احسان بختیاری؛ پرویز صباحی؛ ابوالفضل کرمی؛ مجید صفاری نیا
دوره 9، شماره 35 ، آذر 1398، صفحه 1-20
چکیده
تحلیل وضعیت سرمایه اجتماعی در هر جامعه ای امری ضروری و حـائزاهمیت است. سرمایه اجتماعی متاثر از متغیرهای اجتماعی همچون عدالت و هنجاری موجود در اجتماع می باشد. عدالت درسازمان بیان کنندةبرابری وحفظ رفتاراخلاقی دریک سازمان است. از سوی دیگر الگوی هنجاری حاکم بین افراد می تواند نحوه تعامل افراد را تحت تاثیر قرار دهد. این پژوهش باهدف بررسی ...
بیشتر
تحلیل وضعیت سرمایه اجتماعی در هر جامعه ای امری ضروری و حـائزاهمیت است. سرمایه اجتماعی متاثر از متغیرهای اجتماعی همچون عدالت و هنجاری موجود در اجتماع می باشد. عدالت درسازمان بیان کنندةبرابری وحفظ رفتاراخلاقی دریک سازمان است. از سوی دیگر الگوی هنجاری حاکم بین افراد می تواند نحوه تعامل افراد را تحت تاثیر قرار دهد. این پژوهش باهدف بررسی تاثیرمداخله ای عدالت سازمانی ادراک شده وهنجارسازمانی برسرمایه اجتماعی معلمان انجام شد. بدین منظور از بین دبیران مقطع متوسطه اول اداره آموزش و پرورش شهرستان ورامین در سال تحصیلی 96-1395 120نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به تصادف در گروه های پژوهش گمارش شدند. ابزارهای سنجش شامل متن های کوتاه هالند، و پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال بود. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره با سطح اطمینان 95 درصد تحلیل شد. نتایج نشان داد که عدالت سازمانی ادراک شده و هنجارسازمانی بر سرمایه اجتماعی رابطه ای و ساختاری معلمان تاثیر دارد. باتوجه به این نتیجه ،زمانی که معلمان ادراک مناسبی ازعدالت سازمانی وهنجارسازمانی داشته باشند،سرمایه اجتماعی بیشتری نشان می دهندوباعث هم افزایی درسازمان خود می شوند.
زهره رافضی؛ پوریا یگانه
دوره 9، شماره 35 ، آذر 1398، صفحه 21-32
چکیده
مقدمه: ویژگیهای شخصیتی همواره یکی از مهمترین پیش بینیکنندههای رفتار مصرف کننده، به ویژه رفتارهای مرتبط با خرید به شمار میآمده است. با توجه به اهمیت ویژگیهای شخصیت در پیشبینی رفتار خرید، مطالعه حاضر با هدف پیشبینی تمایل به خرید اینترنتی بر اساس ویژگیهای شخصیتی افراد انجام شده است. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع ...
بیشتر
مقدمه: ویژگیهای شخصیتی همواره یکی از مهمترین پیش بینیکنندههای رفتار مصرف کننده، به ویژه رفتارهای مرتبط با خرید به شمار میآمده است. با توجه به اهمیت ویژگیهای شخصیت در پیشبینی رفتار خرید، مطالعه حاضر با هدف پیشبینی تمایل به خرید اینترنتی بر اساس ویژگیهای شخصیتی افراد انجام شده است. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود جامعه آماری کلیه افراد 18 ساله شهر کرج بودکه از میان آنها (50 زن – 50 مرد) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به آزمونهای خرید اینترنتی و پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی هگزاکو پاسخ دادند. در نهایت دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که برونگرایی و گشودگیبه تجربه با تمایل به خرید اینترنتی رابطه مثبت معناداری دارد و سایر ویژگیهای شخصیتی با تمایل به خرید اینترنتی رابطه معناداری ندارند. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که برونگرایی و گشودگی به تجربه، توانستند در مجموع 27 درصد از واریانسهای تمایل به خرید اینترنتی را پیشبینی کنند (01/0≥P). نتیجهگیری: با توجه به رابطه ویژگیهای شخصیتی با تمایل به خرید اینترنتی افراد پیشنهاد میشود که برای جذب مشتریان اینترنتی و افزایش تمایل به خرید اینترنتی افراد، از راهکارهای متناسب با ویژگیهای شخصیتی استفاده شود. کلمات کلیدی: تمایل به خرید اینترنتی، ویژگیهای شخصیتی، مدل صفات هگزاکو
