مهدی قدرتی میرکوهی؛ محمد بامدادی سیبنی؛ فاطمه شیرمحمدی
دوره 6، شماره 22 ، تیر 1395
چکیده
مقدمه: پذیرش اجتماعی، یکی از جنبههای مهم در روابط اجتماعی است. هدف از پژوهش حاضر مقایسهی تصویر بدن و عزتنفس دانشآموزانِ دارای پذیرش اجتماعی بالا و پایین بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع پسرویدادی است. تعداد 360 نفر به روش نمونهگیری خوشهای از میان همهی دانشآموزان قزوین انتخاب شدند. سپس تعداد 108 نفر از این افراد با روش گروهسنجی ...
بیشتر
مقدمه: پذیرش اجتماعی، یکی از جنبههای مهم در روابط اجتماعی است. هدف از پژوهش حاضر مقایسهی تصویر بدن و عزتنفس دانشآموزانِ دارای پذیرش اجتماعی بالا و پایین بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع پسرویدادی است. تعداد 360 نفر به روش نمونهگیری خوشهای از میان همهی دانشآموزان قزوین انتخاب شدند. سپس تعداد 108 نفر از این افراد با روش گروهسنجی بهعنوان افراد ستاره و منزوی شناسایی و تحت مطالعه قرار گرفتند. جهت سنجش متغیرها از پرسشنامهی روابط چندبُعدی بدن-خود (کش، 1990) و مقیاس عزتنفس (روزنبرگ، 1965) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه انجام شد.
یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد که بین رضایت از تصویر بدنی و عزتنفسِ افراد ستاره و منزوی، تفاوت معناداری وجود داشته و میانگین تصویر بدن و عزتنفس در میان افراد ستاره، بالاتر از افراد منزوی است. همچنین بین تصویر بدن و عزتنفس دختران با پذیرش اجتماعی بالا و پایین تفاوت معناداری وجود دارد. اما در پسران، این تفاوتها معنادار نبود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به نظر میرسد پذیرش اجتماعی بهویژه در دختران دانشآموز نقش تعیینکنندهای در تصویر بدنی و عزتنفس داشته باشد. همچنین پذیرش اجتماعی بالا در گروه، میتواند تأثیر مثبتی در نگرشهای افراد نسبت به خود داشته باشد.