محبوبه موسیوند؛ منصوره زارعان؛ مریم کابلی
چکیده
مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر عملکرد تحصیلی و هویت بر اعتیاد به اینترنت با نقش میانجی افسردگی انجام شد.
روش: با توجه به هدف، از نوع کاربردی از نظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزئی بود. جامعه آماری کل دانشجویان دانشگاههای شهر تهران و روش نمونهگیری تصادفی و حجم نمونه ...
بیشتر
مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر عملکرد تحصیلی و هویت بر اعتیاد به اینترنت با نقش میانجی افسردگی انجام شد.
روش: با توجه به هدف، از نوع کاربردی از نظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزئی بود. جامعه آماری کل دانشجویان دانشگاههای شهر تهران و روش نمونهگیری تصادفی و حجم نمونه برابر با 323 نفر بود. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای سبکهای هویت برزونسکی (1992)، اعتیاد به اینترنت چن (2011)، افسردگی زونگ (1968) و عملکرد تحصیلی گردآوریشد.
یافتهها: نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشانداد، 25 درصد از تغییرات افسردگی و 32 درصد از واریانس اعتیاد به اینترنت توسط عملکرد تحصیلی و هویت تبیینشد. یافتههای پژوهش نشانداد، سبکهای هویت و عملکرد تحصیلی تأثیر منفی معنادار و افسردگی تأثیر مثبت معناداری بر اعتیاد به اینترنت دانشجویان دارد.
نتیجهگیری: افسردگی نقش میانجی در تأثیر سبکهای هویت و عملکرد تحصیلی بر اعتیاد به اینترنت دانشجویان ایفا میکند.