سمیه غلامی؛ شهرام واحدی؛ مژده اله دادی
دوره 9، شماره 35 ، آذر 1398، صفحه 33-52
چکیده
مقدمه: یکی از مدرنترین رفتارهای اعتیادگونه، پدیده اعتیاد به اینترنت است. اعتیادی رفتاری که بهطور روزافزون در حال شیوع بیشتر است. پژوهش حاضر باهدف بررسی نیمرخ اعتیاد به اینترنت دانشجویان و تفاوت نیمرخ گروههای مختلف ازنظر تنهایی اجتماعی و تنهایی هیجانی انجام شد. روش: جامعه پژوهش حاضر را دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: یکی از مدرنترین رفتارهای اعتیادگونه، پدیده اعتیاد به اینترنت است. اعتیادی رفتاری که بهطور روزافزون در حال شیوع بیشتر است. پژوهش حاضر باهدف بررسی نیمرخ اعتیاد به اینترنت دانشجویان و تفاوت نیمرخ گروههای مختلف ازنظر تنهایی اجتماعی و تنهایی هیجانی انجام شد. روش: جامعه پژوهش حاضر را دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز تشکیل میدادند که 372 نفر (200 نفر پسر و 172 نفر دختر) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1998)، پرسشنامه تنهایی هیجانی (1986) و پرسشنامه تنهایی اجتماعی راسل (1996) بهمنظور جمعآوری اطلاعات استفاده شد. یافتهها: دادهها با استفاده از روش تحلیل خوشهای، تحلیل واریانس چند متغیره MANOVA و آزمونهای تعقیبی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل خوشهها سه گروه دانشجویان دارای اعتیاد به اینترنت شدید (8/47=M)، اعتیاد به اینترنت متوسط (8/36=M) و اعتیاد به اینترنت خفیف (6/21=M) را مشخص کرد. همچنین تفاوت بین خوشههای اعتیاد به اینترنت سهگانه زیاد، متوسط و خفیف در مقیاس احساس تنهایی اجتماعی، {001/0 P <و (45/123)F} و تنهایی هیجانی، {001/0 P <و (50/130)F} معنیداری بود. نتیجهگیری: با توجه به اینکه درصد بالایی از دانشجویان، از اعتیاد به اینترنت و تنهایی هیجانی - اجتماعی رنج میبرند، بنابراین لازم است پدیده اﻋﺘﻴﺎد اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ بهعنوان ﻳﻚ ﻣﺸﻜﻞ رواﻧﻲ، توسط برنامهریزان فرهنگی و آموزشی و نظام خانواده یک امر مهم در نظر گرفته شود و بهمنظور پیشگیری از این پدیده ضروری است در سطح جامعه در مورد نشانهها و علائم اعتیاد به اینترنت، آگاهیهای لازم ارائه شود. کلمات کلیدی: اعتیاد به اینترنت، تنهایی هیجانی، تنهایی اجتماعی، تحلیل خوشهای
نسرین ارشدی؛ اعظم منصوری نیک
دوره 9، شماره 35 ، آذر 1398، صفحه 53-66
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی درونیسازی آرمان لاغری با نارضایتی از بدن با توجه به نقش واسطهای مقایسه اجتماعی انجام گرفت. روش: 351 دانشجوی دختر مقطع کارشناسی دانشگاه کاشان که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند، در این پژوهش شرکت کردند. به منظور جمع آوری دادهها از مقیاسهای جهتگیری مقایسهای آیوا-نترلندز (INCOM)، ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی درونیسازی آرمان لاغری با نارضایتی از بدن با توجه به نقش واسطهای مقایسه اجتماعی انجام گرفت. روش: 351 دانشجوی دختر مقطع کارشناسی دانشگاه کاشان که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند، در این پژوهش شرکت کردند. به منظور جمع آوری دادهها از مقیاسهای جهتگیری مقایسهای آیوا-نترلندز (INCOM)، مقیاس مقایسه ظاهر جسمانی نسخه تجدیدنظرشده (PACS-R)، مقیاس تجدیدنظرشده کلیشهسازی بدن آرمانی (IBIS-R) و پرسشنامه شکل بدنی (BSQ) استفاده شد. