@article { author = {ghasemy, majid and moghadamzadeh, ali}, title = {Gender differences in the use of social networks (Case Study of high school students of Tehran, region 5)}, journal = {Social Psychology Research}, volume = {7}, number = {27}, pages = {15-34}, year = {2017}, publisher = {Iranian Social Psychology association}, issn = {2251-8002}, eissn = {2717-3615}, doi = {}, abstract = {Introduction: The aim of this study was to determine gender differences in the use of social networks and its relationship with academic performance among high school students of Tehran, region 5, in the educational year 1394-95. Methods: This research used a descriptive survey-based approach. The statistical population was all high school students of Tehran region 5 in academic year 1394-95. The statistical sample comprises of 372 students (172 boys and 200 girls) who have been chosen at randomized stratification. We collected data on how much studetns use social networks through a researcher-made questionnaire, which has appropriate technical features (content validity and reliability of 0/86), to measure how much students use social networks and the end of the second academic semester 1394-1395 for student's performance were used. Results: The results showed that the use of social networks among students was high and this issue has caused educational decline in the students. There was significant  differences between girls and boys in motivation and the use of the networks. Conclusion: Results showed that Telegram was the most popular social network among the participants.}, keywords = {Keywords: Social networks,Academic performance,Education,Tehran,region 5}, title_fa = {تفاوت‌های جنسیتی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی (مطالعه موردی دبیرستان‌های منطقه 5 شهر تهران}, abstract_fa = {مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین تفاوت­های جنسیتی در استفاده از شبکه­های اجتماعی و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی در میان دانش­آموزان مقطع دبیرستان منطقه 5 تهران در سال تحصیلی 95-94 می­باشد. روش: این پژوهش به روش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانش­آموزان مقطع دبیرستان منطقه 5 تهران در سال تحصیلی 95-1394 می­باشد. نمونه­ آماری، شامل 372 نفر از دانش­آموزان هستند که (172 پسر و 200 دختر) به صورت تصادفی طبقه­ای انتخاب شده­اند. همچنین به­منظور جمع­آوری داده­ها، از پرسش­نامه محقق ساخته که دارای ویژگی­های فنی (روایی محتوایی و پایایی، 86/0) مناسبی بوده برای اندازه­گیری میزان استفاده دانش­آموزان از شبکه­های اجتماعی استفاده گردیده و از نمرات پایان ترم دوم تحصیلی 95-1394 برای عملکرد تحصیلی دانش­آموزان استفاده شد، سپس از طریق نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: نتایج نشان داد که میزان استفاده از شبکه­های اجتماعی در بین دانش­آموزان زیاد بوده و این مسئله سبب افت تحصیلی دانش­آموزان شده است. تفاوت معناداری بین دختران و پسران در میزان استفاده و انگیزه استفاده از این­گونه شبکه­ها وجود داشت. همچنین، شبکه اجتماعی تلگرام بیشترین محبوبیت را در بین دانش­آموزان داشته است.}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: شبکه‌های اجتماعی,عملکرد تحصیلی,آموزش‌وپرورش,منطقه 5 تهران}, url = {https://www.socialpsychology.ir/article_67089.html}, eprint = {https://www.socialpsychology.ir/article_67089_7c0b3c515c4d7248b5dbd065d170bd1a.pdf} }