سمیرا حبیب اللهی؛ شکوه السادات بنی جمالی؛ شیدا سوداگر؛ ناصر صبحی قراملکی
دوره 8، شماره 29 ، خرداد 1397، صفحه 1-22
چکیده
مقدمه: رابطه معنویت و حمایت اجتماعی با سلامت روان و اضطراب مرگ سالمندان به مطالعه بیشتری نیاز دارد. از اینرو، هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین معنویت و حمایت اجتماعی با سلامت روان و اضطراب مرگ در سالمندان بود. روش: روش این پژوهش همبستگی بود و 350 سالمند ساکن شهر تهران، پرسشنامهها را تکمیل کردند. ابزارهای مورد استفاده عبارت بودند از: ...
بیشتر
مقدمه: رابطه معنویت و حمایت اجتماعی با سلامت روان و اضطراب مرگ سالمندان به مطالعه بیشتری نیاز دارد. از اینرو، هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین معنویت و حمایت اجتماعی با سلامت روان و اضطراب مرگ در سالمندان بود. روش: روش این پژوهش همبستگی بود و 350 سالمند ساکن شهر تهران، پرسشنامهها را تکمیل کردند. ابزارهای مورد استفاده عبارت بودند از: پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ)، مقیاس اضطراب مرگ تمپلر، پرسشنامه معنویت پارسیان و دونینگ و پرسشنامه حمایت اجتماعی فیلیپس. دادههای بدست آمده با استفاده از تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: رابطه بین سلامت روان و اضطراب مرگ با معنویت و حمایت اجتماعی معنادار بود. معنویت قادر به پیشبینی معنادار سلامت روان (0001/0>P ،406/0 -=β) و اضطراب مرگ (0001/0>P ،233/0- =β) بود. همچنین حمایت اجتماعی توانست سلامت روان (0001/0>P ،349/0- =β) و اضطراب مرگ (0001/0>P ،286/0 -=β) را پیشبینی کند. نتیجهگیری: این یافتهها اهمیت معنویت و حمایت اجتماعی را به عنوان عوامل پیشگیری کننده مربوط به مشکلات سلامت روان و اضطراب مرگ سالمندان آشکار میسازند. واژههای کلیدی: معنویت، حمایت اجتماعی، سلامت روان، اضطراب مرگ، سالمندی.
کریم سواری؛ فاطمه فرزادی
دوره 8، شماره 29 ، خرداد 1397، صفحه 23-42
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه علّی قدردانی با عملکرد تحصیلی و رضایت از زندگی با میانجیگری ابعاد حمایت اجتماعی (اساتید، والدین و همکلاسیها) در دانشجویان دانشگاه پیام نور بود.
روش: جامعه آماری این تحقیق شامل تمام دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور اهواز در سال تحصیلی 1396 میباشد. از این جامعه تعداد 312 نفر به روش نمونهگیری ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه علّی قدردانی با عملکرد تحصیلی و رضایت از زندگی با میانجیگری ابعاد حمایت اجتماعی (اساتید، والدین و همکلاسیها) در دانشجویان دانشگاه پیام نور بود.
روش: جامعه آماری این تحقیق شامل تمام دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور اهواز در سال تحصیلی 1396 میباشد. از این جامعه تعداد 312 نفر به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس اتتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای محققساخته قدردانی سواری (1396)، حمایت اجتماعی والدین، اساتید و همکلاسیها سواری (1396)، رضایت از زندگی داینر، امون، لارسن و گریفین (1985) و معدل تحصیلی استفاده شد. تحلیل دادهها به روش تحلیل مسیر انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد، قدردانی بر عملکرد تحصیلی، رضایت از زندگی، حمایت اجتماعی والدین، اساتید، همکلاسیها و حمایت اجتماعی همکلاسیها بر عملکرد تحصیلی و حمایت اجتماعی والدین و اساتید بر رضایت از زندگی معنیدار است. از دو فرضیه غیر مستقیم چندگانه، فرضیه رابطه غیر مستقیم قدردانی با عملکرد تحصیلی با میانجیگری حمایت اجتماعی والدین و اساتید معنیدار شد.
