مجید صفاری نیا؛ زینب شیخی
دوره 6، شماره 23 ، مهر 1395
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسهی خودپنداره در رؤیا و خود واقعی در سبکهای هویتی مختلف در بین دانشآموزان دختر است.
روش: پژوهش حاضر شامل دو بخش بود. در بخش نخست متغیر هویت و خودپنداره بهصورت زمینهیابی و از طریق پرسشنامههای سبک هویت برزونسکی و خودپنداره راجرز و بخش رؤیا از طریق تحلیل محتوا و فرم رؤیای اخیر دامهاف مورد بررسی ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسهی خودپنداره در رؤیا و خود واقعی در سبکهای هویتی مختلف در بین دانشآموزان دختر است.
روش: پژوهش حاضر شامل دو بخش بود. در بخش نخست متغیر هویت و خودپنداره بهصورت زمینهیابی و از طریق پرسشنامههای سبک هویت برزونسکی و خودپنداره راجرز و بخش رؤیا از طریق تحلیل محتوا و فرم رؤیای اخیر دامهاف مورد بررسی قرار گرفت. گروه نمونه با توجه به متغیرها و ماهیت پژوهش 180 دانشآموز دختر است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدهاند. برای تجزیهوتحلیل دادههای بخش اول از روشهای تحلیل واریانس یکراهه و بخش دوم از سیستم Hull / VnDyKsl استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که ویژگی خودمنفینگری خودپنداره رؤیا در سبکهای اطلاعاتی و سردرگم هویت، هر دو در سطح 01/0P= معنیدار است، اما در سایر ویژگیهای خودپنداره بین سبکهای هویتی مختلف تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین تفاوت معناداری بین خود واقعی در سبکهای مختلف وجود ندارد.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش بیانکننده اهمیت تصور فرد از مفهوم خود در شکلگیری هویت بوده و دارای کاربردهای نظری و کاربردی را درزمینهی مفهوم خود و هویت است.