رضا شباهنگ؛ محمد علی بشارت؛ بنیامین مختاری چیرانی؛ سجاد رضائی؛ منصوره نیکوگفتار؛ فرزین باقری شیخانگفشه
دوره 8، شماره 32 ، فروردین 1398، ، صفحه 17-44
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مشخصههای روانسنجی مقیاس تجربه تعامل فرا اجتماعی در نمونه دانشجویان ایرانی صورت گرفت. روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع اعتبارسنجی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان در سال 1397 بود (4114=N). از این بین 240 دانشجو خانم و آقا با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند. ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مشخصههای روانسنجی مقیاس تجربه تعامل فرا اجتماعی در نمونه دانشجویان ایرانی صورت گرفت. روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع اعتبارسنجی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان در سال 1397 بود (4114=N). از این بین 240 دانشجو خانم و آقا با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند. به منظور ارزیابی نسخه ایرانی مقیاس تجربه تعامل فرا اجتماعی و پیام ویدئویی مرتبط با آن (هارتمن و گلدهورن، 2011) از ابزارهایی برای سنجش آدرسدهی، جذابیت ادراک شده، اعتماد ادراکشده، حرفهای بودن ادراکشده، توانایی اتخاذ دیدگاه، لذت و تعهد به هنجارها استفاده شد. دادهها بهکمک نرمافزار SPSS24 با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل واریانس تک متغیری و تحلیل رگرسیون چندگانه پردازش شدند. یافتهها: تحلیل عاملی اکتشافی آشکار ساخت یک عامل استخراجشده مجموعاً 03/56 واریانس کل EPSI را تبیین میکند. ضریب آلفای کرونباخ برای آن 84/0 محاسبه شد. ضریب همبستگی EPSI با سایر ابزارهای نامبرده در دامنه 13/0 تا 53/0 (05/0p< و 01/0p<) بهدست آمد که تایید کننده روایی سازهای EPSI بود. بر اساس نتایج بدستآمده، تاثیر اصلی زاویه دوربین بر نمره کل تجربه تعامل فرا اجتماعی معنیدار به دست آمد (01/0> p). همچنین نتایج نشان میدهند، متغیر آدرسدهی و لذت بهطور معنیداری تجربه تعامل فرا اجتماعی را پیشبینی میکنند (0001/0>p ). نتیجهگیری: با توجه به مشخصههای روانسنجی مناسب نسخه ایرانی مقیاس تجربه تعامل فرا اجتماعی، از مقیاس پیشرو میتوان در بررسی-های تعامل فرا اجتماعی با اشخاص رسانهای و مطالعات مرتبط با پیوستگیهای فرا اجتماعی بهره برد.
رضا شباهنگ؛ رضا سلطانی شال؛ منصوره نیکوگفتار؛ منصور حکیم جوادی
دوره 7، شماره 27 ، آبان 1396، ، صفحه 35-48
چکیده
: القای هیجان، در غیاب آگاهیِ هشیارانه، از محرکهای فراخوان آن هیجانها، موضوعی بوده است که علاقه بسیاری را به خود جلب نموده است. پردازشهای هیجانی، بدون آگاهی هشیارانه، نقش مهمی در تعاملات اجتماعی بشر بازی میکنند. لذا، این مطالعه، با هدف تعیین تأثیر القای زیرآستانه جلوههای هیجانی چهره بر خُلق، انجام شد. روش: در این مطالعهی ...
بیشتر
: القای هیجان، در غیاب آگاهیِ هشیارانه، از محرکهای فراخوان آن هیجانها، موضوعی بوده است که علاقه بسیاری را به خود جلب نموده است. پردازشهای هیجانی، بدون آگاهی هشیارانه، نقش مهمی در تعاملات اجتماعی بشر بازی میکنند. لذا، این مطالعه، با هدف تعیین تأثیر القای زیرآستانه جلوههای هیجانی چهره بر خُلق، انجام شد. روش: در این مطالعهی نیمه تجربی که روی دانشجویان دانشگاه گیلان انجام شد پس از جلب رضایت مشارکتکنندگان و تکمیل پرسشنامه دموگرافیگ و مقیاس خلق مثبت و منفی، افراد به صورت تصادفی به سه گروه مداخله (15 نفر) تقسیم شدند و در سه گروه مداخله القای زیرآستانه جلوههای هیجانی چهره بر خلق، صورت گرفت. یافتهها: نتایج نشاندهنده تایید فرضیههای پژوهش بود. چهرههای زیرآستانهای شاد، خلق منفی را کاهش و خلق مثبت را افزایش میدهند، همچنین چهرههای زیرآستانهای غمگین، خلق منفی را افزایش و خلق مثبت را کاهش میدهند. نتیجهگیری: ادراک زیرآستانهای چهرهها، در خلق جاری افراد در آزمایشگاه تأثیرگذار است، لذا میتوان از نتایج این پژوهش در زمینههای درمانی و بالینی اختلالات خلقی در دانشجویان استفاده کرد.