روانشناسی اجتماعی
یوسف جلالی؛ حسین اسکندری؛ احمد برجعلی؛ فرامرز سهرابی؛ محمد عسگری
چکیده
مقدمه: شواهد بیشماری حاکی از تغییرات رفتاری اساسی در نوجوانان ایرانی است. به احتمال زیاد بتوان این تغییرات را به مسائل هویتی آنان نسبت داد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتباریابی الگوی روانی اجتماعی هویت نوجوانان ایرانی و تعیین رابطه احتمالی آن با تغییرات رفتاری آنان انجام شد.روش: این پژوهش از لحاظ رویکرد آمیخته بود. در مرحله کیفی ...
بیشتر
مقدمه: شواهد بیشماری حاکی از تغییرات رفتاری اساسی در نوجوانان ایرانی است. به احتمال زیاد بتوان این تغییرات را به مسائل هویتی آنان نسبت داد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتباریابی الگوی روانی اجتماعی هویت نوجوانان ایرانی و تعیین رابطه احتمالی آن با تغییرات رفتاری آنان انجام شد.روش: این پژوهش از لحاظ رویکرد آمیخته بود. در مرحله کیفی از روش روایت پژوهی و در مرحله کمّی از روش همبستگی استفاده شد. در بخش کیفی، جامعه آماری پژوهش نوجوانان پسر 15 تا 20 ساله بعلاوه روانشناسان و جامعهشناسان شهر تهران در سال 1399 بود. 19 نفر از نوجوانان با نمونهگیری داوطلبانه و 6 نفر از متخصصان با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعه آماری پژوهش نوجوانان پسر 15 تا 20 ساله شهر تهران در سال 1399 بود که از بین آنها 218 نفر با نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند. گردآوری دادهها در بخش کیفی از طریق مصاحبه داستان زندگی مک آدامز (1995) و در بخش کمی به وسیله پرسشنامه محققساخته صورت پذیرفت. جهت تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد.یافته ها: نتایج تحلیل محتوا بعلاوه تحلیل عاملی نشان داد که مدل کلان روایت نوجوانان شامل مؤلفههایی چون تعلق به خانواده، پایبندی به ارزشهای دینی و اطاعت از والدین است و مدل ضد روایت نیز مؤلفههایی چون سبک زندگی اختیاری، حس منحصر به فرد بودن، استقلال خواهی و رقابت جویی را در بردارد.نتیجه گیری: میتوان تغییرات رفتاری نوجوانان پسر ایرانی را به دو عامل عمده نسبت داد: 1- تضاد میان برخی مؤلفههای ضد روایت و کلان روایت آنها 2- وضعیت نسبتاً افراطی برخی مؤلفههای روایتهای آنها.
محمد راضی مرادی؛ حسین سلیمی بجستانی؛ کیومرث فرحبخش؛ محمد عسکری؛ احمد برجعلی
چکیده
مقدمه: افکار خودکشی از مخربترین افکار در گروههای مختلف به ویژه دانشجویان است که زمینه خودکشی را فراهم میکنند. این پژوهش با هدف استخراج مدل روانشناختی شکلگیری افکار خودکشی در دانشجویان با روش کیفی از نوع گراندد تئوری انجام شد.
روش: از میان دانشجویان دارای افکار خودکشی و اقدام به خودکشی 17 نفر را با استفاده از نمونه گیری هدفمند ...
بیشتر
مقدمه: افکار خودکشی از مخربترین افکار در گروههای مختلف به ویژه دانشجویان است که زمینه خودکشی را فراهم میکنند. این پژوهش با هدف استخراج مدل روانشناختی شکلگیری افکار خودکشی در دانشجویان با روش کیفی از نوع گراندد تئوری انجام شد.
روش: از میان دانشجویان دارای افکار خودکشی و اقدام به خودکشی 17 نفر را با استفاده از نمونه گیری هدفمند و نظری انتخاب و با آنها مصاحبه شد. مصاحبهها ضبط، دستنویس و در نهایت با روشِ اشتراوس و کوربین تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که مفهوم هستهای مدل شکلگیری افکار خودکشی، ناکامی در بهبود وضعیت زندگی و تشدید ادراک تجارب ناخوشایند بود. بدبینی نسبت به زندگی و آینده، بیانگیزگی و درماندگی شدید سه عامل علی و زمینه ساز شناسایی شده بود. عوامل مداخله گر شناسایی شده خودتخریبی فکری و رفتاری، باور به کنترل ناپذیر بودن زندگی و همچنین تکانشگری هیجانی بود. واکنشها به مفهوم هستهای شناسایی شده بی معنی بودن زندگی، احساس تنهایی و انزوای عمیق و دلهره وجودی و همچنین پیامدهای نهایی مستخرج از پژوهش چهار کد محوری رهایی از زندگی، دلبستگی به مرگ، طرح ریزی شیوه مرگ و عملی کردن تصمیم به خودکشی بود.
نتیجهگیری با شناخت و کسب بینش نسبت به چرخه شکل گیری افکار خودکشی به ویژه نسبت به عوامل مداخلهگر و زمینه ساز در شکلگیری مفهوم هستهای میتوان، مقدماتی برای طراحی برنامههای آموزشی، پیشیگیرانه و درمانی در عدم گرایش به خودکشی، طراحی و اجرا کرد و از شیوع افکار خودکشی کاست.
