محبوبه کربلایی؛ جهانگیر کرمی
دوره 9، شماره 36 ، اسفند 1398، ، صفحه 73-88
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش پیشبینی خودکارآمدی بر اساس تابآوری، تبعیض جنسیتی ادراک شده و طرحوارههای نقش جنسیتی زنان بود. خودکارآمدی، اعتماد شخص به توانایی خود در مقابله با شرایط دشوار است. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف و نحوۀ جمعآوری دادهها از نوع همبستگی است. به همین منظور از میان معلمان زن شهر کهریزک 124 نفر با استفاده از نمونهگیری ...
بیشتر
مقدمه: هدف این پژوهش پیشبینی خودکارآمدی بر اساس تابآوری، تبعیض جنسیتی ادراک شده و طرحوارههای نقش جنسیتی زنان بود. خودکارآمدی، اعتماد شخص به توانایی خود در مقابله با شرایط دشوار است. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف و نحوۀ جمعآوری دادهها از نوع همبستگی است. به همین منظور از میان معلمان زن شهر کهریزک 124 نفر با استفاده از نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای خودکارآمدی عمومی، خود تابآوری، رویدادهای تبعیض آمیز جنسیتی و نقش جنسیتی پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که متغیرهای تابآوری، طرحوارههای جنسیتی با خودکارآمدی رابطۀ مثبت و معنادار دارند، و متغیر رویدادهای تبعیض آمیز جنسیتی با خودکارآمدی رابطه منفی و معنادار دارد. متغیرهای تابآوری، رویدادهای تبعیض آمیز جنسیتی در طول زندگی و طرحواره نقش جنسیتی مردانه درمجموع قادر به پیشبینی 31 درصد از واریانس خودکارآمدی بودند. نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشانگر اهمیت متغیرهای تابآوری، تبعیض جنسیتی ادراک شده و طرحوارههای نقش جنسیتی در تبیین خودکارآمدی زنان معلم است. بنابراین طرحریزی مطالعات بیشتر جهت ارتقای خودکارآمدی زنان معلم، با توجه به نقش خطیر آنان در پرورش دانش آموزان، توصیه میشود.