@article { author = {omydyan, faranak and alipor, neda}, title = {Mediating role of cultural intelligence in the relationship between personality traits and social skills and academic achievement of university students}, journal = {Social Psychology Research}, volume = {7}, number = {27}, pages = {79-100}, year = {2017}, publisher = {Iranian Social Psychology association}, issn = {2251-8002}, eissn = {2717-3615}, doi = {}, abstract = {Introduction: This study aimed to examine the mediating role of cultural intelligence in the relationship between personality traits and social skills and academic achievement of students at Universities of Northern cities of Khuzestan. Method: The research methodology was descriptive and correlational through structural equation modeling (SEM) and the path analysis. Participants in the study were 375 from community of college students from the Universities of Northern cities of Khuzestan selected by multistage random sampling. Participants answered the Cultural Intelligence Questionnaire (Ang, et al., 2004), personality traits NEO (Costa and McCrae 1985) Mager social Skills (1972). For academic achievement their GPA was used. Data analysis was performed by using the statistical method of structural equations. Results: The findings showed personality traits of extraversion, openness to experience, and conscientiousness had indirect positive effect on social skills and academic achievement through cultural intelligence. Neuroticism had indirect negative effect on social skills and academic achievement. Conclusion: Therefore, educational systems such as universities should plan to promote students’ personality and cultural intelligence In order to increase their academic acheivement and social skills.. This can be done through conferences, seminars, workshops and plans such as cultural and scientific camping researche, competition and teamwork for university students.}, keywords = {Keywords: personality traits,cultural intelligence,social skills,academic achievement}, title_fa = {نقش واسطه‌ای هوش فرهــنگی در رابطه بین ویژگـی‌های شخصیتی با مهارت‌های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان}, abstract_fa = {مقدمه­: پژوهش حاضر به بررسی نقش واسطه­ای هوش فرهنگی در رابطه بین ویژگی­های شخصیتی با مهارت­های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه­های شمال خوزستان پرداخته است. روش­: روش پژوهش نیز توصیفی از نوع همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل مسیر بوده است. حجم نمونه مورد مطالعه در این پژوهش 375 نفر بودند که از بین جامعه دانشجویان دانشگاه­های شمال خوزستان با روش نمونه­گیری چند مرحله­ای انتخاب شدند. برای سنجش متغییرهای مورد مطالعه از پرسش­نامه­های هوش فرهنگی (انگ و همکاران، 2004)، ویژگی­های شخصیتیNEO  (کاستا و مک کری، 1985) مهارت­های اجتماعی ماگر (1972) و معدل کل برای پیشرفت تحصیلی استفاده شد. تحلیل داده­ها توسط روش آماری معادلات ساختاری انجام گرفت. جهت آزمودن اثرهای مستقیم، یک الگوی پیشنهادی ارائه شد که با حذف مسیرهای غیر معنی­دار و ارائه الگوی نهایی برازش خوبی حاصل گردید. همچنین جهت آزمودن اثرهای واسطه­ای نیز روش بوت استراپ مورد استفاده قرار گرفت. یافته­ها­: یافته­ها بیانگر این بود که ویژگی­های شخصیتی برون­گرایی، گشودگی و وجدانی بودن به جز توافق پذیری از طریق هوش فرهنگی بر مهارت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی اثر غیرمستقیم مثبت داشتند. ویژگی شخصیتی روان­رنجوری به واسطه هوش فرهنگی بر مهارت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی اثر غیرمستقیم منفی داشت. نتیجه­گیری­: براساس یافته­های این پژوهش، ویژگی­های شخصیتی به واسطه هوش فرهنگی بر پیشرفت تحصیلی و مهارت­های اجتماعی دانشجویان، اثرگذار هستند. بنابراین پیشنهاد می­شود که نظام­های آموزشی مانند دانشگاه­ها به منظور طراحی و برنامه­ریزی­ جهت پیشرفت تحصیلی و ارتقای مهارتهای اجتماعی دانشجویان، ابعاد روانی شخصیت و هوش فرهنگی فراگیران را سنجش کنند. در این راستا برگزاری همایش­ها، سمینارها، کارگاه­ها و برنامه­هایی همچون بازدید و گردش علمی و فرهنگی، پژوهش، و مسابقات و ارائه فعالیت­های گروهی پیشنهاد می­شود.}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: ویژگی‌های شخصیتی,هوش فرهنگی,مهارت اجتماعی,پیشرفت تحصیلی}, url = {https://www.socialpsychology.ir/article_67114.html}, eprint = {https://www.socialpsychology.ir/article_67114_d502b3d2c340a351295eaf2f3ac8e2b5.pdf} }