نتیجه گیری: از این پژوهش میتوان نتیجه گرفت، برای تقویت عملکرد تحصیلی، رضایت از زندگی، جلب حمایت اجتماعی والدین، اساتید و همکلاسیها بایستی مسأله قدردانی از دیگران را جدّی گرفت و برای تحقق آن نزد دیگران تلاش کرد. از طرفی و با توجه به اینکه حمایت اجتماعی همکلاسیها در عملکرد تحصیلی اثر گذار بوده، لذا برای تحقق رضایت از زندگی توجه به حمایت اجتماعی والدین و اساتید بسیار ضروری است.
مسعود نجاری؛ هوشنگ جدیدی؛ امید مرادی؛ کیومرث کریمی
دوره 8، شماره 29 ، خرداد 1397، صفحه 43-58
چکیده
مقدمه: در حال حاضر قلدری در مدارس یک پدیده همهگیر است که میلیونها دانشآموز را تحت تأثیر قرار میدهد. بر همین اساس هدف از پژوهش حاضر تدوین برنامه آموزشی سازگاری اجتماعی و اثربخشی آن بر میزان قلدری دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه ...
بیشتر
مقدمه: در حال حاضر قلدری در مدارس یک پدیده همهگیر است که میلیونها دانشآموز را تحت تأثیر قرار میدهد. بر همین اساس هدف از پژوهش حاضر تدوین برنامه آموزشی سازگاری اجتماعی و اثربخشی آن بر میزان قلدری دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه پژوهش شامل کلیة دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر بوکان در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از طریق روش نمونهگیری خوشهای تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) انتخاب گردید و جهت جمعآوری دادهها به مقیاس قلدری ایلی نویز (2001) پاسخ دادند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 90 دقیقهای و به مدت 5 هفته متوالی (هر هفته 2 جلسه) تحت آموزش برنامه سازگاری اجتماعی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادههای بدست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش برنامة سازگاری اجتماعی بر کاهش قلدری دانشآموزان تأثیر معناداری داشته است (52/0=η، p<0/000، f= 28/94).
نتیجهگیری: در مجموع نتایج حاکی از اثربخش بودن برنامه سازگاری اجتماعی به عنوان یک روش مؤثر در کاهش قلدری دانشآموزان پسر بود. پیشنهاد میشود که این برنامه در دستور کار متولیان آموزش و پرورش و نهادهای تربیتی جهت مقابله و کاهش رفتارهای افراد قلدر در مدارس قرار بگیرد.
بهمن غیوروحدت؛ محمدنقی فراهانی
دوره 8، شماره 29 ، خرداد 1397، صفحه 59-76
چکیده
مقدمه: هنگامی که شناختی از پدیدهها به دست میآید، با آنها به شیوة خاصی بنام نگرش رفتار میکنیم. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه صفات شخصیتی در مدل ششگانه هگزاکو و نگرش افراد به جریانهای سیاسی انجام شد. روش: بدین منظور نمونهای شامل 372 نفر (185نفر مرد، 184نفر زن و 3 نفر با جنسیت نامشخص) به روش نمونهگیری در دسترس از جامعه آماری شهروندان ...
