering the increasing number of divorce client couples, investigating factors affecting marital burnout has received much attention from researchers. Marital burnout is a painful state of physical, emotional, and emotional exhaustion that results in divorce in its most severe form. The purpose of this research was to determine the Mediating role of communication skills in the relationship between alexithymia and marital burnout of divorce client couples in Yazd. <strong>Method</strong>: The research method was descriptive – correlation and the population of research include all divorce client couples in Yazd that a sample of 180 divorce client couples was selected via in reachable sampling method. The research instruments were: Pains (1996) burnout couple measurement, Jerabeck (2004) Interpersonal communication skills questionnaire and general self-efficacy scale, and Toronto alexithymia scale (FTAS-20). Pearson correlation coefficient and path analysis used for data analysis. <strong>Results</strong>: Results showed the significant relation between alexithymia, communication skills, and marital burnout of divorce client couples (p < 0/05). <br /><strong>Conclusion:</strong> Based on the finding of this research , couples' recognition and gaining of communication skills, given the significant relationship between alexithymia and marital burnout, can play an effective mediating role in reducing divorce.<strong>مقدمه</strong>: امروزه با توجه به زیاد شدن آمار زوجین متقاضی طلاق و آثار نامطلوب آن بر جامعه و اجتماع بشری بررسی عوامل مؤثر بر دلزدگی زناشویی بسیار مورد توجه محققان قرار گرفته است. دلزدگی زناشویی وضعیت دردناک فرسودگی جسمی، عاطفی و روانی است که در شدیدترین حالت آن به طلاق منتهی میشود. در همین راستا، این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهای مهارت ارتباطی در رابطه بین ناگویی هیجانی و دلزدگی زناشویی زوجین متقاضی طلاق در شهر یزد انجام شد.<br /> <strong>روش</strong>: روش پژوهش توصیفی – همبستگی بود. جامعهی آماری شامل کلیهی زوجین متقاضی طلاق در شهر یزد بودند که از بین زوجین مراجعه کننده به دادگاه خانواده و مراکز مشاوره به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 180 نفر از این زوجین به عنوان نمونهی پژوهش انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش پرسشنامه دلزدگی زناشویی (BMC) پاینز (1996)، پرسشنامه تجدید نظر شدة مهارتهای ارتباطی جرابک (۲۰۰۴) و مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (FTAS-20) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل مسیر استفاده شد. <br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتههای این پژوهش نشان داد که بین ناگویی هیجانی و مهارتهای ارتباطی با دلزدگی زناشویی در زوجین متقاضی طلاق رابطه معناداری وجود دارد (05/0>P).<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس یافتههای این تحقیق، شناخت وکسب مهارتهای ارتباطی توسط زوجین، باتوجه به رابطهی معنا دار ناگویی هیجانی و دلزدگی زناشویی میتواند نقش واسطهای مؤثری در کاهش تقاضای طلاق داشته باشد. انجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002103820200905Effectiveness of Gratitude Training on Empathy and Communication Skills in Adolescents Girlsاثربخشی آموزش قدردانی بر همدلی و مهارتهای ارتباطی نوجوانان دختر15116611470610.22034/spr.2020.114706FAآرزو امید پورگروه روانشناسی ، دانشگاه پیام نور آستانه اشرفیه، رشت، ایرانمجید برادرانگروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانفرزانه رنجبر نوشریگروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20200306<strong>Introduction:</strong> The purpose of this study was to effectiveness of gratitude training on empathy and communication skills in adolescents girls. <br /><strong>Method:</strong> This research was conducted through a pre-test and post-test research design with a control group. The statistical population of the study consisted of 3258 female eighth-grade students in Rasht city in the academic year of 2019-2020, from which a sample of 40 was selected and randomly divided into experimental and control groups. For data collection, Quinn Dam (2004), Empathy Juliff & Farrington (2006), and Emmons & McCullough Appreciation Training Questionnaire (2) were used. The data were analyzed by multivariate analysis of covariance. <br /><strong>Results:</strong> The results showed that gratitude training influenced female adolescents' empathy (P˂0.028) and communication skills (P˂0.001). <br /><strong>Conclusion:</strong> According to the findings of this study, it can be concluded that adolescence is a very important and important period with unique characteristics. In this context, appreciation of training can be effective.<strong>مقدمه:</strong> هدف این پژوهش اثربخشی آموزش قدردانی بر همدلی و مهارتهای ارتباطی نوجوانان بود.