نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری برنامهریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه کردستان
2 استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین تفاوتهای جنسیتی در استفاده از شبکههای اجتماعی و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی در میان دانشآموزان مقطع دبیرستان منطقه 5 تهران در سال تحصیلی 95-94 میباشد.
روش: این پژوهش به روش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانشآموزان مقطع دبیرستان منطقه 5 تهران در سال تحصیلی 95-1394 میباشد. نمونه آماری، شامل 372 نفر از دانشآموزان هستند که (172 پسر و 200 دختر) به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. همچنین بهمنظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته که دارای ویژگیهای فنی (روایی محتوایی و پایایی، 86/0) مناسبی بوده برای اندازهگیری میزان استفاده دانشآموزان از شبکههای اجتماعی استفاده گردیده و از نمرات پایان ترم دوم تحصیلی 95-1394 برای عملکرد تحصیلی دانشآموزان استفاده شد، سپس از طریق نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در بین دانشآموزان زیاد بوده و این مسئله سبب افت تحصیلی دانشآموزان شده است. تفاوت معناداری بین دختران و پسران در میزان استفاده و انگیزه استفاده از اینگونه شبکهها وجود داشت. همچنین، شبکه اجتماعی تلگرام بیشترین محبوبیت را در بین دانشآموزان داشته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Gender differences in the use of social networks (Case Study of high school students of Tehran, region 5)
نویسندگان [English]
- majid ghasemy 1
- ali moghadamzadeh 2
1 دانشجوی دکتری برنامهریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه کردستان
2 استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
چکیده [English]
Introduction: The aim of this study was to determine gender differences in the use of social networks and its relationship with academic performance among high school students of Tehran, region 5, in the educational year 1394-95.
Methods: This research used a descriptive survey-based approach. The statistical population was all high school students of Tehran region 5 in academic year 1394-95. The statistical sample comprises of 372 students (172 boys and 200 girls) who have been chosen at randomized stratification. We collected data on how much studetns use social networks through a researcher-made questionnaire, which has appropriate technical features (content validity and reliability of 0/86), to measure how much students use social networks and the end of the second academic semester 1394-1395 for student's performance were used.
Results: The results showed that the use of social networks among students was high and this issue has caused educational decline in the students. There was significant differences between girls and boys in motivation and the use of the networks.
Conclusion: Results showed that Telegram was the most popular social network among the participants.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Social networks
- Academic performance
- Education
- Tehran
- region 5