بیشتر
مقدمه: هنگامی که شناختی از پدیدهها به دست میآید، با آنها به شیوة خاصی بنام نگرش رفتار میکنیم. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه صفات شخصیتی در مدل ششگانه هگزاکو و نگرش افراد به جریانهای سیاسی انجام شد. روش: بدین منظور نمونهای شامل 372 نفر (185نفر مرد، 184نفر زن و 3 نفر با جنسیت نامشخص) به روش نمونهگیری در دسترس از جامعه آماری شهروندان تهرانی انتخاب گردید. از پرسشنامههای صفات شخصیت هگزاکو-60 و سنجش نگرش سیاسی (محقق ساخته) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. یافتهها: برای تجزیه تحلیل توصیفی دادهها از جدول فراوانی، میانگین و انحراف معیار و برای تحلیل استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره گام بهگام استفاده شد. نتایج نشان داد که با اطمینان 99 درصد میتوان ادعا نمود که همبستگی مثبت معنیدار بین صفات صداقت-فروتنی، پذیرش و گشودگی با نگرش به جریانهای سیاسی و همبستگی معنیدار منفی بین صفت وظیفهشناسی با نگرش به جریان سیاسی وجود دارد. ولی برای صفات تهییج پذیری و برونگرایی ارتباط معناداری تایید نمیشود. همچنین نتایج نشان داد که متغیرهای صفات گشودگی، وظیفه شناسی، صداقت- فروتنی و پذیرش حدود 66 درصد از تغییرات متغیر نگرش به جریانهای سیاسی را پیشبینی مینمایند. نتیجهگیری: صفات به واسطه تأثیر رویههای خود و کنش متقابل محیط بر این رویهها ارتباط خود را با نگرش به جریانهای سیاسی حفظ و نقش پیشبینی در تبیین نگرش سیاسی را ایفا میکنند. همچنین صفات به علت خاصیت پایداری خود به نگرشهای ذاتاً ناپایدار انسان، رنگ و بوی ماندگاری میدهند.
عزت الله احمدی؛ صمد عدلی پور؛ فریبا پورجبار آخونی
دوره 8، شماره 29 ، خرداد 1397، صفحه 77-94
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مطالعه رفتارهای وندالیستی دانشجویان و رابطه آن با پایبندی به ارزشها (ارزشهای خانوادگی، دینی، فرهنگی- اجتماعی)، احساس بیهنجاری (بیهنجاری اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی) و میزان استفاده از رسانههای نوین (اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی) انجام شد. روش: این پژوهش به روش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مطالعه رفتارهای وندالیستی دانشجویان و رابطه آن با پایبندی به ارزشها (ارزشهای خانوادگی، دینی، فرهنگی- اجتماعی)، احساس بیهنجاری (بیهنجاری اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی) و میزان استفاده از رسانههای نوین (اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی) انجام شد. روش: این پژوهش به روش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سالتحصیلی 97-96 که تعداد آنها برابر با 7000 نفر بود. نمونه آماری، شامل 364 نفر از دانشجویان بودند که به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه رفتارهای وندالیستی (علیوردینیا و همکاران، 1392)، پرسشنامه پایبندی به ارزشها (رسولزاده اقدم و همکاران، 1394) و پرسشنامه احساس بیهنجاری (نادری و همکاران، 1389) است. تجزیه و تحلیل آماری یافتههای پژوهش با آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و مدلسازی معادله ساختاری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش بیانگر آن است که بین پایبندی به ارزشها (ارزشهای خانوادگی، دینی، فرهنگی- اجتماعی) با رفتارهای وندالیستی دانشجویان همبستگی معنادار معکوسی وجود دارد. اما بین میزان احساس بیهنجاری (بیهنجاری اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی) با رفتارهای وندالیستی رابطه معنادار مستقیمی وجود دارد. همچنین، بین میزان استفاده دانشجویان از اینترنت و رفتارهای وندالیستی آنها رابطه مستقیم ضعیفی وجود دارد. علاوه بر این، متغیرهای مستقل در مدل رگرسیونی پژوهش توانستهاند، 21 درصد از تغییرات رفتارهای وندالیستی دانشجویان را تبیین کنند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدست آمدهافزایش پایبندی به ارزشها و کاهش احساس بیهنجاری نزد دانشجویان از امور ضروری است و هر گونه بهبود و تغییر در میزان این متغیرها میتواند، کاهش رفتارهای وندالیستی را در پی داشته باشد.
