عبدالباسط محمودپور؛ ثنا دهقانپور؛ ناصر یوسفی؛ سحر ایجادی
چکیده
مقدمه: صمیمت رابطهای است که در آن مراقبت، اعتماد متقابل و پذیرش وجود دارد. با توجه به اهمیت وجود صمیمیت در رابطه زناشویی هدف پژوهش حاضر پیشبینی صمیمیت زناشویی بر اساس ذهنآگاهی، الگوهای حل تعارض، حمایت اجتماعی ادراکشده و بهزیستی اجتماعی بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. به این منظور از میان جامعه زنان شهر تهران 264 نفر ...
بیشتر
مقدمه: صمیمت رابطهای است که در آن مراقبت، اعتماد متقابل و پذیرش وجود دارد. با توجه به اهمیت وجود صمیمیت در رابطه زناشویی هدف پژوهش حاضر پیشبینی صمیمیت زناشویی بر اساس ذهنآگاهی، الگوهای حل تعارض، حمایت اجتماعی ادراکشده و بهزیستی اجتماعی بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. به این منظور از میان جامعه زنان شهر تهران 264 نفر با استفاده از نمونهگیری دردسترس از سرای محلههای 2،1و 3 تهران انتخاب شدند. شرکتکنندگان به مقیاس صمیمت زناشویی (تامپسون و واکر، 1983)، پزسشنامه سبکهای حل تعارض (رحیم، 1983)، فرم کوتاه پرسشنامه ذهنآگاهی فرایبورگ (والاچ و همکاران، 2006)، مقیاس حمایت اجتماعی ادراکشده (زیمت، 1988) و مقیاس بهزیستی اجتماعی (کیز، 1998) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که متغیرهای الگوهای حل تعارض، ذهنآگاهی، حمایت اجتماعی ادراکشده و بهزیستی اجتماعی با صمیمیت زناشویی رابطه معنادار دارند. این متغیرها در مجموع قادر به پیشبینی 23 درصد از واریانس صمیمیت زناشویی بودند. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر نشانگر اهمیت متغیرهای الگوهای حل تعارض، ذهنآگاهی، حمایت اجتماعی ادراکشده و بهزیستی اجتماعی در تبیین صمیمیت زناشویی زنان است. بنابراین آموزش شیوههای صحیح حل تعارض و تمرینات ذهنآگاهی، ارائه حمایت کافی از سوی خانواده و افراد مهم زندگی و تقویت انگیزه رشد ابعاد اجتماعی شخصیت زنان، توصیه میشود.
الهه کهراریان؛ خدامراد مومنی؛ کامران یزدانبخش
دوره 6، شماره 24 ، دی 1395
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی حساسیت اضطرابی با نقش میانجیگری ذهنآگاهی با اضطراب اجتماعی دانشآموزان انجام شد.
روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعهی آماری شامل دانشآموزان دختر کرمانشاه بود که 350 نفر به روش نمونهگیری خوشهای جهت نمونه انتخاب شده و با استفاده از مقیاس حساسیت اضطرابی نوجوانان (دیکون، 2002)، ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی حساسیت اضطرابی با نقش میانجیگری ذهنآگاهی با اضطراب اجتماعی دانشآموزان انجام شد.
روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعهی آماری شامل دانشآموزان دختر کرمانشاه بود که 350 نفر به روش نمونهگیری خوشهای جهت نمونه انتخاب شده و با استفاده از مقیاس حساسیت اضطرابی نوجوانان (دیکون، 2002)، مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان (SAS-A، لاجرسا، 1998) و مقیاس ذهنآگاهی براون وریان (2003) مورد بررسی قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین حساسیت اضطرابی و ذهنآگاهی، بین حساسیت اضطرابی و اضطراب اجتماعی و همچنین بین ذهنآگاهی و اضطراب اجتماعی در سطح 001/0 >P رابطهی معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که 18 درصد ذهنآگاهی توسط حساسیت اضطرابی و 49 درصد اضطراب اجتماعی توسط ذهنآگاهی و حساسیت اضطرابی تبیین میشود.
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها نتیجه میگیریم اختلالهای اضطرابی چندعاملی هستند و افزون بر این در شکلگیری، تداوم و درمان اختلالهای اضطرابی همچون حساسیت اضطرابی و اضطراب اجتماعی، باید به نقش ذهنآگاهی توجه داشت.