کریم سواری
دوره 6، شماره 21 ، فروردین 1395
چکیده
مقدمه: دسترسی سریع به ماهواره، باعث گسترش آن گردیده و علل و عوامل متعددی در گرایش افراد به آن موثرند. در پژوهش حاضر برخی از عوامل یاد شده مورد بررسی قرار گرفته است.
روش: کلیهی دانشآموزان دختر و پسر سوم دبیرستانی اهواز، جامعهی آماری تحقیق حاضر را تشکیل داده بودند که از بین آنها 190 نفر به صورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب ...
بیشتر
مقدمه: دسترسی سریع به ماهواره، باعث گسترش آن گردیده و علل و عوامل متعددی در گرایش افراد به آن موثرند. در پژوهش حاضر برخی از عوامل یاد شده مورد بررسی قرار گرفته است.
روش: کلیهی دانشآموزان دختر و پسر سوم دبیرستانی اهواز، جامعهی آماری تحقیق حاضر را تشکیل داده بودند که از بین آنها 190 نفر به صورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای هیجانخواهی سواری (1392)، هویت اجتماعی صفارینیا و روشن (1389)، روابط خانوادگی سواری (1392) و پرسشنامهی محققساختهی گرایش به شبکههای ماهوارهای خارجی استفاده بهعمل آمد. تحقیق حاضر از نوع همبستگی بوده و دادهها با کمک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد بین هیجانخواهی، هویت اجتماعی و گرایش به شبکههای ماهوارههای خارجی رابطهی مثبت معنادار و بین روابط خانوادگی با متغیر یاد شده رابطهی منفی معنادار وجود دارد. رگرسیون چند متغیره نشان داد که هیجانخواهی، هویت اجتماعی و روابط خانوادگی از عوامل پیشبین گرایش به شبکههای ماهوارهای خارجی به شمار میروند.
نتیجهگیری: تحقیق حاضر برای پیشگیری از گرایش به شبکههای ماهوارهای خارجی، پیشنهاد میکند راهکارهای ابراز منطقی هیجان، ایجاد هویت مناسب و تقویت روابط خانوادگی مورد مطالعه قرار گیرد تا گرایش به شبکههای ماهوارهای خارجی کمتر شود.
زهره رافضی؛ فاطمه اخوان خرازیان
دوره 6، شماره 21 ، فروردین 1395
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر به منظور بررسی عوامل روانی تأثیرگذار بر این متغیر با هدف تعیین رابطهی شرم تصویر بدنی با جرأتورزی، اضطراب اجتماعی و شاخص تودهی بدنی در اعضای باشگاههای ورزشی تهران انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی و جامعهی آماری کلیهی زنان و مردان عضو باشگاههای بدنسازی شهر تهران بودند. برای انجام این پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر به منظور بررسی عوامل روانی تأثیرگذار بر این متغیر با هدف تعیین رابطهی شرم تصویر بدنی با جرأتورزی، اضطراب اجتماعی و شاخص تودهی بدنی در اعضای باشگاههای ورزشی تهران انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی و جامعهی آماری کلیهی زنان و مردان عضو باشگاههای بدنسازی شهر تهران بودند. برای انجام این پژوهش نمونهای به حجم 200 نفر با روش نمونهگیری خوشهای از باشگاههای جنوب تهران انتخاب شد. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامههای شرم و گناه تصویر بدنی تامسون، جرأتورزی تونند، اضطراب اجتماعی کانور و شاخص تودهی بدنی جمعآوری و با روش مدلیابی معادلات ساختاری و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که شرم تصویر بدنی رابطهی منفی معناداری با جرأتورزی و رابطهی مثبت معناداری با اضطراب اجتماعی دارد (05/0>P). علاوه بر این در زنان و مردان شاخص تودهی بدنی با جرأتورزی رابطهی مثبت معناداری داشت ولی رابطهی شاخص تودهی بدنی و اضطراب اجتماعی فقط در مردان معنادار و منفی بود. بررسی مدل بهدست آمده نیز نشان داد که متغیرهای جرأتورزی، اضطراب اجتماعی و شاخص تودهی بدنی به ترتیب میتوانند 55، 28 و 24 درصد از تغییرات شرم بدنی مردان و 21، 26و 2 درصد از تغییرات شرم بدنی زنان را تبیین کنند.
نتیجهگیری: نتایج بیانگر این بود که علاوه بر عوامل فیزیکی نظیر وزن (شاخص تودهی بدنی) عوامل روانشناختی (نظیر اضطراب اجتماعی و جرأتورزی) میتواند بر شرم از تصویر بدنی افراد تأثیر گذارد.