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS ویراست 21 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش نسبتاً خوبی با دادهها برخوردار است. برازش بهتر از طریق همبسته کردن خطاهای یک مسیر حاصل شد. یافتهها همچنین حاکی از معنیداری روابط بین درونیسازی آرمان لاغری با مقایسه اجتماعی کل و مقایسه اجتماعی ظاهر بود. رابطه مقایسه اجتماعی ظاهر و مقایسه اجتماعی کل با نارضایتی از بدن نیز معنیدار بود. نتایج همچنین نقش واسطهای مقایسه اجتماعی ظاهر را در رابطه بین درونیسازی آرمان لاغری با نارضایتی از بدن مورد تأیید قرار دادند. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، بررسی عوامل علی زمینهساز درونیسازی آرمان لاغری و مقایسههای اجتماعی مرتبط با ظاهر میتواند گامی در جهت پیشگیری از ایجاد نارضایتی از بدن باشد. کلمات کلیدی: درونیسازی آرمان لاغری، نارضایتی از بدن، مقایسه اجتماعی
شایان متین؛ فائزه جهان
دوره 9، شماره 35 ، آذر 1398، صفحه 67-88
چکیده
مقدمه: یکی از متغیرهای نامطلوب رواشناختی که اثرات منفی بر فرد دارد، تنهایی اجتماعی است. هدف این پژوهش پیشبینی تنهایی اجتماعی بر اساس حساسیت بین فردی و هوش اجتماعی با میانجیگری خود انتقادی بود. روش: طرح پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد تهران در سال 1397 بودند. تعداد نمونه این پژوهش 632 نفر بود ...
بیشتر
مقدمه: یکی از متغیرهای نامطلوب رواشناختی که اثرات منفی بر فرد دارد، تنهایی اجتماعی است. هدف این پژوهش پیشبینی تنهایی اجتماعی بر اساس حساسیت بین فردی و هوش اجتماعی با میانجیگری خود انتقادی بود. روش: طرح پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد تهران در سال 1397 بودند. تعداد نمونه این پژوهش 632 نفر بود که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای تنهایی (راسل، 1996)، پرسشنامه حساسیت بین فردی (بویس و پاپکر، 1989)، پرسشنامه هوش اجتماعی (تت، 2008) و پرسشنامه مقیاس خود انتقادی (گیلبرت، همپل، مایلز و آیرونز، 2004) بود. روش تحلیل دادهها مدلیابی معادلات ساختاری بود. یافتهها: نتایج نشان داد متغیرهای نشانگر دو متغیر خود انتقادی و حساسیت بین فردی بهطور معناداری بر این دو سازه مکنون بار شدهاند (T>1.96). اثر خود انتقادی بر تنهایی اجتماعی مثبت و معنادار، اثر حساسیت بین فردی و هوش اجتماعی بر تنهایی اجتماعی منفی و معنادار است. همچنین اثر حساسیت بین فردی بر تنهایی اجتماعی مثبت و معنادار و اثر هوش اجتماعی بر خود انتقادی منفی و معنادر است (T>1.96). اثر ساختار غیر مستقیم حساسیت بین فردی بر تنهایی اجتماعی به واسطه متغیر خود انتقادی مثبت و معنادار است، اما اثر ساختار غیر مستقیم هوش اجتماعی بر تنهایی اجتماعی به واسطه متغیر خود انتقادی و معنادار نیست. همچنین اثرات ساختاری کل حساسیت بین فردی بر تنهایی اجتماعی، مثبت و معنادار و اثرات ساختاری کل هوش اجتماعی بر تنهایی اجتماعی نیز منفی و معنادار است (T>1.96). نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدست آمده در این پژوهش، میتوان از بازتوانی (رشد و افزایش مجدد) و حمایت از هوش اجتماعی از طریق آموزشهای فردی، گروهی، کارگاهی و نیز با کاستن از حساسیتهای بین فردی و متغیر خودانتقادی، برای کاهش تنهایی اجتماعی بهره برد. کلمات کلیدی: تنهایی اجتماعی، حساسیت بین فردی، هوش اجتماعی، خود انتقادی.