<br /> <strong>روش:</strong> این پژوهش به روش آزمایشی و طرح پژوهش پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تعداد 3258 از دانش آموزان دختر پایه هشتم شهرستان رشت در سال تحصیلی 99-1398 بود که از بین آنها نمونهای به تعداد 40 نفر انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی کوئین دام (2004) و همدلی جولیف و فارینگتون (2006) و آموزش قدردانی ایمونز و مک کالوگ (۲۰۰۳) استفاده شد. دادههای پژوهش با تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که آموزش قدردانی بر افزایش همدلی (028/0P˂) و مهارتهای ارتباطی دختران نوجوان اثرگذار است (001/0P˂).<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس نتایج یافته های این پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که دوره نوجوانی دوره بسیار حساس و با اهمیتی است که دارای ویژگیهای منحصر به فرد میباشد و در این زمینه آموزش قدردانی میتواند مؤثر باشد.<br /> انجمن روانشناسی اجتماعی ایرانپژوهش های روانشناسی اجتماعی2251-8002103820200905Discriminatory Power of Social Influence Tactics and Organizational Collectivism Culture in Discriminating among Levels of Social Well-being in the Workplaceبررسی قدرت تمیزی راهبردهای نفوذ اجتماعی و فرهنگ جمعگرایی سازمانی در تفکیک سطوح بهزیستی اجتماعی در محیط کار16718711470710.22034/spr.2020.114707FAشبنم جوانمردگروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران ، ایرانحسین اسکندریگروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراناحمد برجعلیاستاد گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراننورعلی فرخیگروه سنجش دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20191030<strong>Introduction: </strong>Social well-being is one of three subjective well-being dimensions that in a company with psychological and emotional well-being makes the full picture of mental health. Based on the social exchange theory, Social well-being could be predicted by social influence tactics and organizational collectivism culture. This study aimed to investigate the discriminatory power of social influence tactics and organizational collectivism culture in discriminating among three levels of social well-being in the workplace. <br /><strong>Method: </strong>The research method was predicting the type of correlational research that was designed to obtain a discriminant equation. The research sample was 179 National Iranian Oil Company personnel in 2019. The data were analyzed via SPSS-23 software, by ANOVA and discriminant analysis tests. <br /><strong>Results</strong><strong>: </strong>Findings showed that there are significant differences in social influence tactics and organizational collectivism culture between three groups (high, medium, and low social well-being levels). Also, the discriminant analysis showed that social influence tactics and organizational collectivism culture combination, significantly discriminant among three levels of social well-being in the workplace. <br /><strong>Conclusion: </strong>Findings indicate that in line with Social Exchange Theory, using soft social influence strategies in organizations with collectivist culture, via increasing psychological rewards and decreasing psychological costs in interpersonal relationships, will impact the quality of interpersonal relationships and accordingly produce high levels of social well-being in the workplace.<strong>مقدمه:</strong> بهزیستی اجتماعی یکی از ابعاد سهگانه بهزیستی روانی است که در کنار بهزیستی روانشناختی و بهزیستی اجتماعی تصویر کاملی از سلامت روان افراد ارائه میدهد. بر اساس نظریه تبادل اجتماعی به نظر میرسد، سطوح این متغیر در محیط کار توسط راهبردهایی که افراد برای تاثیرگذاری بر یکدیگر استفاده میکنند و همچنین فرهنگ جمعگرایی در سازمان پیشبینی شود. هدف پژوهش حاضر بررسی قدرت تمیزی ترکیب متغیرهای راهبرد نفوذ اجتماعی و فرهنگ جمعگرایی سازمانی در تفکیک سه سطح بهزیستی اجتماعی در محیط کار است.<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش همبستگی از نوع پیشبینی است که با هدف پیشبینی عضویت گروهی و دستیابی به یک معادله ممیز طراحی شده است. نمونۀ پژوهشی 179 نفر از پرسنل ستادی شرکت ملی نفت ایران در سال 1398 بودند. دادهها در نرما فزار آماری SPSS-23 با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل ممیز تحلیل شدند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که در راهبردهای نفوذ اجتماعی و فرهنگ جمعگرایی سازمان، بین سه گروه (بهزیستی اجتماعی بالا، پایین و متوسط) در سطح 95/0 اطمینان تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل ممیز حاکی از آن است که ترکیب راهبردهای نفوذ اجتماعی و فرهنگ جمعگرایی سازمانی، بطور معناداری سطوح بهزیستی اجتماعی در محیط کار را از یکدیگر تفکیک میکند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> یافتهها نشان میدهد که بکارگیری راهبردهای نفوذ اجتماعی نرم در سازمانهایی که فرهنگ جمعگرایی در آنها جریان دارد، بهواسطۀ افزایش پاداشها و کاهش هزینههای روانشناختی در روابط بینفردی، با افزایش کیفیت روابط بینفردی و در نتیجه دستیابی به سطوح بالای بهزیستی اجتماعی همراه است.