زهرا سروریان؛ محمد احسان تقی زاده؛ سمانه متو
دوره 6، شماره 21 ، فروردین 1395
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر اثربخشی معنادرمانی را بر کفایت اجتماعی مورد مطالعه قرار داده است.
روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعهی آماری، دانشآموزان دختر دبیرستانی در سال تحصیلی 94-93 بودند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 40 نفر انتخاب و به صورت تصادفی، 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارهای ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر اثربخشی معنادرمانی را بر کفایت اجتماعی مورد مطالعه قرار داده است.
روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعهی آماری، دانشآموزان دختر دبیرستانی در سال تحصیلی 94-93 بودند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 40 نفر انتخاب و به صورت تصادفی، 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامهی کفایت اجتماعی فلنر بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه وجود دارد و نمرات پسآزمون کفایت اجتماعی در گروه آزمایشی بیش از گروه کنترل شده است.
نتیجهگیری: در مجموع یافتهها نشان میدهند که میتوان از معنادرمانی در جهت بهبود کفایت اجتماعی نوجوانان استفاده کرد.
بهنام محمدی
دوره 6، شماره 21 ، فروردین 1395
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی وظیفهشناسی با ایجاد شبکهی ارتباطی و جستجوی بازخورد با میانجیگری شخصیت انجام شده است.
روش: جامعهی این پژوهش کارکنان پالایشگاه گاز بید بلند بوده است که بر اساس روش نمونهگیری طبقهای تعداد 260 نفر به عنوان نمونهی پژوهش حاضر انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامهی شخصیتی ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی وظیفهشناسی با ایجاد شبکهی ارتباطی و جستجوی بازخورد با میانجیگری شخصیت انجام شده است.
روش: جامعهی این پژوهش کارکنان پالایشگاه گاز بید بلند بوده است که بر اساس روش نمونهگیری طبقهای تعداد 260 نفر به عنوان نمونهی پژوهش حاضر انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامهی شخصیتی نئو (بعد وظیفهشناسی)، زیربعدهای ایجاد شبکهیارتباطی و جستجوی بازخورد پرسشنامهی رفتارهای پویای اشفورد و بلک و مقیاس شخصیت پویای بتمن و کرنت بودند.
یافتهها: ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام شد. نتایج از برازندگی الگو با دادهها حمایت کردند. برازش بهتر از طریق حذف یک مسیر غیرمعنیدار بهدست آمد. یافتهها نشان داد که شخصیت پویا رابطهی بین وظیفه شناسی با ایجاد شبکهی ارتباطی و جستجوی بازخورد را میانجیگری میکند.
نتیجهگیری: ویژگیهای شخصیتی کارکنان تأثیری شگرف بر شغل آنها دارد، بهدلیل اینکه موجب انگیزه برای ایجاد و تقویت شبکه ارتباطی آنها در کار میگردد و موجب تلاش برای رفع مشکلات کاری و پیشرفت از طریق جستجو برای گرفتن بازخورد میشود.
مجید سلیمانی
دوره 6، شماره 21 ، فروردین 1395
چکیده
مقدمه: هدف از مطالعهی حاضر بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی، احساس تنهایی و سلامت روان در دانشآموزان بود.
روش: جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان سوم دبیرستان قم بود از میان آنها که 334 نفر با روش نمونهگیری ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها؛ پرسشنامهی محققساختهی میزان استفاده ...
بیشتر
مقدمه: هدف از مطالعهی حاضر بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی، احساس تنهایی و سلامت روان در دانشآموزان بود.
روش: جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان سوم دبیرستان قم بود از میان آنها که 334 نفر با روش نمونهگیری ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها؛ پرسشنامهی محققساختهی میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی سواری، احساس تنهایی (UCLA) و سلامت عمومی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد استفاده کردن از شبکههای اجتماعی مجازی میتواند اهمالکاری تحصیلی، احساس تنهایی و سلامت روان را در دانشآموزان پیشبینی میکند. همچنین اهمالکاری تحصیلی، احساس تنهایی و سلامت روان با مدت استفاده از شبکههای مجازی، رابطهی مثبت معنادار دارد.
نتیجهگیری: شبکههای اجتماعی مجازی بهواسطهی درگیر کردن کاربران خود، ممکن است موجب بروز مشکلاتی در زندگی و وضعیت روانشناختی فرد شود.
