رضا شباهنگ؛ محمد علی بشارت؛ بنیامین مختاری چیرانی؛ سجاد رضائی؛ منصوره نیکوگفتار؛ فرزین باقری شیخانگفشه
دوره 8، شماره 32 ، فروردین 1398، ، صفحه 17-44
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مشخصههای روانسنجی مقیاس تجربه تعامل فرا اجتماعی در نمونه دانشجویان ایرانی صورت گرفت. روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع اعتبارسنجی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان در سال 1397 بود (4114=N). از این بین 240 دانشجو خانم و آقا با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند. ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مشخصههای روانسنجی مقیاس تجربه تعامل فرا اجتماعی در نمونه دانشجویان ایرانی صورت گرفت. روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع اعتبارسنجی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان در سال 1397 بود (4114=N). از این بین 240 دانشجو خانم و آقا با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند. به منظور ارزیابی نسخه ایرانی مقیاس تجربه تعامل فرا اجتماعی و پیام ویدئویی مرتبط با آن (هارتمن و گلدهورن، 2011) از ابزارهایی برای سنجش آدرسدهی، جذابیت ادراک شده، اعتماد ادراکشده، حرفهای بودن ادراکشده، توانایی اتخاذ دیدگاه، لذت و تعهد به هنجارها استفاده شد. دادهها بهکمک نرمافزار SPSS24 با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل واریانس تک متغیری و تحلیل رگرسیون چندگانه پردازش شدند. یافتهها: تحلیل عاملی اکتشافی آشکار ساخت یک عامل استخراجشده مجموعاً 03/56 واریانس کل EPSI را تبیین میکند. ضریب آلفای کرونباخ برای آن 84/0 محاسبه شد. ضریب همبستگی EPSI با سایر ابزارهای نامبرده در دامنه 13/0 تا 53/0 (05/0p< و 01/0p<) بهدست آمد که تایید کننده روایی سازهای EPSI بود. بر اساس نتایج بدستآمده، تاثیر اصلی زاویه دوربین بر نمره کل تجربه تعامل فرا اجتماعی معنیدار به دست آمد (01/0> p). همچنین نتایج نشان میدهند، متغیر آدرسدهی و لذت بهطور معنیداری تجربه تعامل فرا اجتماعی را پیشبینی میکنند (0001/0>p ). نتیجهگیری: با توجه به مشخصههای روانسنجی مناسب نسخه ایرانی مقیاس تجربه تعامل فرا اجتماعی، از مقیاس پیشرو میتوان در بررسی-های تعامل فرا اجتماعی با اشخاص رسانهای و مطالعات مرتبط با پیوستگیهای فرا اجتماعی بهره برد.
جعفر حسنی؛ مرتضی فیاضی؛ الیاس اکبری
دوره 6، شماره 24 ، دی 1395
چکیده
مقدمه: اضطراب اجتماعی یکی از اختلالهای روانی شایع بهحساب میآید؛ بنابراین، وجود ابزارهای مناسب برای سنجش و ارزیابی این اختلال ضروری است. هدف مطالعهی حاضر بررسی اعتبار، روایی و ساختار عاملی تأییدی نسخهی فارسی مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز (1987) بود.
روش: نسخهی فارسی مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز (1987) پس از ترجمه بر روی 453 نفر ...
بیشتر
مقدمه: اضطراب اجتماعی یکی از اختلالهای روانی شایع بهحساب میآید؛ بنابراین، وجود ابزارهای مناسب برای سنجش و ارزیابی این اختلال ضروری است. هدف مطالعهی حاضر بررسی اعتبار، روایی و ساختار عاملی تأییدی نسخهی فارسی مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز (1987) بود.
روش: نسخهی فارسی مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز (1987) پس از ترجمه بر روی 453 نفر از دانشجویان که از طریق روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده بودند اجرا شد. بهمنظور بررسی اعتبار مقیاس از روشهای همسانی درونی و همبستگی مجموعهی ماده استفاده شد. روایی مقیاس از طریق تحلیل عاملی تأییدی، همبستگی خردهمقیاسها و روایی ملاکی مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: دامنهی آلفای کرونباخ (از 82/0 تا 95/0) از همسانی درونی مطلوب نسخهی فارسی این مقیاس و زیرمقیاسهای آن حکایت داشت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی از ساختار چهار عاملی (اضطراب و اجتناب از تعاملات اجتماعی و اضطراب و اجتناب از عملکرد اجتماعی) پرسشنامه حمایت کرد. ضرایب همبستگی متوسط و معناداری میان مقیاسهای نسخهی فارسی پرسشنامهی اضطراب اجتماعی لایبویتز (1987) و سیاههی افسردگی بک یافت شد که میتواند ناشی از همبودی این دو اختلال باشد. علاوه بر این، ضرایب همبستگی میان خردهمقیاسها بالا بود (70/0 تا 96/0).
نتیجهگیری: نسخهی فارسی مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز از ویژگیهای روانسنجی مطلوبی در جامعهی ایرانی برخوردار است و قابلیت کاربرد در زمینههای مختلف را دارد.
احمدرضا کیانی چلمردی؛ بهمن زردی گیگلو؛ سعید خاکدال
دوره 6، شماره 24 ، دی 1395
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس جهتگیری حریم خصوصی اینترنتی در دانشجویان بوده است.
روش: روش این پژوهش از نوع همبستگی بود. تعداد 400 دانشجو بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه حریم خصوصی چندبُعدی بارو و سمالسیرلار (2014) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی، ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس جهتگیری حریم خصوصی اینترنتی در دانشجویان بوده است.
روش: روش این پژوهش از نوع همبستگی بود. تعداد 400 دانشجو بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه حریم خصوصی چندبُعدی بارو و سمالسیرلار (2014) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی، از آزمون همبستگی پیرسون، ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد، چهار عامل حریم خصوصی بهعنوان حق قانونی، نگرانی در مورد حریم خصوصی اطلاعات شخصی، حریم ارتباط با دیگران و نگرانی در مورد حریم خصوصی دیگران مجموعاً 37/69 درصد از واریانس کل را تبیین میکنند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان داد که این مقیاس از روایی و اعتبار نسبتاً مطلوبی برخوردار است و شاخصهای برازش نشان میدهد که مقیاس، برازندگی و روایی سازه مطلوبی دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل میتوان نتیجه گرفت که این آزمون در جامعهی ایرانی با اعتبار و روایی مناسبی قابل اجرا است.