صفورا سالمی؛ عبدالزهرا نعامی؛ یدالله زرگر؛ ایران داوودی
دوره 6، شماره 23 ، مهر 1395
چکیده
مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری متمرکز به تروما، بر شایستگی اجتماعی و تنظیم هیجانی کودکان آزاردیده بود.
روش: مطالعهی حاضر پژوهشی شبه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. 26 کودک آزاردیده بهصورت در دسترس از میان مراجعهکنندگان مراکز سازمان بهزیستی اهواز انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو ...
بیشتر
مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری متمرکز به تروما، بر شایستگی اجتماعی و تنظیم هیجانی کودکان آزاردیده بود.
روش: مطالعهی حاضر پژوهشی شبه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. 26 کودک آزاردیده بهصورت در دسترس از میان مراجعهکنندگان مراکز سازمان بهزیستی اهواز انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (13) و کنترل (13) قرار گرفتند. قبل و بعد از برنامهی درمانی پرسشنامههای شایستگی اجتماعی پرندین (1385) و نظمجویی هیجانی گارنفسکی (2007) اجرا شد. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد.
یافتهها: شایستگی اجتماعی بهطور معناداری در گروه آزمایش افزایش یافته بود (001/0P