روانشناسی اجتماعی
حسن جوزی؛ فرزانه رمضانپور؛ محمدجواد بگیان کوله مرز
چکیده
مقدمه: استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی بخش جدایین اپذیر از زندگی ما است، با این حال استفاده بیش از حد از آنها پیامدهای روانشناختی و اجتماعی زیادی به همراه دارد. این پژوهش با هدف الگویی ساختاری سبکهای دلبستگی، سه گانه تاریک شخصیت، حساسیت به طرد شدن با اعتیاد به شبکه های اجتماعی با میانجیگری مهارتهای ارتباطی ...
بیشتر
مقدمه: استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی بخش جدایین اپذیر از زندگی ما است، با این حال استفاده بیش از حد از آنها پیامدهای روانشناختی و اجتماعی زیادی به همراه دارد. این پژوهش با هدف الگویی ساختاری سبکهای دلبستگی، سه گانه تاریک شخصیت، حساسیت به طرد شدن با اعتیاد به شبکه های اجتماعی با میانجیگری مهارتهای ارتباطی در دانش آموزان انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان نورآباد (دلفان) در سال تحصیلی 1400 تشکیل میدهند. نمونه پژوهش 400 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان نورآباد (دلفان) بود که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های سبکهای دلبستگی هازن و شیور (1987)، سه گانه تاریک شخصیت جونز و پائلوس (2014)، پرسشنامه حساسیت به طرد دونی و فلدمن (1996)، پرسشنامه اعتیاد به شبکه های اجتماعی توتگون- یونال و دنیز (2015) و مهارت های ارتباطی کروکوت (1996) به صورت آنلاین پاسخ دادند.
یافته ها: نتایج حاصل از مدلیابی معادله ساختاری نشان داد که 32 درصد از واریانس مهارتهای ارتباطی توسط سبکهای دلبستگی، سه گانه تاریک شخصیت، حساسیت به طرد شدن و 41 درصد از واریانس اعتیاد به شبکه های اجتماعی توسط سبکهای دلبستگی، سه گانه تاریک شخصیت، حساسیت به طرد شدن و مهارتهای ارتباطی تبیین میشود.
نتیجه گیری: به طور کلی، یافتهها نشان میدهند که تضعیف حساسیت طرد و افزایش مهارتهای ارتباطی را میتوان در مطالعات آینده به عنوان عواملی برای اعتیاد به شبکههای اجتماعی برای مطالعات پیشگیری یا مداخله در نظر گرفت.