سجاد بشرپور؛ حمیدرضا صمدی فرد
دوره 8، شماره 31 ، آذر 1397، ، صفحه 1-16
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش خودپنداره، عزتنفس و سلامت اجتماعی در پیشبینی افکار خودکشی دانشآموزان پسر انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پسر متوسطه شهر اردبیل در سال 1397-1396 بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 354 نفر از آنان به عنوان ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش خودپنداره، عزتنفس و سلامت اجتماعی در پیشبینی افکار خودکشی دانشآموزان پسر انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پسر متوسطه شهر اردبیل در سال 1397-1396 بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 354 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از ابزارهای خودپنداره (منداگلیو و پیریست، 1995)، عزتنفس (کوپراسمیت، 1967)، سلامت اجتماعی (کییز و شپیرو، 2004) و افکار خودکشی (بک، 1991) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیلی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین خودپنداره (49/0-r=)، عزتنفس (57/0-r=) و سلامت اجتماعی (59/0-r=) با افکار خودکشی در دانشآموزان پسر رابطه معناداری وجود دارد (05/0p<).همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که خودپنداره 16/0-، عزتنفس 24/0- و سلامت اجتماعی 29/0- افکار خودکشی دانشآموزان را پیشبینی میکنند (05/0p<).
نتیجه گیری: افکار خودکشی دانشآموزان پسر توسط متغیرهای خودپنداره، عزتنفس و سلامت اجتماعی قابل پیشبینی است، بنابراین پیشنهاد میشود که روانشناسان و مشاوران جهت کاهش افکار خودکشی دانشآموزان، نقش خودپنداره، عزتنفس و سلامت اجتماعی را مورد توجه قرار دهند.
مهدی قدرتی میرکوهی؛ محمد بامدادی سیبنی؛ فاطمه شیرمحمدی
دوره 6، شماره 22 ، تیر 1395
چکیده
مقدمه: پذیرش اجتماعی، یکی از جنبههای مهم در روابط اجتماعی است. هدف از پژوهش حاضر مقایسهی تصویر بدن و عزتنفس دانشآموزانِ دارای پذیرش اجتماعی بالا و پایین بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع پسرویدادی است. تعداد 360 نفر به روش نمونهگیری خوشهای از میان همهی دانشآموزان قزوین انتخاب شدند. سپس تعداد 108 نفر از این افراد با روش گروهسنجی ...
بیشتر
مقدمه: پذیرش اجتماعی، یکی از جنبههای مهم در روابط اجتماعی است. هدف از پژوهش حاضر مقایسهی تصویر بدن و عزتنفس دانشآموزانِ دارای پذیرش اجتماعی بالا و پایین بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع پسرویدادی است. تعداد 360 نفر به روش نمونهگیری خوشهای از میان همهی دانشآموزان قزوین انتخاب شدند. سپس تعداد 108 نفر از این افراد با روش گروهسنجی بهعنوان افراد ستاره و منزوی شناسایی و تحت مطالعه قرار گرفتند. جهت سنجش متغیرها از پرسشنامهی روابط چندبُعدی بدن-خود (کش، 1990) و مقیاس عزتنفس (روزنبرگ، 1965) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه انجام شد.
یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد که بین رضایت از تصویر بدنی و عزتنفسِ افراد ستاره و منزوی، تفاوت معناداری وجود داشته و میانگین تصویر بدن و عزتنفس در میان افراد ستاره، بالاتر از افراد منزوی است. همچنین بین تصویر بدن و عزتنفس دختران با پذیرش اجتماعی بالا و پایین تفاوت معناداری وجود دارد. اما در پسران، این تفاوتها معنادار نبود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به نظر میرسد پذیرش اجتماعی بهویژه در دختران دانشآموز نقش تعیینکنندهای در تصویر بدنی و عزتنفس داشته باشد. همچنین پذیرش اجتماعی بالا در گروه، میتواند تأثیر مثبتی در نگرشهای افراد نسبت به خود داشته باشد.