فاطمه فلاح؛ یاسر رضاپور میرصالح؛ فاطمه بهجتی اردکانی
چکیده
مقدمه: اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان اجتناب از روابط اجتماعی را در پی دارد و میتواند به نارسایی کنش اجتماعی در بزرگسالی منتهی شود. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بازی درمانی آدلری بر مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد.روش: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح سریهای زمانی همراه با گروه کنترل بود. ...
بیشتر
مقدمه: اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان اجتناب از روابط اجتماعی را در پی دارد و میتواند به نارسایی کنش اجتماعی در بزرگسالی منتهی شود. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بازی درمانی آدلری بر مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد.روش: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح سریهای زمانی همراه با گروه کنترل بود. نمونه شامل 10 کودک مبتلا به اضطراب اجتماعی بود که با توجه به مصاحبه بالینی روانشناس و نمره برش در پرسشنامه اضطراب اجتماعی لایبویتز (1987) به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده بودند. کودکان به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند و گروه آزمایش 8 جلسه بازی درمانی آدلری دریافت کرد درحالیکه گروه کنترل مداخله خاصی دریافت نکرد. سنجش با استفاده از پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990) در پنج مرحله پیشآزمون، جلسات دوم، چهارم، ششم و پسآزمون انجام شد و دادهها با استفاده از تحلیل واریانس همراه با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات گروه آزمایش و گواه در مهارتهای اجتماعی تفاوت ایجاد شده است (01/0>P ,52/63=F)؛ آزمون تعقیقبی بن فرونی نیز نشان داد، تفاوت نمره مهارتهای اجتماعی بین مراحل 1 و 3 (039/0=p) 1 و 4 (007/0=p) و همچنین 1 و 5 معنیدار است (002/0=p) درحالیکه این تفاوت در گروه کنترل وجود نداشت.نتیجهگیری: بازیدرمانی آدلری بر مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی اثربخش است و میتواند به عنوان یک درمان مکمل در کنار سایر درمانهای دارویی و روانشناختی به این کودکان ارائه شود.