مریم ارشدی؛ افشین رباطی؛ نیلوفر طهمورسی
دوره 9، شماره 35 ، آذر 1398، صفحه 89-106
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی اجرای فرایند مربیگری بر خودکارآمدی شغلی و رفتار شهروندی سازمانی کارمندان بود. روش: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی بود و در قالب طرح پیشآزمون - پسآزمون - پیگیری با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان یکی از ادارات فرهنگی شهرستان کرج در سال 1397 بود که از میان آنها 30 نفر با روش ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی اجرای فرایند مربیگری بر خودکارآمدی شغلی و رفتار شهروندی سازمانی کارمندان بود. روش: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی بود و در قالب طرح پیشآزمون - پسآزمون - پیگیری با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان یکی از ادارات فرهنگی شهرستان کرج در سال 1397 بود که از میان آنها 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خودکارآمدی شغلی ریگز و نایت (1994)، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کانوسکی (1996) و مدل مربیگری GROW بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از افزایش معنیدار خودکارآمدی شغلی و رفتار شهروندی سازمانی و مؤلفههای آنها در پسآزمون (001/0>p) در کارمندان بود. به علاوه، تحلیلهای دوره پیگیری نشان داد که این افزایشها با گذشت زمان پایدار هستند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، آموزش دورههای مربیگری جهت افزایش خودکارآمدی شغلی و رفتار شهروندی سازمانی کارمندان ادارات و سازمانها در کلیه شهرهای ایران توصیه میشود. کلمات کلیدی: فرایند مربیگری، خودکارآمدی شغلی، رفتار شهروندی سازمانی، مدل GROW، کارمندان
محمدعلی طالقانی نژاد؛ رحیم داوری؛ فرح لطقی کاشانی
دوره 9، شماره 35 ، آذر 1398، صفحه 107-125
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی گرایش به سوءمصرف مواد و اعتیاد به اینترنت بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده و سبکهای کنار آمدن با استرس با میانجیگری هوشهیجانی انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر، همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان متوسطه دوره دوم شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود. حجم نمونه آماری براساس ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی گرایش به سوءمصرف مواد و اعتیاد به اینترنت بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده و سبکهای کنار آمدن با استرس با میانجیگری هوشهیجانی انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر، همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان متوسطه دوره دوم شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود. حجم نمونه آماری براساس روش پیشنهادی شوماخر و لوماکس(2004) تعداد400 نفر محاسبه شد که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. افراد نمونه، پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ (1998)، سوءمصرف مواد فرچاد و همکاران (1385)، هوشهیجانی برادبری– گریوز (2004)، حمایت اجتماعیادراک شده زیمت و همکاران (1988) و راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن (1985) را تکمیل کردند. برای آزمون فرضیهها، از معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که متغیرهای پیش بین حمایت اجتماعی (P≤0/05) و راهبردهای مقابله با استرس (p <0/001)، بهطور مستقیم گرایش به مصرف مواد را پیشبینی کردند همچنین حمایت اجتماعی (p <0/001) و راهبردهای مقابله با استرس (p <0/001)، بهطور مستقیم اعتیاد به اینترنت را پیشبینی کردند. اما هوشهیجانی رابطه مستقیم مثبت معنیداری با گرایش به سوءمصرف مواد و اعتیاد به اینترنت نداشت. یافته دیگر پژوهش نشان داد که راهبردهای مقابلهای مساله مدار و حمایت اجتماعی از طریق هوشهیجانی بر گرایش به مواد اثر میانجیگری جزیی میگذارند ولی بر اعتیاد به اینترنت اثر معنیداری از طریق میانجیگری هوشهیجانی ندارند. نتیجه گیری: با گسترش شبکههای حمایت اجتماعی، آموزش راهبردهای مقابلهای کارآمد و ارتقای هوشهیجانی میتوان از مواجهه نوجوانان با موقعیتهای خطرساز مصرف مواد و وابستگی افراطی به اینترنت پیشگیری کرد. کلمات کلیدی: اعتیاد به اینترنت، حمایت اجتماعی، سبکهای مقابله با استرس، سوءمصرف مواد، هوش هیجانی