روانشناسی اجتماعی
آرزو اصغری
چکیده
مقدمه: این پژوهش با هدف تدوین مدل علی گرایش به تقلب در امتحان بر اساس باورهای غیرمنطقی و خودکنترلی با میانجیگری اضطراب انجام شد.
روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی_ همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دانشگاه کوثر بجنورد در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که 240 دانشجو به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب ...
بیشتر
مقدمه: این پژوهش با هدف تدوین مدل علی گرایش به تقلب در امتحان بر اساس باورهای غیرمنطقی و خودکنترلی با میانجیگری اضطراب انجام شد.
روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی_ همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دانشگاه کوثر بجنورد در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که 240 دانشجو به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای تقلب تحصیلی استفنز و گلباج (2007)، باورهای غیرمنطقی جونز (1968)، خودکنترلی تانجی و همکاران (2004) و اضطراب بک (1988) بود.
یافتهها: نتایج همبستگی معنیداری بین تمامی متغیرها نشان داد (05/0>P). همچنین درماندگی در برابر تغییر (0316/0)، توقع تأئید از دیگران (0444/0) و خودکنترلی (0327/0) از طریق غیرمستقیم و با میانجیگری اضطراب، واریانس گرایش به تقلب در امتحان را تبیین کرد.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که باورهای غیرمنطقی و خودکنترلی با میانجیگری اضطراب بر گرایش به تقلب تأثیر میگذارند. با توجه به شاخصها و ضرایب به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که مدل پیشنهادی برای تدوین مدل علی گرایش به تقلب تحصیلی مناسب بوده و دادهها با مدل پژوهش برازش مناسبی داشته است.
روانشناسی اجتماعی
بهره عارفی شیخ؛ آرزو اصغری؛ اسدالله ویسی
چکیده
مقدمه: مهارتهای اجتماعی میتواند، توانایی فرد را برای برقراری ارتباط صحیح با دیگران افزایش دهد و در کاهش کمرویی و مؤلفههای آن نقش داشته باشد. هدف این پژوهش اثربخشی نمایشدرمانی بر مهارت اجتماعی و کمرویی دختران 9-11 سالة شهرستان مریوان بود.روش: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه مورد مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: مهارتهای اجتماعی میتواند، توانایی فرد را برای برقراری ارتباط صحیح با دیگران افزایش دهد و در کاهش کمرویی و مؤلفههای آن نقش داشته باشد. هدف این پژوهش اثربخشی نمایشدرمانی بر مهارت اجتماعی و کمرویی دختران 9-11 سالة شهرستان مریوان بود.روش: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را تمامی دختران 11-9 ساله مدرسه 22 بهمن مریوان در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند که با نمونهگیری در دسترس، 30 دانشآموز انتخاب و به طور تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه گواه جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی ماتسون (1983) و کمرویی استنفورد (1997) استفاده شد. برای گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای مداخله نمایش درمانی به صورت دو جلسه در هفته اجرا شد، اما گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد. دادههای آماری با استفاده از تحلیل کوواریانس تکمتغیره تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد، نمایشدرمانی اثر معناداری بر مهارتهای اجتماعی (150/57F=، 01/0>P) و کاهش کمرویی (91/73F=، 01/0>P) داشت.نتیجهگیری: براساس نتایج این پژوهش میتوان گفت، نمایشدرمانی بر رفتارهای اجتماعی مناسب، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، برتریطلبی و اطمینان زیاد به خود و رابطه با همتایان تأثیر میگذارد؛ بنابراین نقش مهمی در کاهش کمرویی دختران دارد.