سیده زهرا کاظمی خوبان
دوره 6، شماره 21 ، فروردین 1395
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی مسئولیتپذیری بر اساس جهتگیری هویت و عملکرد خانواده در نوجوان است.
روش: بدین منظور نمونهای شامل 300 نفر از دانشآموزان دختر شهر کرج به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامهی مسئولیتپذیری دانشآموزان، پرسشنامهی سبک هویت ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی مسئولیتپذیری بر اساس جهتگیری هویت و عملکرد خانواده در نوجوان است.
روش: بدین منظور نمونهای شامل 300 نفر از دانشآموزان دختر شهر کرج به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامهی مسئولیتپذیری دانشآموزان، پرسشنامهی سبک هویت برزونسکی (ISI) و پرسشنامهی عملکرد خانوادهی بلوم (FFS) استفاده شده است.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهند که میان دو متغیر مسئولیتپذیری و عملکرد خانواده، رابطهی معنادار مثبت وجود دارد. در این خصوص نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 17 درصد از مسئولیتپذیری دانشآموزان را با توجه به کارکردهای خانواده میتوان پیشبینی نمود. کارکرد خانواده در سه خردهمقیاس آرمان خانوادگی، سازماندهی و تأکیدات مذهبی معنادار شد. همچنین میان متغیرهای سبکهای هویت و مسئولیتپذیری رابطهی معناداری وجود دارد. علاوه بر این براساس نتایج رگرسیون، سبک هویتی تعهدی با 14 درصد و سبک هویتی اطلاعاتی با 2 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین میزان پیشبینی را به خود اختصاص دادهاند.
نتیجهگیری: نتایج نشاندهندهی نقش مهم خانواده و هویتیابی نوجوانان در ایجاد مسئولیتپذیری در آنان است.
سمیه اقامحمدی؛ نسرین ارشدی
دوره 6، شماره 21 ، فروردین 1395، صفحه 91-116
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، طراحی و آزمون الگویی از برخی پیشایندها و پیامدهای سه نوع عشق در کارکنان متأهل دانشگاه شهید چمران بود. روش: جامعهی آماری این پژوهش تمام کارکنان متأهل مشغول به کار سال 1394 دانشگاه شهید چمران اهواز بودند. از همه افراد جامعه، تعداد 485 پرسشنامهی کامل بهدست پژوهشگران رسید. افراد نمونه به نسخههای کوتاه مقیاسهای ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، طراحی و آزمون الگویی از برخی پیشایندها و پیامدهای سه نوع عشق در کارکنان متأهل دانشگاه شهید چمران بود. روش: جامعهی آماری این پژوهش تمام کارکنان متأهل مشغول به کار سال 1394 دانشگاه شهید چمران اهواز بودند. از همه افراد جامعه، تعداد 485 پرسشنامهی کامل بهدست پژوهشگران رسید. افراد نمونه به نسخههای کوتاه مقیاسهای عشق خیالانگیز (شهوانی)، عشق بر مبنای دوستی، عشق دلسوزانه، پرسشنامهی انتظار از ازدواج، فرم کوتاه سیاههی پنج عاملی نئو، مقیاس تجارب در روابط نزدیک، مقیاس گرایشهای مطلوب اجتماعی، مقیاس سلامت خانواده و پرسشنامهی رضایت زناشویی پاسخ دادند. برای آزمودن الگوی پیشنهادی پژوهش، از روش الگویابی معادلات ساختاری، با تبعیت از رویکرد دومرحلهای اندرسون و گربینگ استفاده شد. همچنین، برای بررسی معناداری اثرات غیرمستقیم موجود در الگوی پژوهش، روش بوتاستراپ بهکار گرفته شد. یافتهها: نتایج تحلیلها نشان داد که شاخصهای برازش برای الگوی پژوهش در دامنهی قابلقبولی قرار دارند؛ با این حال، با انجام برخی اصلاحات، الگو به برازش مطلوبتری دست یافت. همچنین، این نتایج نشان داد که متغیرهای پیشایند، ضرایب مسیر معناداری بر انواع عشق دارند و عشق مصاحبتی و دلسوزانه بر متغیرهای پیامد الگو، اثرات معناداری دارند. نتیجهگیری: بهطور کلی، یافتههای پژوهش حاضر نحوهی شکلگیری انواع عشق و نقش محوری آنها در تعیین کیفیت رابطه و رضایت زناشویی را در بافت یک نمونهی ایرانی نشان میدهد. این نتایج در بافت نظری و تجربی تبیین شد و تلویحات نظری و کاربردی آن ارائه شد.