شبنم جوانمرد؛ حسین اسکندری؛ احمد برجعلی؛ نورعلی فرخی
چکیده
مقدمه: بهزیستی اجتماعی یکی از ابعاد سهگانه بهزیستی روانی است که در کنار بهزیستی روانشناختی و بهزیستی اجتماعی تصویر کاملی از سلامت روان افراد ارائه میدهد. بر اساس نظریه تبادل اجتماعی به نظر میرسد، سطوح این متغیر در محیط کار توسط راهبردهایی که افراد برای تاثیرگذاری بر یکدیگر استفاده میکنند و همچنین فرهنگ جمعگرایی در سازمان ...
بیشتر
مقدمه: بهزیستی اجتماعی یکی از ابعاد سهگانه بهزیستی روانی است که در کنار بهزیستی روانشناختی و بهزیستی اجتماعی تصویر کاملی از سلامت روان افراد ارائه میدهد. بر اساس نظریه تبادل اجتماعی به نظر میرسد، سطوح این متغیر در محیط کار توسط راهبردهایی که افراد برای تاثیرگذاری بر یکدیگر استفاده میکنند و همچنین فرهنگ جمعگرایی در سازمان پیشبینی شود. هدف پژوهش حاضر بررسی قدرت تمیزی ترکیب متغیرهای راهبرد نفوذ اجتماعی و فرهنگ جمعگرایی سازمانی در تفکیک سه سطح بهزیستی اجتماعی در محیط کار است. روش: روش پژوهش همبستگی از نوع پیشبینی است که با هدف پیشبینی عضویت گروهی و دستیابی به یک معادله ممیز طراحی شده است. نمونۀ پژوهشی 179 نفر از پرسنل ستادی شرکت ملی نفت ایران در سال 1398 بودند. دادهها در نرما فزار آماری SPSS-23 با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل ممیز تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که در راهبردهای نفوذ اجتماعی و فرهنگ جمعگرایی سازمان، بین سه گروه (بهزیستی اجتماعی بالا، پایین و متوسط) در سطح 95/0 اطمینان تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل ممیز حاکی از آن است که ترکیب راهبردهای نفوذ اجتماعی و فرهنگ جمعگرایی سازمانی، بطور معناداری سطوح بهزیستی اجتماعی در محیط کار را از یکدیگر تفکیک میکند. نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهد که بکارگیری راهبردهای نفوذ اجتماعی نرم در سازمانهایی که فرهنگ جمعگرایی در آنها جریان دارد، بهواسطۀ افزایش پاداشها و کاهش هزینههای روانشناختی در روابط بینفردی، با افزایش کیفیت روابط بینفردی و در نتیجه دستیابی به سطوح بالای بهزیستی اجتماعی همراه است.
سید رضا پورسید؛ حمید علیزاده؛ فرنگیس کاظمی؛ احمد برجعلی؛ نور علی فرخی؛ سید مهدی پورسید
دوره 8، شماره 30 ، شهریور 1397، ، صفحه 55-78
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه درمان با علاقه اجتماعی و ارزیابی اثربخشی آن بر رفتارهای قلدری و قربانی نوجوانان بود.
روش: روش تحقیق پژوهش نیمهآزمایشی و طرح آن با دو گروه آزمایشی و دوگروه کنترل و ارزیابی به صورت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان پسر قلدر و قربانی مدارس متوسطه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه درمان با علاقه اجتماعی و ارزیابی اثربخشی آن بر رفتارهای قلدری و قربانی نوجوانان بود.
روش: روش تحقیق پژوهش نیمهآزمایشی و طرح آن با دو گروه آزمایشی و دوگروه کنترل و ارزیابی به صورت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان پسر قلدر و قربانی مدارس متوسطه دوره دوم شهر ابرکوه در سالتحصیلی 95-1394 تشکیل دادند. به منظور اجرای پژوهش، پس از انجام جامعهسنجی، از میان دانشآموزانی که براساس تحلیل نتایج جامعهسنجی، تحت عنوان قلدر و قربانی طبقهبندی شده بودند، تعداد 40 نفر دانشآموز بهطور تصادفی بهعنوان نمونه گروه قلدر و نیز 40 نفر دانشآموز بهطور تصادفی بهعنوان نمونه گروه قربانیقلدری انتخاب شدند؛ هر گروه بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند و پرسشنامه تجدیدنظر شده قلدر/ قربانی الویس را در پیشآزمون تکمیل نمودند. گروههایآزمایش بهصورت جداگانه، به مدت 12 جلسه (در هر هفته دو جلسه) در برنامه درمان با علاقه اجتماعی قرار گرفتند و گروههای کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند.
یافته ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه آمیخته نشان داد، برنامه درمان با علاقه اجتماعی در گروههای آزمایش در مقایسه با گروههای کنترل همتایخود، بهطور معناداری کاهش رفتارهای قلدری و قربانی را در مرحله پسآزمون و پیگیری داشتهاند.
نتیجه گیری: نتایج بیانگر این است که کمک به نوجوانان برای باز جهتدهی عقاید و اهداف خود و کاهش احساس کهتری و افزایش تعلق و علاقهاجتماعی باعث بهبود رفتارها و کاهش رفتارهای قلدری و قربانی در نوجوانان شده است.