ابوالفضل قاسم زاده؛ محب پناهی قراداغلو؛ حامد مینایی
چکیده
مقدمه: امروزه مسئولیتپذیری کارکنان مورد توجه سازمانها علمی – آموزشی قرار گرفته است. از این رو تحلیل ارتباط مسئولیتپذیری دبیران، با سایر مفاهیم سازمانی ضروری است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی اثر جامعهپذیری سازمانی و سرمایه اجتماعی بر مسئولیتپذیری با نقش میانجی تعهد سازمانی دبیران بود.
روش: این پژوهش جزء تحقیقات توصیفی ...
بیشتر
مقدمه: امروزه مسئولیتپذیری کارکنان مورد توجه سازمانها علمی – آموزشی قرار گرفته است. از این رو تحلیل ارتباط مسئولیتپذیری دبیران، با سایر مفاهیم سازمانی ضروری است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی اثر جامعهپذیری سازمانی و سرمایه اجتماعی بر مسئولیتپذیری با نقش میانجی تعهد سازمانی دبیران بود.
روش: این پژوهش جزء تحقیقات توصیفی – همبستگی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری شامل کلیه دبیران متوسطه اول آموزش و پرورش ناحیه چهار تبریز به تعداد 550 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای و جدول مورگان 218 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد جامعهپذیری سازمانی تائورمینا (1994)، سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998)، مسئولیتپذیری کارول (1991) و تعهدسازمانی آلن و میر (1996) استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد، رابطه مثبت و معنی داری بین متغیر جامعهپذیری سازمانی و سرمایه اجتماعی با مسئولیتپذیری به ترتیب (80/0, ß = 18/0 (ß = و رابطه مثبت و معنی داری بین متغیر جامعهپذیری سازمانی و سرمایه اجتماعی با تعهد سازمانی به ترتیب (85/0, ß = 13/0 (ß = وجود دارد. همچنین در مدل تجربی پژوهش حاضر، نقش میانجی تعهد سازمانی در رابطه بین متغیرها در مدل تائید شد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، متغیرهای جامعهپذیری سازمانی، سرمایه اجتماعی و تعهد سازمانی برای مسئولیتپذیری کارکنان سازمانی باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا در سایه مسئولیتپذیری بودن معلمان در تمام ابعاد زندگی شاهد تسهیل روند و دستیابی به اهداف سازمانی خواهند بود.