رضا فرجی؛ مجتبی رنجبری؛ ایوب مرادی؛ محمد امیری
چکیده
هدف: جهتگیری جامعه پسندانه از متغیرهای مهم دوره نوجوانی است که میتواند نقش قابلتوجهی در کاهش مشکلات اجتماعی و افزایش سلامت جامعه داشته باشد. پژوهش حاضر به تعیین نقش احساس برخورداری از حقوق شهروندی و ابعاد سرمایههای اجتماعی در جهتگیری جامعه پسندانه دانشآموزان می پردازد.
روش: به این منظور نمونهای شامل 360 دانشآموز ...
بیشتر
هدف: جهتگیری جامعه پسندانه از متغیرهای مهم دوره نوجوانی است که میتواند نقش قابلتوجهی در کاهش مشکلات اجتماعی و افزایش سلامت جامعه داشته باشد. پژوهش حاضر به تعیین نقش احساس برخورداری از حقوق شهروندی و ابعاد سرمایههای اجتماعی در جهتگیری جامعه پسندانه دانشآموزان می پردازد.
روش: به این منظور نمونهای شامل 360 دانشآموز دختر و پسر متوسطه دوم کرمانشاه بوسیلهی پرسشنامه احساس برخورداری از حقوق شهروندی (سام آرام و برزگر، 1395)، پرسشنامه جهتگیری جامعه پسندانه (پنر و همکاران، 2008) و پرسشنامه سرمایه اجتماعی اونیکس و بولن (2000) مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل رگرسیون استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل نشان داد که احساس برخورداری از حقوق شهروندی (ابعاد حقوق اجتماعی، فرهنگی و مدنی) در مجموع 20 درصد و سرمایههای اجتماعی (ابعاد پیشگامی در فعالیتهای اجتماعی، ارتباط تحصیلی/کاری، ارتباط با دوستان و ارزش زندگی) نیز در مجموع 5/27 درصد از واریانس جهتگیری جامعه پسندانه را در جهت مثبت پیشبینی میکنند (05/0P<).
نتیجهگیری: این نتایج نشاندهندة اثرات مثبت سازههای احساس برخورداری از حقوق شهروندی و سرمایههای اجتماعی در جهتگیری جامعه پسندانه دانشآموزان است، بنابراین سازههای مذکور نیازمند توجه بیشتری از سوی مسئولین و برنامهریزان کشوری و خصوصاً آموزشوپرورش هستند.