روانشناسی اجتماعی
سجاد حسنی؛ فریبرز نیکدل؛ علی تقوایی نیا
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای خودگردانی در رابطه بین خودکارآمدی ورزشی و خودپنداره با رفتارهای مرتبط با کاهش وزن دانشآموزان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی و بر اساس مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه اول شهرستان اقلید استان فارس در سال ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای خودگردانی در رابطه بین خودکارآمدی ورزشی و خودپنداره با رفتارهای مرتبط با کاهش وزن دانشآموزان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی و بر اساس مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه اول شهرستان اقلید استان فارس در سال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه مورد مطالعه 250 نفر از دانشآموزان بودند که به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. پس از بررسی سؤالات مربوط به قد و وزن آزمودنیها، دانش آموزان با شاخص توده بدنی 25 به بالا به عنوان مبتلا به اضافهوزن و چاقی انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد، خودپنداره منداگلیو و پیریست (1995)، خودکارآمدی ورزش کرل و همکاران (2007)، خودگردانی میلر و براون (1999) و رفتار کاهش وزن از بخش رفتار پرسشنامه مظلومی محمودآباد و همکاران (1397) استفاده گردید. دادههای جمعآوری شده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و به وسیله نرم افزار LISREL 8.8 تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد، خودکارآمدی ورزشی و خودپنداره بر رفتارهای مرتبط با کاهش وزن تأثیر مستقیم و معنیدار دارند (01/0>p). همچنین نتایج نشان داد که خودگردانی از نقش میانجی در رابطه با خودکارآمدی ورزشی و خودپنداره با رفتارهای مرتبط با کاهش وزن برخوردار است.
نتیجهگیری: با افزایش خودکارآمدی ورزشی، خودپنداره و خودگردانی، رفتارهای مرتبط با کاهش وزن نیز افزایش خواهد یافت. لذا، بهتر است در محیط هایی که درمانگران مشغول به کار هستند، به خودکارآمدی، خودپنداره و خودگردانی نوجوانان چاق و دارای اضافهوزن توجه بیشتری داشته باشند.
سجاد بشرپور؛ حمیدرضا صمدی فرد
دوره 8، شماره 31 ، آذر 1397، ، صفحه 1-16
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش خودپنداره، عزتنفس و سلامت اجتماعی در پیشبینی افکار خودکشی دانشآموزان پسر انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پسر متوسطه شهر اردبیل در سال 1397-1396 بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 354 نفر از آنان به عنوان ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش خودپنداره، عزتنفس و سلامت اجتماعی در پیشبینی افکار خودکشی دانشآموزان پسر انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پسر متوسطه شهر اردبیل در سال 1397-1396 بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 354 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از ابزارهای خودپنداره (منداگلیو و پیریست، 1995)، عزتنفس (کوپراسمیت، 1967)، سلامت اجتماعی (کییز و شپیرو، 2004) و افکار خودکشی (بک، 1991) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیلی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین خودپنداره (49/0-r=)، عزتنفس (57/0-r=) و سلامت اجتماعی (59/0-r=) با افکار خودکشی در دانشآموزان پسر رابطه معناداری وجود دارد (05/0p<).همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که خودپنداره 16/0-، عزتنفس 24/0- و سلامت اجتماعی 29/0- افکار خودکشی دانشآموزان را پیشبینی میکنند (05/0p<).
نتیجه گیری: افکار خودکشی دانشآموزان پسر توسط متغیرهای خودپنداره، عزتنفس و سلامت اجتماعی قابل پیشبینی است، بنابراین پیشنهاد میشود که روانشناسان و مشاوران جهت کاهش افکار خودکشی دانشآموزان، نقش خودپنداره، عزتنفس و سلامت اجتماعی را مورد توجه قرار دهند.
مجید صفاری نیا؛ زینب شیخی
دوره 6، شماره 23 ، مهر 1395
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسهی خودپنداره در رؤیا و خود واقعی در سبکهای هویتی مختلف در بین دانشآموزان دختر است.
روش: پژوهش حاضر شامل دو بخش بود. در بخش نخست متغیر هویت و خودپنداره بهصورت زمینهیابی و از طریق پرسشنامههای سبک هویت برزونسکی و خودپنداره راجرز و بخش رؤیا از طریق تحلیل محتوا و فرم رؤیای اخیر دامهاف مورد بررسی ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسهی خودپنداره در رؤیا و خود واقعی در سبکهای هویتی مختلف در بین دانشآموزان دختر است.
روش: پژوهش حاضر شامل دو بخش بود. در بخش نخست متغیر هویت و خودپنداره بهصورت زمینهیابی و از طریق پرسشنامههای سبک هویت برزونسکی و خودپنداره راجرز و بخش رؤیا از طریق تحلیل محتوا و فرم رؤیای اخیر دامهاف مورد بررسی قرار گرفت. گروه نمونه با توجه به متغیرها و ماهیت پژوهش 180 دانشآموز دختر است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدهاند. برای تجزیهوتحلیل دادههای بخش اول از روشهای تحلیل واریانس یکراهه و بخش دوم از سیستم Hull / VnDyKsl استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که ویژگی خودمنفینگری خودپنداره رؤیا در سبکهای اطلاعاتی و سردرگم هویت، هر دو در سطح 01/0P= معنیدار است، اما در سایر ویژگیهای خودپنداره بین سبکهای هویتی مختلف تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین تفاوت معناداری بین خود واقعی در سبکهای مختلف وجود ندارد.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش بیانکننده اهمیت تصور فرد از مفهوم خود در شکلگیری هویت بوده و دارای کاربردهای نظری و کاربردی را درزمینهی مفهوم خود و هویت است.