میلاد سبزه ارای لنگرودی؛ نادر حاجلو؛ سجاد بشرپور؛ عباس ابوالقاسمی
دوره 6، شماره 23 ، مهر 1395
چکیده
مقدمه: این پژوهش با دو طرح پژوهشی، رابطهی میان اضطراب مرگ و ارزشها و آرزوهای ناسالم (ثروت، شهرت، جذابیت ظاهری، همنوایی، لذتجویی) را مورد بررسی قرار میدهد.
روش: مطالعه اول از نوع توصیفی و همبستگی است. 457 دانشجو به روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب و مقیاس اضطراب مرگ تمپلر (DAS) و نمایهی آرزو (AI) را کامل کردند. مطالعهی دوم از نوع ...
بیشتر
مقدمه: این پژوهش با دو طرح پژوهشی، رابطهی میان اضطراب مرگ و ارزشها و آرزوهای ناسالم (ثروت، شهرت، جذابیت ظاهری، همنوایی، لذتجویی) را مورد بررسی قرار میدهد.
روش: مطالعه اول از نوع توصیفی و همبستگی است. 457 دانشجو به روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب و مقیاس اضطراب مرگ تمپلر (DAS) و نمایهی آرزو (AI) را کامل کردند. مطالعهی دوم از نوع نیمه آزمایشی و در قالب طرح گروه آزمایشی و کنترل با پسآزمون است. 204 دانشجو به روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب و بهطور تصادفی در سه گروه آزمایش (یادآوری مرگ خویشتن + آرزوهای بیرونی، همنوایی و لذتجویی) و یک کنترل (یادآوری موضوع اضطرابآور غیر مرتبط با مرگ) واگذاری شدند. با اجرای تکلیف فراخوانی افکار مرتبط با مرگ و نمایهی آرزو، اثر برجستگی مرگ بر ارزشهای ناسالم در میان آنها آزمون شد.
یافتهها: در مطالعهی اول با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رابطهی مثبت معنادار میان اهمیت جذابیت ظاهری، همنوایی و لذتجویی با اضطراب مرگ و خردهمقیاسهای آن مشاهده شد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس چندمتغیره در مطالعهی دوم نیز نشان داد که برجستگی مرگ، منجر به کاهش اهمیت ارزشهای ناسالم در گروههای آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل شد. همچنین تأثیر برجستگی مرگ بر اهمیت جذابیت ظاهری و لذتجویی، معنادار بود.
نتیجهگیری: نتایج بهدستآمده مطابق با مبانی نظری و پژوهشی مکاتب انسانگرا و وجودی و دو نظریهی معاصر در حیطهی روانشناسی اجتماعی و شخصیت، یعنی نظریهی خودمختاری و نظریهی مدیریت وحشت مورد بحث قرار گرفت.