محسن گل پرور؛ ناهید باقری
دوره 8، شماره 29 ، خرداد 1397، صفحه 95-116
چکیده
مقدمه: نگاه سرمایهای به ظرفیتهای انسان، طی سالهای اخیر همسو با گسترش رویکرد مثبتنگر در روانشناسی گسترش چشمگیری پیدا کرده است. این پژوهش با هدف بررسی الگوی ساختاری رابطه سرمایهگذاری جمعی اجتماعی با سرمایه گذاری جمعی عاطفی و عملکرد شغلی اجرا شد. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری پژوهش را معلمان مقطع ابتدایی منطقه برخوار ...
بیشتر
مقدمه: نگاه سرمایهای به ظرفیتهای انسان، طی سالهای اخیر همسو با گسترش رویکرد مثبتنگر در روانشناسی گسترش چشمگیری پیدا کرده است. این پژوهش با هدف بررسی الگوی ساختاری رابطه سرمایهگذاری جمعی اجتماعی با سرمایه گذاری جمعی عاطفی و عملکرد شغلی اجرا شد. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری پژوهش را معلمان مقطع ابتدایی منطقه برخوار در شهر اصفهان تشکیل دادند که از بین آنها دویست و نود نفر به شیوهی نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه گذاری جمعی اجتماعی (گلپرور، 1396)، پرسشنامه سرمایهگذاری جمعی عاطفی (گلپرور، 1397) و پرسشنامه عملکرد شغلی (ویگوداگادت و همکاران، 2007) بودند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگو-سازی معادله ساختاری (SEM) تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سرمایهگذاری جمعی اجتماعی با سرمایه جمعی عاطفی و عملکرد شغلی و بین سرمایهگذاری جمعی عاطفی با عملکرد شغلی رابطه مثبت و معنادار (01/0p<) وجود دارد. نتایج مدلسازی معادله ساختاری و تحلیل واسطهای نشان داد که سرمایهگذاری جمعی عاطفی متغیر واسطهای کامل در رابطه سرمایهگذاری جمعی اجتماعی با عملکرد شغلی است. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش در مجموع نشان میدهد که از طریق سرمایهگذاری جمعی اجتماعی و سرمایه-گذاری جمعی عاطفی میتوان عملکرد شغلی معلمان را ارتقاء بخشید.
حمیدرضا نظام؛ سعید رضایی
دوره 8، شماره 29 ، خرداد 1397، صفحه 117-131
چکیده
مقدمه: تحقیق حاضر با هدف طراحی برنامه مهارتهای همدلی مبتنی بر شناخت اجتماعی و بررسی اثربخشی آن بر رفتار جامعهپسند کارکنان خدمات فرودگاهی انجام شد.
روش: این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیة کارکنان خدمات فرودگاهی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شاغل ...
بیشتر
مقدمه: تحقیق حاضر با هدف طراحی برنامه مهارتهای همدلی مبتنی بر شناخت اجتماعی و بررسی اثربخشی آن بر رفتار جامعهپسند کارکنان خدمات فرودگاهی انجام شد.
روش: این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیة کارکنان خدمات فرودگاهی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شاغل در فرودگاه مهرآباد تهران بود. از بین کل جامعه تعداد 24 نفر به طور هدفمند از خدمات بار، انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به طور تصادفی جایگزین شدند. در ادامه پرسشنامه شخصیت جامعهپسند (pbs) بر روی هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش طی هشت جلسه 60 دقیقهای، مداخلات مربوط به مهارتهای همدلی را دریافت نمودند. در حالی که اعضای گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند.
یافته ها: نتایج حاصل از بررسی دادههای تحلیل کوواریانس چندمتغیره و اندازههای مکرر گرفته شده، نشان داد که برنامه طراحی شده در سطح 05/0= α موجب افزایش رفتارهای جامعهپسند در بین کارکنان خدمات فرودگاهی شد.
نتیجهگیری: در مجموع یافتههای حاصل نشان داد که برنامه آموزش همدلی مبتنی بر شناخت اجتماعی، میتواند به عنوان یک راهبرد درمانی- مداخلهای اثربخش، برای بهبود رفتارهای جامعهپسند کارکنان خدمات فرودگاهی، به کار برده شود.