@article { author = {پیشرو کلانکش, صمد and نعمتی, شهروز}, title = {Modeling Structural Relations of social Support and Identity Styles with Social Adjustment and Quality of Life}, journal = {Social Psychology Research}, volume = {8}, number = {32}, pages = {79-90}, year = {2019}, publisher = {Iranian Social Psychology association}, issn = {2251-8002}, eissn = {2717-3615}, doi = {}, abstract = {Introduction: Regarding the process of the younger college in Iran and the importance of quality of life structures, social adaptation, identity styles and social support in students as young and upper-class members of society the aims of this study was to model structural relationships between social support and identity styles with social adjustment and quality of life. Method: For this purpose 350 students of Tabriz University who were studying in the academic year 2015ad by multi-stage random cluster sampling method were selected. In order to the collect data quality of life questionnaire (Sf-36), Reynolds adolescent adjustment Inventory (RAAI), Berzonesky identity style questionnaire (ISI), and multi-dimensional perceived social support questionnaire (Mshpd apss) was used. Data were analyzed using SEM and Amos software. Results: The results of the research indicated that the conceptual model has appropriate fitness .there is a significant relationship between quality of life with components of identity styles and social support, also between social adjustment with components of identity styles and social support. Conclusion: The present model showed that research experimental dada can be covered somewhat with the social learning theory. Social support in all three indices family, friends and significant others as environmental factors play a direct role in shaping behavior and personal factors; styles identity as personal factors have a direct impact on social adjustment and quality of life; social adaptive or maladaptive behaviors also affective reciprocally on personal, environment factors and finally in the quality of life.}, keywords = {Social Support,Quality of Life,identity style social adjustment}, title_fa = {مدل یابی روابط ساختاری حمایت اجتماعی و سبک های هویت با سازگاری اجتماعی و کیفیت زندگی}, abstract_fa = {مقدمه: با توجه به فرآیند قشر جوان دانشگاهی در ایران و اهمیت سازه های کیفیت زندگی، سازگاری اجتماعی، سبک های هویت و حمایت اجتماعی در دانشجویان بعنوان اقشار برگزیده و جوان جامعه مطالعه حاضر با هدف مدل یابی روابط ساختاری حمایت اجتماعی و سبک های هویت با سازگاری اجتماعی و کیفیت زندگی انجام شد. روش: این پژوهش به روش توصیفی بنیادی نتیجه گرا بر روی350 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز که در سال تحصیلی95-94 مشغول به تحصیل بودند به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله انتخاب گردیده است. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های سبک هویت (ISI)، پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36)، پرسشنامه سازگاری رینالدز(RAAI)، پرسشنامه حمایت اجتماعی اداراک شده چند بعدی(Mshpd apss) استفاده گردید. . داده ها با استفاده از روش آماری مدل معادلات ساختاری (SEM) و نرم افزار Amos مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج پژوهش بیانگر آن است که مدل مفهومی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است. بین کیفیت زندگی با مولفه های هویت و حمایت اجتماعی و همچنین بین سازگاری اجتماعی با مولفه های سبک هویت و حمایت اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد ( 005/0p < ). نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده داده های تجربی پژوهش می‌توانند تا حدودی با نظریه های یادگیری اجتماعی پوشش داده شود چرا که حمایت اجتماعی در هرسه شاخص خانواده، دوستان و افراد مهم، به عنوان عامل محیطی، نقش مستقیم در شکل گیری رفتار و عوامل شخصی دارد؛ سبک های هویت نیز به عنوان عامل شخصی تاثیر مستقیمی بر سازگاری اجتماعی و کیفیت زندگی دارد؛ رفتار سازگارانه و یا ناسازگارانه اجتماعی نیز متقابلا بر روی عوامل شخصی، محیطی و در نتیجه بر روی کیفیت زندگی تاثیر می گذارد از اینرو توجه به مولفه های حمایت اجتماعی و سبک های هویت بعنوان عوامل دخیل در سازگاری اجتماعی و کیفیت زندگی دانشجویان بسیار ضروری است.}, keywords_fa = {حمایت اجتماعی,کیفیت زندگی,سبک هویتی,سازگاری اجتماعی}, url = {https://www.socialpsychology.ir/article_89714.html}, eprint = {https://www.socialpsychology.ir/article_89714_f9b0bb6718e1eba9bf68f2498ece917b.pdf} }