محبوبه موسیوند؛ منصوره زارعان؛ مریم کابلی
چکیده
مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر عملکرد تحصیلی و هویت بر اعتیاد به اینترنت با نقش میانجی افسردگی انجام شد.
روش: با توجه به هدف، از نوع کاربردی از نظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزئی بود. جامعه آماری کل دانشجویان دانشگاههای شهر تهران و روش نمونهگیری تصادفی و حجم نمونه ...
بیشتر
مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر عملکرد تحصیلی و هویت بر اعتیاد به اینترنت با نقش میانجی افسردگی انجام شد.
روش: با توجه به هدف، از نوع کاربردی از نظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزئی بود. جامعه آماری کل دانشجویان دانشگاههای شهر تهران و روش نمونهگیری تصادفی و حجم نمونه برابر با 323 نفر بود. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای سبکهای هویت برزونسکی (1992)، اعتیاد به اینترنت چن (2011)، افسردگی زونگ (1968) و عملکرد تحصیلی گردآوریشد.
یافتهها: نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشانداد، 25 درصد از تغییرات افسردگی و 32 درصد از واریانس اعتیاد به اینترنت توسط عملکرد تحصیلی و هویت تبیینشد. یافتههای پژوهش نشانداد، سبکهای هویت و عملکرد تحصیلی تأثیر منفی معنادار و افسردگی تأثیر مثبت معناداری بر اعتیاد به اینترنت دانشجویان دارد.
نتیجهگیری: افسردگی نقش میانجی در تأثیر سبکهای هویت و عملکرد تحصیلی بر اعتیاد به اینترنت دانشجویان ایفا میکند.
محبوبه موسیوند؛ محمدجواد بگیان
چکیده
چکیده هدف: بررسی مسئولیتپذیری اجتماعی و خود انضباطی نسل جوان به دلیل اهمیت آنها در تعیین نیروی فعال و آینده سازان جامعه، ضروری است. لذا هدف اصلی پژوهش حاضر نقش ادراک نابرابری جنسیتی خود انضباطی و مسئولیتپذیری اجتماعی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاههای تهران بود. روش: این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و بر اساس ...
بیشتر
چکیده هدف: بررسی مسئولیتپذیری اجتماعی و خود انضباطی نسل جوان به دلیل اهمیت آنها در تعیین نیروی فعال و آینده سازان جامعه، ضروری است. لذا هدف اصلی پژوهش حاضر نقش ادراک نابرابری جنسیتی خود انضباطی و مسئولیتپذیری اجتماعی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاههای تهران بود. روش: این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دختر دانشگاههای تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه پژوهش 384 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تهران بود که بهصورت خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسش نامه ادراک نابرابری جنسیتی خوشرو و همکاران، پرسشنامة خود انضباطی زند کریمی و پرسشنامه مسئولیتپذیری سروش استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری به روش گام به گام مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. یافتهها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین ادراک نابرابری جنسیتی، خود انضباطی و مسئولیتپذیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر رابطه مثبت وجود دارد (001≥P). نتایج رگرسیون چندمتغیری به شیوه گام به گام نشان داد که 35 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر توسط ادراک نابرابری جنسیتی، خود انضباطی و مسئولیتپذیری تبیین میشود. نتیجهگیری: نتیجه پژوهش رابطه بین ادارک نابرابری جنسیتی، خود انضباطی و مسئولیتپذیری دانشجویان دختر با پیشرفت تحصیلی تایید میکند. بنابراین طرحریزی مطالعات کمی و کیفی بیشتر جهت ارتقای پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر، با توجه به نقش جنسیتی، اجتماعی، فرهنگی- آموزشی، سیاسی و اقتصادی آنان در جامعه، توصیه میشود.