%0 Journal Article %T نقش واسطه‌ای هوش فرهــنگی در رابطه بین ویژگـی‌های شخصیتی با مهارت‌های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان %J پژوهش های روانشناسی اجتماعی %I انجمن روانشناسی اجتماعی ایران %Z 2251-8002 %A امیدیان, فرانک %A علیپور, ندا %D 2017 %\ 10/23/2017 %V 7 %N 27 %P 79-100 %! نقش واسطه‌ای هوش فرهــنگی در رابطه بین ویژگـی‌های شخصیتی با مهارت‌های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان %K واژه‌های کلیدی: ویژگی‌های شخصیتی %K هوش فرهنگی %K مهارت اجتماعی %K پیشرفت تحصیلی %R %X مقدمه­: پژوهش حاضر به بررسی نقش واسطه­ای هوش فرهنگی در رابطه بین ویژگی­های شخصیتی با مهارت­های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه­های شمال خوزستان پرداخته است. روش­: روش پژوهش نیز توصیفی از نوع همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل مسیر بوده است. حجم نمونه مورد مطالعه در این پژوهش 375 نفر بودند که از بین جامعه دانشجویان دانشگاه­های شمال خوزستان با روش نمونه­گیری چند مرحله­ای انتخاب شدند. برای سنجش متغییرهای مورد مطالعه از پرسش­نامه­های هوش فرهنگی (انگ و همکاران، 2004)، ویژگی­های شخصیتیNEO  (کاستا و مک کری، 1985) مهارت­های اجتماعی ماگر (1972) و معدل کل برای پیشرفت تحصیلی استفاده شد. تحلیل داده­ها توسط روش آماری معادلات ساختاری انجام گرفت. جهت آزمودن اثرهای مستقیم، یک الگوی پیشنهادی ارائه شد که با حذف مسیرهای غیر معنی­دار و ارائه الگوی نهایی برازش خوبی حاصل گردید. همچنین جهت آزمودن اثرهای واسطه­ای نیز روش بوت استراپ مورد استفاده قرار گرفت. یافته­ها­: یافته­ها بیانگر این بود که ویژگی­های شخصیتی برون­گرایی، گشودگی و وجدانی بودن به جز توافق پذیری از طریق هوش فرهنگی بر مهارت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی اثر غیرمستقیم مثبت داشتند. ویژگی شخصیتی روان­رنجوری به واسطه هوش فرهنگی بر مهارت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی اثر غیرمستقیم منفی داشت. نتیجه­گیری­: براساس یافته­های این پژوهش، ویژگی­های شخصیتی به واسطه هوش فرهنگی بر پیشرفت تحصیلی و مهارت­های اجتماعی دانشجویان، اثرگذار هستند. بنابراین پیشنهاد می­شود که نظام­های آموزشی مانند دانشگاه­ها به منظور طراحی و برنامه­ریزی­ جهت پیشرفت تحصیلی و ارتقای مهارتهای اجتماعی دانشجویان، ابعاد روانی شخصیت و هوش فرهنگی فراگیران را سنجش کنند. در این راستا برگزاری همایش­ها، سمینارها، کارگاه­ها و برنامه­هایی همچون بازدید و گردش علمی و فرهنگی، پژوهش، و مسابقات و ارائه فعالیت­های گروهی پیشنهاد می­شود. %U https://www.socialpsychology.ir/article_67114_d502b3d2c340a351295eaf2f3ac8e2b5.pdf