%0 Journal Article %T ارائه مدل افزایش تعلق خاطر کاری اساتید دانشگاه آزاد اسلامی %J پژوهش های روانشناسی اجتماعی %I انجمن روانشناسی اجتماعی ایران %Z 2251-8002 %A ایمانی گله پرده سری, محمد نقی %A حنیفی, فریبا %A ملاحسینی, علی %D 2022 %\ 05/22/2022 %V 12 %N 45 %P 101-120 %! ارائه مدل افزایش تعلق خاطر کاری اساتید دانشگاه آزاد اسلامی %K تعلق خاطر کاری %K وقف %K نیرومندی %K جذب %R 10.22034/spr.2021.295123.1665 %X مقدمه: این پژوهش که با هدف ارائه مدل افزایش تعلق خاطر کاری اساتید دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد.  روش: این مطالعه به ­لحاظ هدف، کاربردی، برحسب نوع داده­ها؛ آمیخته(کیفی-کمی)، از نظر شیوه گرداوری داده­ها و روش پژوهش، توصیفی تحلیلی و پیمایشی است. جامعه آماری را در بخش کیفی، خبرگان علمی دانشگاه و متخصصان آموزش عالی و در بخش کمی، اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد شهر تهران تشکیل دادند که به ترتیب به روش هدفمند و اشباع نظری و از طریق معادلات ساختاری نمونه گیری شدند. برای گردآوری داده­ها از ابزارهای مصاحبه نیمه­ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی و پایایی ابزارها مورد بررسی و تائید قرار گرفت. روش تحلیل داده­ها در بخش کیفی کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریه‌پردازی داده بنیاد و در بخش استنباطی و کمی آزمون­های تی­تک نمونه­ای، مدل‌سازی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی) و تحلیل عاملی اکتشافی بود.یافته­ ها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که مؤلفه­های نیرومندی، جذب، وقف، به عنوان عوامل تشکیل دهنده تعلق خاطر کاری اساتید، مؤلفه­های سرمایه روانشناختی، هوش هیجانی، حمایت سازمانی، رهبری خدمتگزار، هویت سازمانی، احساس معنا در کار، به عنوان عوامل اثرگذار و مؤلفه­های تعهد سازمانی، تعادل کار و زندگی، عملکرد شغلی، به عنوان مؤلفه­های تأثیرپذیر شناسایی و برازش مطلوب مدل افزایش تعلق خاطر کاری اساتید را ارائه می دهد.نتیجه­ گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد که با بازنگری در برنامه­ریزی و مدیریت جذب و نگهداری نیروی انسانی، تجدید نظر در شیوه­های انتخاب مدیران، تعادل در استفاده از مدیران خارج از سازمان و تغییر در سبک رهبری دانشگاه، می­توان رغبت و تعلق خاطر کاری در اساتید دانشگاه آزاد اسلامی را ارتقاء داد. %U https://www.socialpsychology.ir/article_151610_76bae90025c8bd60d86aa34100d2873f.pdf