محمد یزدانی زیارت؛ حسین دامغانیان؛ عباسعلی رستگار
دوره 7، شماره 25 ، فروردین 1396
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی شایستگی بین فردی در ارتباطات سازمانی و نیز شناسایی ابعاد مهم و موثر بر آن و تعیین نحوه تعامل بین آنها با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توسعهای بوده و شامل دو بخش کمی و کیفی است. نمونه آماری پژوهش 17 نفر از خبرگان سازمانی بودند که به روش نمونهگیری گلولهبرفی ...
بیشتر
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی شایستگی بین فردی در ارتباطات سازمانی و نیز شناسایی ابعاد مهم و موثر بر آن و تعیین نحوه تعامل بین آنها با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توسعهای بوده و شامل دو بخش کمی و کیفی است. نمونه آماری پژوهش 17 نفر از خبرگان سازمانی بودند که به روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه ماتریسی محقق ساخته بود. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد 13 بعد از ابعاد مهم و موثر بر شایستگی بین فردی در ارتباطات سازمانی عبارتانداز؛ همدلی، دیگرمحوری، خودگشودگی، مدیریت تعارض، مدیریت تعاملات، انعطافپذیری، جراتمندی، راحتی اجتماعی، بیانگری، مستقیم و بیواسطه بودن، حمایتگری، تاثیرگذاری بر دیگران و هدفمحوری؛ که با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری در پنج سطح تعاملی مختلف قرار گرفتند. همچنین نتایج نشان داد بر اساس تجزیه و تحلیل نمودار قدرت نفوذ و میزان وابستگی، مستقیم و بیواسطه بودن، راحتی اجتماعی، جراتمندی و بیانگری، نسبت به سایر ابعاد قدرت تاثیرگذاری بیشتری بر شایستگی بین فردی داشتند. پس از آنها همدلی، حمایتگری، دیگرمحوری و خودگشودگی که در ناحیه پیوندی قرار گرفته بودند از ابعاد مهم موثر بر شایستگی ارتباطی بین فردی بودند. سایر ابعاد نیز در ناحیه وابسته قرار گرفتند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش میتوان گفت ابعاد شایستگی ارتباطی بین فردی در سطوح مختلف بر یکدیگر موثرند و تغییر در کیفیت هر بعد موجب تغییر در کیفیت ابعاد سطوح بعدی و به نوبه خود موجب تغییر در کیفیت ارتباطات سازمانی میشود.